Vilket bett?

Fanna98

Trådstartare
Min häst är väldigt pigg och stark, och jag undrar vilket bett som ni tror skulle funka? Har ett pelham nu, jag har testat att rida på ett vanligt tredelat, men det blir en sån dragkamp i traven.. Jag vet att många kommer tycka att betsla upp inte är lösningen, men t.ex. när man rider ut, vill jag ju få stopp på hästen och lixom kunna trava och galoppera ute, utan att oroa mig för att hästen inte kommer stanna.. Har funderat på ett kimblewick..

Sv: Vilket bett?

Fast om du är rädd för att inte kunna få stopp på hästen ute när du börjar trava eller galoppera är det ju bäst att du skrittar tills du har full koll på den, även på banan alltså. Rider du för tränare?

Fast om du är rädd för att inte kunna få stopp på hästen ute när du börjar trava eller galoppera är det ju bäst att du skrittar tills du har full koll på den, även på banan alltså. Rider du för tränare?
Nej, jag rider inte för tränare. Hon är lixom väldigt stark, men det går att få stopp på henne. Det blir bara väldigt mycket dragkamp..

Man rider inte hästen i gångarter där man inte har kontroll på den, så är det bara. En häst som inte går att kontrollera är livsfarlig för sig själv, dig och omgivningen.

Börja med att anlita en tränare som kan hjälpa dig. Att betsla upp löser inga problem, det bara maskerar dem och du rider ju redan på pelham vilket klassas som ett tämligen skarpt bett, iaf om man använder hävstången också. Det är inte bettet det är fel på utan själva ridningen.

Håll dig till trav och galopp på ridbanan och skritta bara när du rider ut.

Precis! Om du (TS) redan rider på ett skarpt bett finns det inte så mycket att spela på. Det är i dressyrarbetet det sitter.

Jag vill inte ha tillrättavisningar! jag vill ha tips på bra bett! Jag vet hur min häst är, men det är svårt att förklara..

Jag vill inte ha tillrättavisningar! jag vill ha tips på bra bett! Jag vet hur min häst är, men det är svårt att förklara..

Då är mitt svar, fortsätt med BARA trav ute och galoppen får du vänta med, alt bara ta i ridhus/inhägnad paddock. För det finns inget bett som förbättrar din dåliga kontroll på hästen.

Du måste ha kontroll på hästen innan du ens kan tänka högre farter...

Eftersom du redan rider på ett stångbett (pelham) är det klurigt att hitta ett annat bett. Ett kimblewick är ett alternativ. Men eftersom det har betydligt kortare skänklar (inga skänklar alls i den bemärkelsen, iofs), så blir hävstångseffekten mindre, än på ett pelham.

Jag har ingenting emot att man betslar upp om det behövs för att undvika en farlig situation. Men det ska ske i kombination med arbete/träning. Annars riskerar man att behöva betsla upp igen, och igen, och igen...
Ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dig.

Testa ett hack, kanske kan vara nått. Men annars är dressyrarbete som gäller. Tyvärr, eller vad man nu säger.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 593
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 792
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V