Vilket dressyrträns på denna häst?

Houdinie

Trådstartare
Jag ska investera i ett svart dressyrträns till min häst.

Vilket tycker ni skulle passa honom?
DSC_0586.jpg

Inte så bra bild, men det är svårt att fota utan någon som håller hästen.

Sv: Vilket dressyrträns på denna häst?

Svar att säga just vilket, men en svart träns med bred platt nosgrimma med nätt vit fodring, inåtvända spännen och rundsytt med svängt pannband med diskreta pärlor typ??

svängt pannband(med ljusa pärlor :love:) skulle passa tror jag, är osäker på tjocklek på nosgrimma... inte så mycket vitt foder och ingen jätte bred nosgrimma(ritade i paint och ca 4-5cm ger honom ett jätte brett huvud XD), men en nosgrimma med ca 2 -3 cm brett läder och ca 5mm synligt foder tror jag kan passa, alt bara platt läder på 3cm utan foder(typ hunter träns).

Jag är lite sugen på "Aachenträns Artemis Gold Medal®" från Hööks... men kanske "Aachenträns Dunmore Claridge House®" skulle passa honom bättre!?

Senast ändrad av en moderator:

Hade det varit min häst hade den fått ett Schockemöhle Kentucky, tycker det hade varit urläckert ;) Helst med vit nosgrimma fast den svarta hade fungerat med. Blir den nosgrimman för bred så hade ett Michigan fungerat med.. :) Men det är väldigt fint med vitfodrat på en svart häst med vit bläs tycker jag :D

svängt pannband(med ljusa pärlor :love:) skulle passa tror jag, är osäker på tjocklek på nosgrimma... inte så mycket vitt foder och ingen jätte bred nosgrimma(ritade i paint och ca 4-5cm ger honom ett jätte brett huvud XD), men en nosgrimma med ca 2 -3 cm brett läder och ca 5mm synligt foder tror jag kan passa, alt bara platt läder på 3cm utan foder(typ hunter träns).

Men huuuuua inte till dressyrsadeln heller :D:p

Det är jättefint, men jag betalar inte så mycket för ett träns.
Sedan gillar jag inte vit fodring, men jag kanske måste ändra mig på den punkten.

nja, passar hästen bättre i hunter träns så är det ju bara att skola om till hoppning ^_~

men jag hade nog kört så platt läder som möjligt på nosgrimman, med eller utan foder. tror en nosgrimma med foder och "uppbyggd" läder kommer korta av huvudet på hästen = kort och brett huvud :rofl:

angående vitt foder så är det obligatoriskt på dressyr träns! lika så att dressyr hästar har svart läder på utrustningen. :p

men tror artemis tränset kommer passa bäst av de 2 du nämnt ^_^

Senast ändrad:

Han behöver inte skolas om. Han är en allroundhäst och har redan ett brunt hoppträns... fast ett av huntertyp finns på önskelistan. Hans hopputrustning är alltså brun och dressyrutrustningen är svart... men just nu har jag bara hopptränset och man kan ju INTE rida med brunt träns till svart sadel! :eek:

Gällande dressyrträns så är det bara för min egen skull - jag vågar inte tävla, nämligen. :grin:

:rofl: det har du helt rätt i! dressyra i hopp träns är helt fel! lika illa som att ha olika färg på sadel och träns :D.

men jag hade testat artemis tränset, tycker inte om svängda pannband egentligen men din häst kommer nog passa i det ^_~

Jag är lite sugen på "Aachenträns Artemis Gold Medal®" från Hööks... men kanske "Aachenträns Dunmore Claridge House®" skulle passa honom bättre!?

av de två så tror jag att dunmore skulle passa hästen bäst =)

Jag röstar på Artemis:). Väldigt fint och tror din häst hade sett väldigt dressyrig och snygg ut i det:).

Synd :D

Om vi säger hööksträns så tycker jag Alecto är finast (har ett själv :grin:) annars är Artemis fint med om man byter ut pannbandet för det är verkligen inte fint. Lifford är fint också men tycker att det har så fult avslut på fodringen på nosgrimman :angel:

Vad tror ni om Hööks "Callaghan"?

Sedan önskar jag mig ett "Kandar Tudor", men jag har bara pengar till ett huvudlag nu, så det får bli ett träns.

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan man göra för at böja pannbandet?
Det är långt nog för att bli ett svängt pannband, men hur gör man utan att stenarna ramlar av?

Och hur ska jag göra, ska jag börja med att smörja in tränset innan användning?

Jaa :) Smörj med läderbalsam:p

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
759
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka