Vilket finger?

em76

Trådstartare
Vilket finger har du närmast hästens huvud när du leder den i grimma och grimskaft? Alltså vilket håll går grimskaftet genom handen?
 
Sv: Vilket finger?

tummen såklart... kan man hålla på annat håll? hur håller du..? :confused:
 
Sv: Vilket finger?

Jag håller handen med lillfingret närmast huvudet, eftersom handen då får en "släpp-relfex" om hästen sticker, så att du inte bränner dig. Din kropps första instinkt om du håller handen med tummen närmast hästens huvud är att hålla fast, och då kan det gå riktigt illa!
 
Sv: Vilket finger?

Eftersom jag håller som jag gör, med tummen/pekfingret närmast hästen, så höll jag kvar en gång när min häst var ung och försökte sticka tillbaks till de andra hästarna vid hämtning i en rätt stor hage. Det var bara det att det var halt/lerigt ute på fältet, så han ramlade, fortfarande med mig hållandes i grimskaftet. Därför har han aldrig försökt komma loss från mig igen - han är ju övertygad om att matte är starkare!!!

Har förresten tidigare haft en notorisk "stickare" (en rädd, tidigare felbehandlad häst), som alltid stack ifrån oss när vi ledde ut honom i hagen. Jag blev aldrig bränd eller skadad på minsta vis, trots att jag håller med tumme/pekfinger närmast hästen.
 
Sv: Vilket finger?

Jag håller handen med lillfingret närmast huvudet, eftersom handen då får en "släpp-relfex" om hästen sticker, så att du inte bränner dig. Din kropps första instinkt om du håller handen med tummen närmast hästens huvud är att hålla fast, och då kan det gå riktigt illa!

hur håller du då? är handen helt vriden eller va? eller menar du som typ hålla handväska-grepp? hänger inte riktigt med i hur du menar..

/LillaMy som aldrig haft en tanke på hur hon håller, men antagligen med tummen närmast:p
 
Sv: Vilket finger?

Beror på tillfället.

Skall hästen visas upp är tumme/pekfinger närmast hästen.

Till vardags vanligen lillfingret.

/P Döben
 
Sv: Vilket finger?

Tur hästen gick omkull och inte du.

/P Döben
 
Sv: Vilket finger?

Rent allmänt spelar det ingen större roll om man blåhåller med tumme upp eller ner.

70 kg jämfört med 470 gör att man är tvåa. Viktigt med snabb och rätt positionering. Gärna oxå en rot, stubbe, sten eller träd att hålla emot med.

Hästar av ull som försöker resa sig/sticka etc får man skola en smula genom att dra dem ur balans, alt dra omkull. Ett par gånger så lär de sig.

/P Döben
 
Sv: Vilket finger?

Ja, jag tror jag lyckades stå i precis rätt position i förhållande till hästen - upplever inte ens att jag höll särskilt hårt.... Hästen tror fortfarande, fem år senare, att jag är starkast :-)
 
Sv: Vilket finger?

beror nog på vilen häst jag leder... har ett typ hundkoppel till min nu då brukar ja hålla i ögglan å låta de hänga slappt :angel:

men annars håller ja nog tummen upp...
 
Sv: Vilket finger?

Det är olika, oftast tummen. Ibland är det bekvämare på andra hållet.
 
Sv: Vilket finger?

om jag leder nån häst som är väldigt stark o så har jag lillfingret närmast hästens huvud, eftersom jag tycker man blir starkare själv då. men vanligtvis leder jag med grimmskaftet mellan tummen och pekfingret. :)
 
Sv: Vilket finger?

jag hållar handen vågrätt med dubbelt grimskaft, då bli ju knogarna närmast hästen :p
 
Sv: Vilket finger?

hmm vet inte men pållarna i stallet är väldigt väluppfostrade så dom är vana vid att man leder dom två eller tre st åt gången så det blir ju minst ett grimskaft i varje hand och då går det ju inte gärna att vrida av sig näven..det är ju en bit till en del av hagarna så hos oss är det det första vi jobbar med...att gå ordentligt i grimskaftet..har du en orolig hästså använd hellre panikhaken så att hästen slipper springa runt med ett grimskaft mellan benen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 733
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp