Vilket foder äter era hästar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare AbsolutViktoria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 257
A

AbsolutViktoria

Jag undrar vad era hästar/ponnysar äter för foder. Jag ska skälv byta foder och jag undrar om ni ver något bra foder till en normalarbetande ponny? just nu så äter han havrekross, har kollat på kraffts pluss blåröd, äter din häst det? säg i såfall om du tycker det är bra och hur mycket den får. :) obs! han är 13 år.

Sv: Vilket foder äter era hästar?

De finns massvis med trådar om olika foder.
De är lättast om du har en höanalys att utgå ifrån.

Min ponny äter "bara" hö :) Och han är både piggare, gladare och finare nu än när han åt krafft och betfor :P

Krafft Groov 125 äter min islandshäst som är 4 år och inte arbetar. Nu är betet bra så han får bara några dl.
Varför ska du byta foder? Går han på bete eller hö? Hull?

Man skickar in lite hö till ett labratorium som kontrollerar värdena i höt, framför allt smältbart råprotein (smrp) o energi (mj).
ett bra hö ska ha en smrp/mj kvot på minst 6, då klarar sig en normalt arbetande ponny på enbart hö. Vissa hästar behöver dock en högre kvot för att hålla hullet, då kompletterar man med kraftfoder om grovfodret inte räcker till

Krafft Groov 125 äter min islandshäst som är 4 år och inte arbetar. Nu är betet bra så han får bara några dl.
Varför ska du byta foder? Går han på bete eller hö? Hull?

Jo för det foderet han äter nu är det inte nå mycket energi miniraler eller nått sånt, så till hösten så ska han få byta till pluss blåröd eftersom det innerhåller allt det dära i magom mängd så då slipper jag att köpa en massa vitaminer mineralfoder och annat till. Ja just nu så går han på bete men han får inge kraftfoder nu. Han är väldigt tjock och lat nu men jag jobbar på det, förut fick han ute hela tiden men nu så ska han få gå inte 3 nätter i veckan :)

Vi gör höanyls på vårat hö, sen har dom ätit mustan müsli, vitafor protein/mineral och soja
en b-ponny ska ha 6-7kg hö, sen kan den äta 4-5dl-müsli (0,3kg)
1dl vitafor 0,5dl soja då garanterar jag att den får i sig allt den behöver:banana:

min ponny (maxad d) äter kvarnby lusern pellets (0,3 kg/dag) och hippo bas basic pellets (1,7 kg/dag) Det funkar hon toppen på. :) dessutom kan man blöta upp pellets till en röra, och på så sätt minska risken för foderstrupsförstoppning. och så "lurar" jag i henne extra vätska så :) hon åt krafts pellets innan (minns ej vilken sort) och gick bra på det med. som du säjer får de alla vitaminer och mineraler de behöver av såna färdigfoder. fast jag ger min ponny olja oxå, ca 1 dl/dag, för att smörja magen sas :)

lycka till!!

Det är en d ponny valack 6 år och en arabvalack 3 år.
Just nu går de på bete och har en mineralbalja och kommer förmodligen snart att behöva stödfodras.

På vinterhalvåret så får de fritt med hö (ca 10-12 kg) och lusern, betfor och havre.

Jag har 2 islandshästar.

Häst nr 1 får 6dl betfor, 3 dl havre, 1/2dl mineraler, 2msk salt (utan jod) och en skvätt olja.

Häst nr 2 får 2dl krafft Grund, 2 dl (uppblött) betfor, en skvätt olja och 2 msk salt.

Båda hästarna är jättefina på det de får, på vintern får de också 6-8kg hö, ibland extra om det behövs :)

Min 07;a har haft fri tillgång till hö och pgr halvbra värden så fick hon även KRAFFT Groov 125, lite betfor och kalk :)

Nu är det bara Gräs som gäller dock! :)

Och till hösten blir det att räkna om med nya höet, men det andra blir nog ungefär samma :)

Jag har 2 islandshästar.

Häst nr 1 får 6dl betfor, 3 dl havre, 1/2dl mineraler, 2msk salt (utan jod) och en skvätt olja.

Häst nr 2 får 2dl krafft Grund, 2 dl (uppblött) betfor, en skvätt olja och 2 msk salt.

Båda hästarna är jättefina på det de får, på vintern får de också 6-8kg hö, ibland extra om det behövs :)

lägger du betforen över kraftfodret eller lägger du i det efter? Nu har jag köpt nytt foder och det vart Krafft groov 90 + betfor och kraffts salt :D

Min 07;a har haft fri tillgång till hö och pgr halvbra värden så fick hon även KRAFFT Groov 125, lite betfor och kalk :)

Nu är det bara Gräs som gäller dock! :)

Och till hösten blir det att räkna om med nya höet, men det andra blir nog ungefär samma :)

Okej, jag har nu köpt karfft groov 90 till att börja med sen så får jag se om han behöver gå upp till groov 125, också köpe jag betfor och salt :D

Har en shetlandsponny, som äter bara lusern och linfröolja beroende helt på vad analysvärderna i grovfodret är. Har haft ett skapligt grovfoder halva vintern då klarade han sig utmärkt på bara mineralerna och grovfoder.

Min häst äter nu bara hö/gräs och 1,8kg havre om dagen + extra mineraler. När höstens hö hämtats ska jag analysera för tt se om jag måste komplettera havren med någonting mer/annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
937
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 719
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka