Vilket bett och varför?

E

Expensive_Hobby

Vilket bett rider du med och varför? Visa gärna bilder på olika bett som hästen trivs med.

Sv: Vilket bett och varför?

När jag rider med bett rider jag aningen på ett rakt, med ngt svag böj på, med rörliga ringar.

Det klassas som milt och hästarna verkar trivas med det!

Eller ett tredelat fullcheek.
Håller en orolig mun, lugn, och jag gillar effekten av parer stängerna, som ger tryck, vid ledande tygeltag!

Håller mig annars till repgrimma!;)

Vilket bett rider du med och varför? Visa gärna bilder på olika bett som hästen trivs med.

Jag rider med ett smalt och böjt som har fasta ringar när jag tränar och rider ut.

624g.jpg

Så här ser det vanliga ut ungefär som jag köpt från dharves, men det är svart och inte ett showbett. Men har nästan samma modell.

Ibland rider jag med ett sidepull på unghästen.

300409.jpg

Mitt sidepull från hööks.

Jag rider på tredelat, tvådelat, applemount (kör med), westernstång:love: , kopparbett och pessoabett på min tinker ponny.

Rider på olika som syns, han tycker om dom och jag tycker att man skall byta bett så att lanerna eller ngt annat inte förstörs i munnen. Repgrimma funkar bra oxå.

funkar ditt sidepull bra?
det jag har använt va inte av så bra kvalitet så det är tejpat :angel:

För dagen är det BA-snaffle som gäller. Treåringen gillar det, det stör inte och samtidigt kan jag påverka ena sidan oberoende av den andra. Har tidigare använt helt rakt men tycker BA-snafflet är ett bra första gångsbett. Nästa steg är ett vanligt tvådelat sweet iron med fasta ringar.:cool:

Varvar för övrigt med sidepull...

funkar ditt sidepull bra?
det jag har använt va inte av så bra kvalitet så det är tejpat :angel:

Det funkar fint.
Hon får inget skav och hon tycker det är behagligt att ha.
Hon lyssnar jätte fint när jag vill ha henne i form och känns bäst med lång tygel då.

:crazy:

Jag har ett Billy Allen tränsbett och en Billy Allen stång. Helt enkelt för att min häst trivs med de betten.

Jag varierar och rider på två-delat smalt böjt d-bett

jaktkandar

och ponnyhackamore

Beror på vad jag ska göra med hästen vilket bett jag har ;)

Än så länge rider jag enbart på repgrimma eller på ett Natural Hackamore (en repgrimma som är specialtillverkad för ridning). Så småning om när hästen är mogen för det kommer jag att övergå till ett Jeremiah Watt ring snaffle bit, ett handsmitt, mycket välbalanserat bett.

Jag rider med ett rakt Billy Allen bett som är rörligt (som tre-delat, fast det är rakt.. om ni fattar... )

Min häst trivs väldigt bra med det, och även jag!

D rings tvådelat tunnt snafflebett. Hon trivs mkt bra med bettet och man behöver inte ta mkt i munnen förs hon ger efter. Tycker dock att det är lite svårt att rida med mkt kontakt och förhållningar i munnen då hon är mkt känslig så man får nästan hålla tygeln m två fingrar för att vara mjuk mot henne.

Senast ändrad av en moderator:

Rider oxå på ett Billy Allen snaffle. Det är de som han gått bäst på hittils. De hade vart roligt om man hade haft massor av bett så man kunnde testa lite mer, vilket som passar hästen...:smirk:

Jag har en väldigt pigg och sprallig på ponny (på bara 19 år). Har ett Billy Allen snaffle i sweet iron, pelhamstång tvådelad och ett hackamore till honom. Använder olika beroende på vad jag gör, men pelhamstången används mest när jag "rider engelskt och hoppar". Hackamore när jag har sällskap på ridturen då han gärna kan bita tag i betet och försöka springa iväg, när man tar tag i honom så sätter han huvudet i bogen och springer på "snedden". Hackamore blir han lite lättare på. Jag tycker att det kan vara bra att ha ett bettlöst alternativ men det var självmord att försöka rida på sidepull. Han bara sprang med huvudet i vädret, suck...

Jag har precis fått hem filmen "Betsling" och jag kan säga att efter att ha sett den filmen så längtar jag tills mitt sidepull som jag beställde häromdan kommer hem... :eek:

Ja, absolut. Jag rider ibland med ett 2-delat snafflebett (orginelt westernbett) Skulle vilja testa på lite andra bett jag sett. Men än så länge funkar mitt nuvarande bett kanon på min häst. Så småningom blir det ju stång..

Alla skador i munnen som bett orsakar och sen är det ju faktiskt så att ett bett får egentligen inte plats därinne... Det var min uppfattning av filmen och eftersom det finns bettlösa alternativ så tänker jag köra på det.
Jag kommer absolut inte klanka ner på dom som rider på bett för alla får bilda sin egen uppfattning.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 480
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.