Vilket foder får din hund och varför?

NotlikeI

Trådstartare
Finns många trådar om foder, men hittade ingen liknande denna. Så varför ger du din hund et fodret?

Mjukt/torrt?
Märke/namn?
Pris?
Värt priset?
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder?
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på?
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?

Sv: Vilket foder får din hund och varför?

Dvärgschnauzern växlar mellan bravo vilt och lamm. Ger helst vilt eftersom den har öite högre energiinnehåll, men inte alltid den finns.
Det är ett av de få foder (dels i allmänhet men framförallt färskt) han tål. Tilltalades av natuöiht, svenskt färskt men ändå fullfoder. Blev sen frälst även med bra resultat och att jag plötsligt har en matglad hund.

Aussien äter vom og hundemats valpefor. Färskfoder med bättre innehåll (spannmålsfritt, märks skillnad på henne när hon får annat också, hur bra det är), och anpassat för valp/unghund.

Tanken är att jag ska börja ge lite mer ben och ev rått kött också, framöver.

Tillägg: tycker det är bra med många foder att välja mellan och inget direkt jag saknar. Skulle väl vara voh som schnauzern tål. Tycker dock det är synd att det finns så många dåliga foder på marknaden.
Jag märker absolut skillnad vid foderbyte; schnauzern i form av klåda och sämre aptit, aussien i form av mer och lösare avföring på sämre foder. hon är inte alls känslig men det märks hund hög smältbarhet det har.

Vad gäller pris så lägger jag väl ca 800 kr/månad för foder. Bravo 360 kr för 40 dagar (12 kg) och voh 149 kr för 5 kg (450kr/mån).

De får alltså olika, pga allergi hos den ena och att den andra är valp.

Senast ändrad:

Mjukt/torrt? Torrt, varje gång jag försökt med blötfoder (av bra kvalitet, ej mjukfoder som köpt i matbuktiken) så har min hunds mage blivit jätte dålig och inte stabiliserat sig.
Märke/namn? Just nu bytar vi, hon äter Eukanuba adult small samt Hill's Science Plan sensetive skin. Innan åt hon Eukanuba Sensitv skin. Men den har "fisk smak" och det tröttnade hon snabbt på. Dock blev pälsen jätte fin, ch det lilla mjäll hon hade försvann (tyvärr kommit tillbaka lite, därför jag valt att börja med ett nytt foder för känslig hud och se om det fungerar bra)
Pris? Runt 240 kr för 3 kg
Värt priset? Ja på eukanuba, vet ej på Hill's science Plan.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Märks främst på aptit samt päls/hud, hon har definitivt känslig hud. Dock en mage av stål, foderbyte påverkar inte magen direkt, aldrig så att hon blir hård/lös iaf. Färgen på avföringen kan variera.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Ibland kan det kännas så, men för min vovve finns det inte jätte många.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder?Har bara en just nu :)

För övrigt åt denna hund olika foder från t ex dogman och liknande billigare märken efter ett års ålder och fram tills jag tog över henne (på papper och på hel tid) vid tre års ålder. Då kliade hon sig rätt mycket i pälsen, även öronen var lätt irriterade (inuti i örat, de blev lite röda och kliade)
Jag bytte ganska snabbt till Eukanuba sensitiv skin och har verken haft problem med öron eller huden. Däremot med andedräkten:wtf: och hullet (dålig aptit)
Därför jag bytt till ett foder med kyckling istället för lax.

Mjukt/torrt? Varierande och bra.

Märke/namn? Barf. Jag köper alltså inget färdigt foder.

Pris? Varierar beroende på vad jag kan få tag på. Vanligtvis kostar det väl 200-300kr/mån för min 20kg-hund som behöver mycket mat för att hålla vikten.

Värt priset? Utan minsta tvekan!

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Jag har märkt enorma förändringar genom åren när jag provat olika foder. Sen jag slutade ge torrfoder (först gav jag färskfoder, sedan gick jag över till barf) har jag i princip fått en ny hund, på ett positivt sätt. Detta trots att jag alltid trott att hon fungerat jättebra på Standardt som hon åt innan.

Generellt? För många. Många av de foder som finns är så dåliga att de inte borde få säljas som hundmat. För mig? precis lagom eftersom jag kan ge "vad som helst".

Jag har bara en i nuläget, men kommer alltid att barfa mina hundar i framtiden. Däremot kommer de med största sannolikhet inte äta exakt likadant.

Jag barfar av flera anledningar.
Jag vill ha koll på vad min hund faktiskt får i sig. Jag vill veta vilka sorters djur hon äter och varifrån djuren kommer. Jag vill att hon ska äta färsk mat för att minimera risken för magomvridning, ordentliga ben osv för att tänderna ska hållas fina, lättsmält mat för att hon verkligen ska få i sig allt hon behöver utan att skita enorma lass. Dessutom är hon mycket mer avslappnad och ensamhetsträningen går mycket bättre nu när hon inte äter torrfoder.

Äter både torr och färskfoder, nyss börjat med färskfodret, och han ökade i vikt vilket behövdes!

Han äter alltså Taste of the wild ena valpfodret, kommer inte på exakt namn som torrfoder, är spannmålsfritt som fått han att sluta fisa som han gjorde mycket då han kom och hade billigare foder med lite kött och mycket annat t.ex. spannmål.

Som färskfoder så äter han Klass (som var enda jag hittade här omkring) och tja, han äter det med god aptit vilket är prio 1 för mig, kräsen grabb!

+ att han får laxolja!

Mjukt/torrt?

Både och

Märke/namn?

Hills Dog Adult Healthy Mobility Medium
Mästers
Cesar 150g "paté förpackningar"
Nordic bas tro jag?
Utöver det får dem vanlig mat, ris, morötter, kött, kyckling, fisk osv.

Pris?

Hills fodret kostar 299:- för 3 kg
Cesar kostar väl ca 15kr/förpackning

Värt priset?

Jag antar det?

Den ena brukar inte reagera, han verkar kunna äta det mesta utan att jag kan märka ngt på honom.
Den andra hunden har jag bara haft i en vecka så där vet jag inte ännu.

För en annan som inte är insatt i hundfoder öht så blir man alldeles snurrig och jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt foder.
Å inte är det enkelt att få någon vettig hjälp av någon som inte är säljare vilket foder som är klokt att välja.

Numera har jag två Dvärgschnauzrar, den äldre på 9år är van att äta Hills torrfoder + cesar småburkar + våra rester.
Den nya hunden är 2 år och har fått med sig Mästers torrfoder och Nordic bas färskfoder från uppfödaren.

Helst vill jag att de ska äta samma foder men jag har ingen aning om vad som är ett lämpligt foder åt dem :(
Så har ngn tips om vad som är ett bra foder och kan passa båda hundar får ni gärna delge tipsen till mig :)

Så varför ger du din hund det fodret?

För att någon sagt att det ska vara bra för mina hundar och de verkar ju må bra också, dock är den nya hunden matt i pälsen vilket den inte ska vara så han kanske behöver ett nytt foder som passar bättre?

Red_Chili har redan skrivit det jag tänkte skriva ;)

Dock blir det lite dyrare för mig efteraom jag köper en del "barf-korvar" från ex emmzo. Min hu d tål inte allt kött, så jag kan inte köpa vad som helst som är billigt, som slaktavfall. Jag hamnar väl nånstans runt 700 kr/månad, samma som när jag gav VoH. Min hund väger 23 kg och behöver mycket mat för att hålla vikten.

Mjukt/torrt?

torrt

Märke/namn?

Eukunuba, Endurance (osäker på stavningen ;) )

Pris?

ca 550kr/ 20kg

Värt priset?

ja betalar ca 550kr/ säcken och det räcker ca 1 månad åt mina 4 foxar, alla äter samma foder och är fina i hullet. Nu har ju jag inget problem med allergier eller så men fick söka länge för att hitta ett foder som alla mina höll sig fina i hullet på.

Finns många trådar om foder, men hittade ingen liknande denna. Så varför ger du din hund et fodret?

Mjukt/torrt? Färskfoder
Märke/namn? Fodax
Pris? 189:-/12,5kg
Värt priset? Absolut!!
Ja, har en "kräkhund" och en som ballar ur i pälsen vid fel foder
Nej, för mina hundars del finns det bra foder, om jag måste ge torrfoder så ger jag helst Nutra Nuggets eller High Energy
Ja

Färskfoder är det som fungerat allra bäst till mina, har aldrig haft så fina pälsar/muskler/bra magar som nu. "kräkhunden" har fått mkt tåligare mage och det är ett stort plus!

Mjukt/torrt? Yngsta hunden käkar BARF, äldsta äter torrfoder

Märke/namn? Märket på torrfodret är James Wellbeloved Lamb&Vegetable. BARF blir olika märken beroende på vad jag får tag på. Men bland annat; Musch.

Pris? James Wellbeloved kostar 799:-/10 kg. BARF brukar landa på ett par hundralappar i månaden.
Värt priset? Ja

Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Jag har inte tänkt byta foder, är helnöjd med att kunna BARF:a yngsta hunden och hade gärna gjort det med äldsta hunden också, men på grund av olika omständigheter går inte det.

Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Det hade räckt om det bara fanns färskfoder, BARF och spannmålsfria ordentliga torrfoder att välja på, då hade många fler hundar mått så mycket bättre.

Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Nä, men nästa hund kommer också få BARF.

Samma här. Med skillnad av att jag BARFat mina hundar i många år o inte har bytt eller laborerat med annat.

Jag har en Schäfer som har haft problem med sin avföring, nästan alltid löst. Testade Royal, Pro Plan med lax, Halla - torr och färskfoder. Tyckte inte att han blev bra. Så nu har vi äntligen fått rätt på hans mage av Pedigree Activ och Pedigree's våtfoder på korv:) Fin avföring och päls. Bra pris.

Mjukt/torrt? Torrfoder
Märke/namn? Acana Wild Prairie
Pris? Kommer inte ihåg exakt men ca 650 kr för en stor säck.
Värt priset? Ja det tycker jag absolut.
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Märker ingen jätteskillnad, mina hundar har inga problem med mage, hud eller päls.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Inte tänkt på det.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Båda hundarna (och katten) äter samma foder.

Jag vill gärna ge ett köttbaserat foder med lite eller inget spannmål. Acanas foder innehåller 60% kött vilket jag tycker är bra. Skulle jag byta foder skulle jag nog ge Vom og hundemat som jag hört mycket gott om.

Senast ändrad:

Mjukt/torrt? Färskfoder

Märke/namn? Bravo kyckling

Pris? ca 400 kr i månaden

Värt priset? absolut!

Absolut, hon har väldigt lätt att gå upp i vikt eftersom hon är kastrerad och äter cortison. På detta foder kan hon äta sig mätt. Hon är väldigt fin i pälsen och magen också.

Det finns för många skitfoder helt klart!

Har bara en hund just nu. När det är dags för dalmatiner igen kommer jag fortsätta med färskfoder

Mjukt/torrt? Färskfoder
Märke/namn? Nordic Special +, Bravo plus med vom
Pris? Nordic kostar drygt 300 kr för knappt 9 kg, Bravo ca 50 kr billigare för något kilo mer
Värt priset? Ja
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Hunden behöver äta större mängd Bravo än Nordic, men annars märker jag inte så stor skillnad. Har aldrig haft magproblem, klåda eller andra problem. På gamla hundarna som åt torrfoder märkes enorm skillnad när jag gick över till färskfoder. Ena hunden som hade allergi kliade sig mycket mindre och båda fick fina och blanka pälsar.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? Ja och nej, det behövs verkligen inte så många torrfodersorter som det finns på marknaden, men tydligen finns det en efterfrågan hos kunderna... Bravo finns att handla alla dagar i veckan. Nordic levereras bara varannan vecka. Hade kanske önskat att djuraffären hade fler än 1 sorts färskfoder.
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? Nu har jag bara en hund kvar men när jag hade 2 så åt de samma och när jag hade 3 så åt de gamle Fodax som innehåller lite mindre energi.

Senast ändrad:

Mjukt/torrt? - färskfoder
Märke/namn? - vom og hundemat
Pris? - 38 kr/kg
Värt priset? - helt ok, med tankte på att vi inte köper i "storpack" utan bara några korvar åt gången (små hundar och inte så mycket frysutrymme)
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? - tiken reagerar knappt alls på foderbyten, hanen kan bli lite risig i magen ett tag men den stabiliserar sig efter ett några dagar. Innan vi bytte till färskfoder sket båda som elefanter, tiken kunde även matvägra i perioder. Nu kastar sig båda över matskålarna, de skiter betydligt mindre och de har dessutom fått mycket glansigare päls :)
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? - för få bra sorter och för mycket skräp..
Om du har flera hundar, äter alla samma sorts foder? - båda äter VoH, men tiken får den med lax (blir väldigt hård i magen av de andra) och hanen den med ris (har lätt att lägga på sig). Vi blandar ibland i grovrivna morötter i maten då särskilt hanen fort blir hungrig

Mjukt/torrt? Torrt men satt till vatten precis innan (dvs inte uppblött)
Märke/namn? Eucanuba performance jogging and agility
Pris? 250kr/3kg
Värt priset? Nja tycker det är rätt dyrt, men enda högenergifodret jag hittade sist i liten påse
Tycker du att det märks tydliga förändringar hos hunden, om du byter foder? Hunden faller ut om jag går till foder med lägre energi. Annars märker jag ingen skillnad mellan olika högenergifoder mer än att ju högre energi desto bättre eftersom hunden håller hullet lättare d.
Tycker du att det finns för många/för få sorter att välja på? För få sorter som har högenergifoder i små påsar :p

Mjukt/torrt?
Mjukt - dom äter färskfoder:)

Märke/namn?
Vom och Hundemat

Pris?
17 kr 'a 500 gram

Värt priset?
Än så länge, men tycker det ligger lite i överkant.

Min ena hund kan utan problem byta rakt över till annat färskfoder och även sådana med spannmål i (VoH är ju helt animaliskt), medan den yngre som får rätt stor giva skiter dubbelt så mycket om hon får färskfoder med onödigheter i (oftast pga potatisfibrerna som är i många färskfoder) och lätt faller ur då hon kräver mycket energi.

Nä, inte enligt mig då jag är väldigt kräsen med foder och för mig finns då inte så många sorter som jag skulle vilja ge till hundarna:)

Båda hundarna äter samma färskfoder. Dock kan den ena periodvis få en magrare variant av den då hon är lättfödd. Den andra däremot är mer svårfödd/kräver mer energiintag.

Mjukt/torrt?
Torrt

Märke/namn?
Taste of the wild (med bisonsmak)

Pris?
Ca 720kr/13,5kg i butik, men beställer billigare från utlandet.

Värt priset?
Både ja och nej. Tycker det är lite dyrt i Sverige, därav att jag beställer från utlandet. Men fodret i sig funkar väldigt bra.

Definitivt! Detta är det enda fodret som vi testat hittills (inkl färskfoder) som vår hane äter med god aptit. Tyvärr en väldigt kräsen hane. Tiken äter så gott som allt. Med detta foder har de fått en otroligt fin och glansig päls och bra magar. Plus att hanen som sagt äter det med god aptit.

Jajemen, båda två äter samma.

Mjukt/torrt?
Torrt (samt mjukmat ibland)

Märke/namn?
Specific CKD samt Magnusson Meat and biscuit (ibland färskfoder Bravo bas med vom, ibland CKW (specifics njurfoder i burk)

Pris?
Magnusson ca 400 kr för 12 kg, Specific något dyrare

Värt priset?
ja

lagotton äter specialmaten pga njurproblem, så därför byter jag inte foder på henne.
Labradoren var väldigt gasig när han var yngre och det här fungerar han bra på så har inte bytt där heller på länge

Lite för många

Nej, som jag skrev ovan äter de olika

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 016
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈