Vilket är värst - framåt- eller bakåtlutad?

Gaia

Trådstartare
Vilket är värst enligt er: Att (konstant) ha en något framåtlutad eller bakåtlutad ("lodrät") grundsits?

Sv: Vilket är värst - framåt- eller bakåtlutad?

Det är väl lite "beror-på" varning på den frågan...
Heller något bakåtlutad i dressyren än framåt, och tvärtom i hoppningen liksom...
Tycker jag iaf... :D

Ur hästens synvinkel...
Att ha en bakåtlutad sits - för då måste du hålla i dig i tygeln

fast, många ryttare som sitter bakåtlutade gör det för att bromsa typ, när magmusklerna inte räcker till, utan att använda handen. Däremot, de som lutar sig framåt, har ofta svårt att hålla en trevlig kontakt m hästens mun. En som sitter framåtlutad sitter oftast ovanpå hästen och kan då inte sitta emot utan bromsar i tygeln.

Svarar på ursprungsfrågan:

Bakåtlutad är klart värst. Av den anledningen att du som ryttare tynger den bakre delen av hästens rygg där den är som svagast, får balansera upp dig med tygeln - aj i hästens mun, samt att din sits obönhörligt avviker från den lodräta, oberoende sitsen.

Den något framåtlutade sitsen däremot är väl inte det man ska sitta och rida runt i permanent, men man förespråkar den som avlastningssits, och även samlande i korta ögonblick. Så den är inte alls lika illaskapande som den bakåtlutade sitsen.

Fast en framåtlutad får ner hästen på bogarna, den rinner iväg och ryttaren bli hängande i handen.......så nja, om man ska välja tycker jag framåt är värre, tror jag. ( dessutom framåtlutad studsar lättare och sitter i mer obalans oftast. )

Svarar på ursprungsfrågan:

Bakåtlutad är klart värst. Av den anledningen att du som ryttare tynger den bakre delen av hästens rygg där den är som svagast, får balansera upp dig med tygeln - aj i hästens mun, samt att din sits obönhörligt avviker från den lodräta, oberoende sitsen.

Sadeln ska väl inte ligga för långt bak för det? Det är inte heller säkert att ryttaren balanserar i handen, det är lika stor risk i så fall att den framåtlutade gör.

KL

Varför öht välja:confused:

KL
Fast då jag tittat på bilder med elitryttarna i dressyr, så sitter i princip alla med något bakåtlutning.
Jag har fått mycket bassning för att jag ofta lutar bakåt. Är väl en sån bakåtsträvare...

jag tycker nog att framåt är värre, då har man ingen balans i sadeln och det blir lättare att låsa hästens munn.

Bakåt är ju inte heller bra men ja iaf lite bättre tror jag, vill inte välja, men det jag har problem med är att jag ibalnd lutar mig för mycket bakåt. Men jobbar på det men det har blivit mkt bättre iaf:angel:

Framåt- för att ryttaren använder inte sina muskler alls i bålen.
Kan heller inte vara följsam.

man har dessutom en bromsande effekt på hästen,plus häst i framvikt.

man ska helt enkelt försöka sitta helt rakt :p

:idea:Framåt, då får man ont i rumpar och skumpar mer, sitt på sittbenen("rumpbenen" strax under svankotan, så ordnar det sig

Jag håller med dig. De som sitter framåtlutade är oftast hängande i tyglarna. (och noll i balans) En för bakåtlutande sits brukar bero på dålig stabilitet i mellandelen, men handen brukar vara stabil.
Om jag utgår från hur hästarnas reaktioner så verkar de framåtlutade ryttarna besvära hästar mera.

Om det sker i obalans så är det ju helt klart framåtlutade som är värst.
Där blir ju allt ett störmoment för hästen.
Bakåtlutade människor brukar ändå ofta kunna rida på ett "bra" (mjukt kanske) sätt.

Håller som vanligt med Lacet och säger at bakåt är bättre änframåt. Om du lutar för mucket bakåt, har du ändå kommit ned i sadeln men dina muskler räcker ännuintetill. Sitter du för framåtlutad,har du inte kommit ner i sadeln tillräckligt (hästen kanske inte har släppt ner dig) och du studsar. Ur det kommer också ryckiga händer.
En för mycket bakåtlutad sits är lättare att rätta till.

jag har haft båda problemen genom åren kan jag säga inte kul men jag tycker nog att jag är mer stabil i händer och sitter i bättre balans nu även om jag vet att jag lätt hamlar lite för mkt bakåt... men tränar mycket magmuskler och hoppas kunna sitta mer rakt så småningom, men en skumpig häst över 170 är inte de lättaste:rofl:

Har hört av många tränare att man som ryttare lätt blir hård i handen när man hamlar bakåt. Men man kanske som ryttare inte inser det. Jag vet att jag ofta rider med handbromsen i och måste verkligen tänka på de hela tiden för att inte göra de... men jag tror som många skrivit att ngt mer bakåtlutat är bättre än framåtlutat och helt ur balans... fast om man menar så långt fram som i lätt sits så tror jag det underlättar mer för ryggen såklart

äach vet inte om de blev ngt klokt inlägg ;)

*kl*

Jag har ju då problem med min framåtlutande sits som jag försöker att rätta till:angel::crazy:.

Många av er tycker att det är värst med framåtlutad sits, för att man bl.a. hänger sig i tygeln. Det tycker inte jag är något problem för mig, eller vad tycker ni om de här bilderna?

12492809.jpg

12492887.jpg

12492888.jpg

Nej du hänger då inte i tygeln. Jag tänkte på ryttare kraftigt i framvikt som är i obalans och försöker hitta den i tyglarna istället. Det var min inre bild av "framåtlutad". Det här var något helt annat.
Jag kan hålla med om att du kan ta tillbaka ditt överliv något med det är mer en justering.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025