vilket flugmedel tycker ni e bäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Warmblood
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 153
Sv: vilket flugmedel tycker ni e bäst?

Ultra Shield och Bremsen Blocker är de jag köper och tycker fungerar bäst av dom jag provat.

vitlök har jag läst att forskarna har kommit fram till att ger man hästar vitlök för länge så får dom blodbrist och de tar lång tid innan dom får tillbaks allt blod.

Vad jag har läst och hört om forskningen om vitlök till häst är att de har gett ganska stora mängder, över 1 dl vitlöks olja / dygn i studierna och att det då kanske det inte är så underligt att de får de resultat de kommit fram till?

Om någon vet om en studie/forskning där man kan se vilka mängder de gett och i vilken form så PM.a mig gärna.

Min egen åsikt är att vitlök inte är farligt i små doser, men att folk gärna i tron att det ska ge bra insektsskydd, ger alldeles för mycket vitlök än rekomenderat.

för att få färre flugor i stallet kan man ställa en burk med ättika inne har jag hört :D

jag ska testa det i morrn

Vitlök ska du aldrig ge i hästfoder. Det är inte nyttigt för hästar att äta vitlök. Däremot verkar det bra från utsidan, dvs i en flugspray eller liknande. Bästa resultatet har jag fått med hemmagjorda flugmedel. Mot färsingar, knott, flugor och bromsar. Dessutom är det billigare och lättare att få tag på än köpemedel, och helt naturvänligt och ofarligt.

Vitlök funkar rätt bra, men då ska man börja ge hästen det cirka 3 månader innan betet.
RB86 är bra men stinker skit. Har hört att Switch är bra med och tänkte prova det!

Equimin sommarspray, Ultra Shield och Bremsen blocker är de tre jag tycker fungerar bäst.

Håller HELT med dig! :) Speciellt Equimin använder jag när de där jäkla bromsarna dyker upp - det är det som funkar allra bäst här när det är som jäkligast. :eek:

Ts: När det gäller vitlök i maten så tyckte då inte jag det hjälpte och inte någon hemmagjord "goja" att smörja på heller.

Min häst har egentligen mest problem med bromsarna som han är fullkomligt panikslaget rädd för och då behövs det Equimin sommarspray. :)

Switch fungerar ev mot fästingar, i övrigt så där tycker jag. Ultra Shild fungerar också så där... Har gjort en hemma mix förut som fungerat hyfsat. Men tycker inte jag hittat något klockrent preparat, speciellt inte mot bromsarna.

*knapplån*

Jag använder Switch mot fästingar, sen har jag tidigare år använt Renons mot flugor och mygg vilket också fungerar bra. Men de där jäkla bromsarna :mad:

Till alla:
Ni som använder Ultra Shield. Jag har läst på förpackningen att det står att man ska behandla var 14e dag (?) men här på buke har jag läst att man måste ha på det var 5e dag minst för att det annars inte hjälper. Hur ofta har ni på det? :)

Ultra shield har jag testat och tycker inte att det funkar särskilt bra mot bromsarna. De är ju de som är värst och svårast att bekämpa.

Liknande trådar

Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
304
Senast: MissFideli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 627
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 590
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur