vilket är felet?

D

Dalmatinen

Hej!
läste ett inlägg nyss vid namn är di trogen din ras? Dem frågade om man hade kunnat tänka sig en blandrass(oregg. hund) nästan alla svarade nej. Så jag undrar starkt vad. Är det fel på blandraser????? En del svarade bara omplac. hundar MEN VAD ÄR DET FÖR FEL MED BLANDRASVALPAR? Ja okej dem kan inte tävla i bruks eller uttstälning men man anpassar sig väl efter hunden? Har träffat underbara blandraser tillskillnad från renrasiga har dem inte några speciella rassjukdomar så nu vill jag veta varför inte blandraser?

Sv: vilket är felet?

Säger som ovan, använd sökfunktionen. Finns triljoner tidigare trådar om varför man inte bör stödja blandrasaveln.

Personligen så nej, jag anpassar mycket hellre hundköpet efter mig själv än att anpassa mig efter hunden. Sen när hunden väl är hemma är det klart man får anpassa sig men när jag köper hund vill jag ha de bästa förutsättningarna att kunna göra allt jag vill med hunden utan att ha några begränsningar.

Rasbundna sjukdomar försvinner inte hux flux för att man korsar.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv skaffa en blandras.

Varför ska jag skaffa en hund som jag måste "anpassa" mig efter på det sätt du menar när jag kan få en som jag inte behöver göra det med?:confused: Jag tycker det är kul att ställa ut, att delta i kennelklubbens specialklubbens och rasklubbens aktiviteter. Alltså har jag en renrasig hund.

Om rasbundna sjukdomar: det är ett väldigt farligt att tro att sjukdomar inte finns bara för att det inte finns statistik. Naturligtvis kan blandraser ofta drabbas av samma sjukdomar som de raser som ingår i korsningen, men det finns ingen rasklubb eller kennelklubb som registrerar och offentliggör fallen.

Hade du spenderat lite tid på ett hundstall så hade du förstått problemen....
Oseriöst avel på hundar som inte har i aveln att göra som många gånger säljs till okunniga personer.
Att alla blandraser skulle vara friskare är även det bullshit. Det finns gott om blandraser som avlivats pga HDfel och liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 489
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är i hundköpartagen och postade ett inlägg här nyligen där jag fick lite input kring era erfarenheter av olika raser. Vi har...
Svar
19
· Visningar
3 821
Senast: Turelur
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: Lilahnee
·
C
Övr. Hund okej, såhär är det, jag är helt förälskad i en ras, eller två egentligen.. men vet inte om de passar in på mig mest för att jag vill det...
2
Svar
39
· Visningar
3 587
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX