Vilket bett och varför?

Sv: Vilket bett och varför?

Har ridit i många år med bett utan att våra hästar har fått skador i munnen. Det är offtast hästens tänder som gjer skadorna , tandkappor som skaver i sidorna och alldeles för tjocka bett i munnen som gjör att hästen gapar vid förhållningarna då för att trolla bort problemen sätts offtast en nosrem på som dras åt och gjör att huden trycks in mer mot hästens tänder och skaver hål i huden. Om bettet har gjett skadorna då bör ryttaren rida i grimma eller lära sig att känna av när eftergiften ska gjes. Kontrollera hästens tänder var 6.e månad för att upptäcka alla vassa kanter i tid så elimineras risken för skador i mun.

Jag håller med dig helt och fullt!
Jag har också ridit på bett på alla mina hästar utan några biverkningar.
Men nu vill jag testa något annat och den filmen gav mig en bekräftelse på att det är ett bra val.

Tror att de flesta hästar går nästan bäst bettlöst. Red själv 4 åringen med Bosal en period nu i vinter (ca 3 mån) pga av hennes tandbyten. Hon har alldrig gått så bra som under den perioden och blev mkt känsligare för våra ben , säteshjälper. Galppombytena var inga problem för henne att fixa nu när man inte var där och störde henne så mkt i munnen. Sa själv att hon ska få gå med bosalen tills hon är klar för stången(när hon fyller 6 år) men men tränarn kom och sa att det gjör vi inte alls. Nu är hästen klar med sina tandbyten då ska snaffelbettet i munnen igen för att man ska kunna ha ordentlig kontakt med munnen i gen och rida, SUCK.....:crazy:så rid bettlöst om du har den möjligheten.

Haha! Ja, då är det väl bara för dig att lyda order!:crazy:
Min tanke med bettlöst var att jag skulle bli bättre i min ridning, det går inte att fuska så som man ofta kan göra om man har bett i munnen. Så det du skrev låter ju lovande!;)

Hejsan! Tänkte höra om någon kan hjälpa mig?:angel:
Just nu rider jag min häst med 3-delat tränsbett, Men hon blir för stark vid vissa tillfällen, tex vid uteritter och även på banan ibland. Finns det något bett som skulle passa oss bättre? Kan ni kanske lägga upp någon bild och information på vad som kan vara värt att prova?
Tack // Jenny

Har du provat sidepull? Det är starkt tycker jag och många hästar fungerar bra på det.

jag har hoppat en häst i sidepull, tja man hade inte mkt kontroll :crazy:

jag anser att man "kan" "betsla upp" i början när man rider ut innan man har full kontroll på hästen i skogen, men då måste man öva mkt mkt övergångar osv tills hästen är lydig ute innan man kan betsla ner igen. det har funkat för mig iallafall. innan kunde jag knappt trava med min häst innan han drog i 90knyck, men efter mkt träning så kan jag nu gallopera utomhus med annan häst på tränsbett (fastän han är fortfarande något stark)

Vad använde du för sorts bett förut då? Min häst kan få för sig att dra iväg i galopp när man rider ut och oftast när man rider tsm med andra hästar. Känns som att man vid sånna tillfällen vill kunna ta kontrollen :crazy:

jag har haft Pessoa, stångbett(nån gång ibland då vi skulle gallopera) och D-ringsbett med kopparrullar, till det har jag varierat mellan remont, engelsk, achen, och pullarnosgrimma. (givetvis har jag haft käkrem på stångtygeln.) från början slog han först upp huvudet innan han drog för att få tyglarna ur händerna, så då hade jag martingal.. problemet började för några år sedan då jag var mindre, och då lärde sig att ta kontrollen.
jag var ute å red ung 3timmar i skogen om dagen 5dagar i veckan hela sommaren. då blev han tillslut "lugn" och då kunde jag gallopera på öppna ytor, hoppa ute etc. vissa hästar behöver ridas mer än en timma om dagen, nu har han blivit äldre och det räcker att rida lite över 1,5 timma om dagen för att han ska hålla sig snäll.

nu kanske jag låter "elak" men det är det som funkade på min häst.

*kl*

Jag rider med vanligt tredelat tränsbett.

Men jag måste säga att det vore guld värt om någon vill vara shysst och förklara lite det här med alla bett.

Det jag tänker på är alla "namn". Är det modeller eller märken?
Typ...billy allen..vad är "snuffle" för nåt osv osv.

Jag har fortfarande dålig koll på alla dessa westernbett för jag har inte behövt ha nåt annat än det jag har nu (funderar dock på att byta till nåt rakt).

*kl*

Jag rider med vanligt tredelat tränsbett.

Men jag måste säga att det vore guld värt om någon vill vara shysst och förklara lite det här med alla bett.

Det jag tänker på är alla "namn". Är det modeller eller märken?
Typ...billy allen..vad är "snuffle" för nåt osv osv.

Jag har fortfarande dålig koll på alla dessa westernbett för jag har inte behövt ha nåt annat än det jag har nu (funderar dock på att byta till nåt rakt).

Snaffle är i alla fall tränsbett, Shank (?) stångbett. Det är de enda jag vet:o
Men jag är verkligen förtjust i Billy Allen bett.
Visst var det någon som tidigare i tråden skrev om funktionen? Att man kan röra sidorna oberoende av varandra.

Det är även det som visas i det senaste inlägget, sista länken.

Är rullen i mitten på mylerbettet rörligt, alltså så att tungan kan rulla den lätt, eller är den svår att rulla?

Nu rider jag bara på tränsbett, tvådelat, på ett sto som ridits på korrektion en längre period. Men nu är hon känslig även vid tränsbett.
anledningen till att jag använder tränsbett är för att vi just nu rider cutting, och då är det viktigt att hästen lär sig att "följa sin nos". Tränsbett är bra när man ska lära hästen tygeltag. Sen har jag funderat på att köpa ett tredelat just för att gå över till ett snällare bett (vet att bettets känslighet sitter i handen).
Jag gillar egentligen inte stång så mycket, men det beror på vad man ska rida för gren och hur tidsbegränsad man är. Jag förstår egentligen inte varför man ska gå över till stång när det går bra med tränsbett? jag menar..om det går bra med ett känsligare så borde man ju rida på ett sådant också och inte gå vidare på ett skarpare. Man kan rida på långa tyglar med tränsbett om så är målet med stång.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 480
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.