Vilket bett??

Jen80

Trådstartare
Lilla hästen blir piggare och piggare, och jag sämre och sämre..:crazy: Vilket resulterar i att jag tyvärr måste sätta bett i munnen på henne igen :(.

Nu går hon på hackamore (ponnyhack), vilket har fungerat Kanon i träningen både på banan och när jag tränar ute. Tills nu... I dressyren skärper hon sig bara jag säger ridhus :rofl:, så det är ingen fara där - fortsätter med hack då (tror jag :confused:). Meeeen....ute är hon som en raket. Hon piper och bockar av lycka för att få komma ut och springa, vilket är Jättekul! Om jag kan hålla henne på marken och under kontroll dvs :(. Oftast går det bra, men hur kul är det och sitta och dra som en idiot för att få stopp på henne ibland? :crazy:
Jag tömkör mycket, då funkar hon bra på rakt tränsbett (men då är jag ju på bana, damen skärper sig då..). Det enda "felet" med tömkörning är just att de blir så infernaliskt starka...:crazy:

För några månader sen (typ...januari eller ngt, dåligt minne *S*) kollade vet. hennes tänder, som såg för jävliga ut rent ut sagt. Hon fixade inte allt på en gång, för Vinafinas skull (där var Mycket :crazy:) utan ska komma ut igen till sommaren och fixa resten. Så jag vill ju inte sätta vad som helst i munnen på henne som ni förstår... Dessutom har hon mkt mkt liten mun, så det är inte allt som får plats där :D.

Nu funderar jag på att köpa ett annat hackamore...eller något annat...några förslag?? Förhoppningsvis behövs bettet bara ett tag, tills hon lugnat ner sig lite (hon har ju stått i drygt 8 månader, då Får man vara lite pigg :angel: ).
Jag har ett rakt pelham hemma, tror ni det är För starkt?

Det är ju jätteviktigt i ditt fall att hon inte drar iväg med dig, om du skadar dig så blir det ingen träning för henne öht, eller hur?

Pelham är ganska start, men prova så ser du, du kan ju ha två tyglar och bara anvåanda stången vid behov? Alt. är ett "stor-häst" hack eller ett helt vanligt tredelat tränsbett skulle jag tro.

Jag tror inte pelhamet är för starkt.Rid med dubbla tyglar så kan du ju kontrollera hävstången bättre :)

Jag vet ju själv hur det är när man har en skada som hämmar ens ridning.man vill inte bestla upp men om man ska kunna rida överhuvudtaget så blir det ett måste :crazy:

Jag red även min pålle på storhästhack..vilket fungerade fint på honom..och då slipper du ju ha nått i munnen .Nackdelen är att det du får ju lov att rida mer med kroppen för ställning och böjning och det är väl det förslagets nackdel då kroppen kanske inte karar av det :)

Jag har sett att det finns ett kombinerat hackamore/delat applemouth gummibett på H**ks. Det hade kanske fungerat?

Precis, kan jag inte hålla henne och jag flyger av rejält en gång till så...nä då blir det inte någon mer ridning för min del :(. Har jätteont varje gång hon har studsat till på något sätt (lite större än vanligt alltså :D) och svullnar jag upp mellan skulderblad och ryggrad på höger sida - med tillhörande värk. INTE skönt!!

Har faktiskt provat pelham precis, det blev ridhuset eftersom det är ruggigt väder här. Jag hade två tyglar och Vinafina HATAR det! :o Jösses, som hon fibblade och hade sig med munnen :crazy:. Var märkbart irriterad på det och var spänd nästan hela tiden (det är mkt sällan hon är det annars). Visst, jag kunde hålla henne rätt så bra ändå, men inte så mkt som jag hoppats på (det var dock lite kaosartat i ridhuset med Massor av hästar och storm utanför). Ska prova det ett par gånger till och se vad hon tycker..med delta en gång också.

Vanligt tredelat har jag provat, aldrig mer :angel:.

Storhästhack är på önskelistan ;). Hon funkade ju kanon på ponnyhack tidigare (fortfarande, ibland iaf..) så jag måste iaf prova ett annat. Funkar det så är det ju toppenfint!! :bump:
Jag rider Mer än gärna mer med kroppen, bara jag kan rida öht. Visst, det gör ont, men det är ändå bättre än att jag ska behöva dra och ha mig. Jag har kraftigt nersatt styrka och känsel i båda armarna, så för tillfället är det just det jag är lite rädd för...att det ska bli värre alltså (då får jag sluta rida helt och hållet *suck*). Och det blir det om jag ska hålla på och grejsa med en hästmun för mkt :(

menar du kombinationsbettet? :confused: Ser ju så läskigt ut....det är sista utvägen, verkligen sista isf.....

Har du provat sidepull när du rider dressyr? Tycker jag är mer "gjort" för dressyr än vad hack är.
Pelhamet, eftersom det är rakt, tycker jag låter bra för "piggelina dagar ute". Sätt på dubbla tyglar, då blir det mkt bättre tycker jag, än med delta! Då kan du ju rida på "vanliga" tygeln mest (som visserligen är lite skarpare än valigt bett det också), och använda den andra när hon får spunk :banana:
Annars är kimblewich mildare, men om du ändå har ett passande pelham så..

Nyfiken, vad har hon för bettstorlek? Dollar har 9,5...

Vilket pucko jag är...*fniss* Var inom hööks tidigare i veckan och de får in sidepull i mitten av nästa vecka...perfabra, de ringer när jag kan hämta det :cool:. Vet ju dock inte om det funkar...men jag måste ju prova.

Det funkade inte med dubbla tyglar på pelham, det provade jag ju idag.

Ja du, jag kallar det "cykelstyre" tror att det annars kallas entömsbett. Ett travbett som man oftast använder på entömda hästar, dvs. man sätter ena tömmen i hävstången och den andra i den vanliga för att lättare kunna räta ut hästen. Jag använder det när jag rider monte'(med tyglarna i hävstången på båda sidor då) även fast jag kan rida i grimma hemma så blir det en annan sak på banan. Och att kunna stanna hästen så fort som möjligt tycker jag är viktigt då det kan förhindra otäcka olyckor.

Blev du klokare på det svaret?

Såg att bilden var lite konstig, det är alltså som ett rakt läderklätt bett med hävstångseffekten utåt istf. nedåt som på ett pelham tex. De stora ringarna "viks" in så du sätter sidostyckena i dem, du kan ha dubbla tyglar oxå, ett par i de vanliga ringarna och ett par i ändarna....

Du skulle ha försökt fått tag på ett stångbett med mer tyngd i sig (typ det man kallar "spanskt"). Mitt sto blir knäpp om jag lägger ett normalt engelsk stångbett i munnen på henne. Det är helt enkelt för "skramligt".

Mmm, läste det efter att jag svarade på ursprungsinlägget :o :angel:

Kan hända att hon vill ha ett stadigare bett, som sagt? Man kan ju rida med tex kandarstång + sidepull eller hack också, med dubbla tyglar såklart, och använda det som passar bäst just för sekunden :P (jag hade mitt stångbett+hack till "Tore", foderhästen när jag var trött i kroppen eller han verkade extra nipprig. Funkade kalas tyckte jag då iaf. Han gillade den spaska stången (som är alldeles för stort för Dollar tyvärr..)

Och jag får tag på det...var? :angel: Sånt kan ju du, skrik till eller nåt...:cool:

(var tusan kom alla stjärnor ifrån förresten? det är ju bara en bettfråga? :confused:)

Men du...hur sjutton får du på allt det? Både stång och sidepull? :confused: *fattar ingenting*

Vad är det för storlek på din spanska stång tro...? :angel:

Aaah...är det Det som du kallar "cykelstyre" (det har du ju berättat om f ör mig tidigare :D).
Blev lite klokare på det svaren, och ska fundelidera. Tack tack! :bow:

Det är lite meckigt (har inte provat just sidepull+stång, men har provat hack+stång).
Man har dubbla nackstycken (tex kandarnackstycke), sen får man ha lite fantasi *s*

Hmm, tror att stången är typ 11,5 eller 12,5 Minns inte riktigt. Ska ha den kvar, men kan låna ut den ett tag om du vill testa.. Den är i järn (svart), har "fasta" skänklar, och har rätt långa skänklar (så jag vet inte vad Vina tycker om den..). Liten tungfrihet.

Annars kan du prova hack+kandarstång! (jag har en Globus kandarstång i 11,5 om du vill låna ett tag. Det är smäckert).

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 220
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar