vilket bett

alazzi

Trådstartare
använder ni?

Hur utbildad är hästen?

Alazzi trivs inte med tungtryck så till honom måste man ha ett bett som ger tungfrihet och som ligger stilla i munnen. Han har en orolig mun.

Leo är totalt annorlunda. Han är snarare torr i munnen och han fungerar bra på ett vanligt tränsbett.

Sv: vilket bett

Jag varierar betslingen från dag till dag. En rekommendation från hästtandläkare TL. Gick på kurs för honom och det var oerhört givande.

Hästarna kontrolleras och justeras efter konstens alla regler och plötsligt har bettproblemen upphört.

Genom att byta bett och inte använda ett i två dagar i rad förhindras tryckskador i munnen. Alla bett ligger olika och ger tryck på olika ställen. Sen använder jag sidepull ungefär 1 gång i veckan.
:cool:

Wiii, jag ska och kolla min häst hos TL den 20 april! :banana: :banana: :banana:

Jag har hft rätt många bettproblem med min häst som har en orolig, känslig mun. Just nu rider jag antingen i grimma eller på ett mullen mouth med fasta ringar. Det enda som fungerar någorlunda.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft samma problem med Alazzi. Och, ja, han är kollad flera gånger i munnen av olika tandläkare.

Jag har varit hos en utb veterinär som också utb sig av TL i ett par år..
Jag rider mestadels på sidepull, annars å ett rakt bett med fasta ringar. Ska ev. köpa ett tredelat nu också.

Ja, min häst går bra så länge man inte har korta tyglar. När man kortar dem kastar han med huvudet men sedan blir han lugn men han trivs INTE. Han har en väldigt liten, kort och trång mun och har hos tidigare ägaren blivit riden med ett för långt bett (tvådelat) vilket har gjort att han viker upp alla delade bett i gommen. Jag tror inte heller att det är min hand som är felet då jag försöker vara så lätt, mjuk och följsam som möjligt. Som att hålla i en fågelunge. :crazy: Däremot är han ju inte kollad på flera år ( jag köpte honom i maj förra året) och han var "tjafsig" i munnen redan hos förra ägaren men istället för att kolla honom i munnen började hon rida på långa tyglar och med häderna brett isär. :angel: Med samma för långa bett.

Växlar mellan tre olika bett.
Stångbett: Sliester Low Port with copper cricket
Enbart bridongbett, pinchless
Kandar (bridong, kandarstång)

Hästen är utbildad/meriterad. Vann arabSM i reining 2003.
Tränas även i dressyr, medelsvår/s:t Georges

Får hästen själv välja bett tror jag hon tar Sliesterbettet ;)

alazzi skrev:
Mellan vilka bett växlar du?

Jag har en stång av Greg Darnalltyp, ett rakt med fasta ringar, ett svartmetall delat samt sidepull, som jag nämnt. Sen har jag en stång med tungfrihet och rulle men tycker att det blir för mycket skrot i munnen. TL var bestämd på den punkten och jag har inte hittat något argument att slå hål på det..."Det finns inte plats alls i hästens mun för några bett!" ...så jag håller mig till smalt och smidigt :cool:

Jag använder tvådelat med hävstång, tredelat vanligt med koppar och 2 delat jättetunnt virat liksom...

Har tyvärr ingen bild på mitt bett. Beställde det från King´s Saddlery, USA. Hittar ingen hemsida. Kan PM faxnummer om du är intresserad.

I katalogen står det:
Sliester Low Port with copper cricket.
Surgical stainless steel, 5 1/8" mouth.

Det är i alla fall en fast stång med ganska långa skänklar. Det är ett relativt tungt bett med bra balans. Funkar jättebra på min arab och även andra araber som jag testat det på. Anledning till att jag beställde bettet var att min tränare (AJ) använde just ett sånt här på hästen när jag köpte henne.

Bettet fungerar inte lika bra på vår Quarter som har en mindre mun. Han gillar inte heller kopparrullen lika mycket som araben.

Hittade betten på hemsidor när jag googlade lite. Ska se om de säljs i Tyskland också.

Min häst är bara tre år och inte helelr speciellt mycket riden snarare bara lite skritt hehe, men han rids utan träns. har aldrig haft bett i munnen heller och det komme rhan inte behöva heller för vi kommer troligen använda bosal på tävlingar, eller ja vi får väl se vad som händer, kanske något trevligt bett han trivs med i framtiden på tävlingar tex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 699
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar