Skillnaden är stor.
När det gäller bomlösa sadlar så tycker jag att man definitivt ska ha en sadel med väl stoppade bossor, eller en rejält stoppad pad (och då tycker jag INTE att skito räcker).
Själv tycker jag att det låter patetiskt att en HÅRD sadel skulle kunna passa en hästs rygg. En hård bom kan passa vid EN position i hästens kropp, men den kan aldrig passa optimalt till alla hästens rörelser och huvudpositioner och samlingsgrader. När stoppningen sätter sig så blir sadeln stel, och kan man något om hästar insér man att ryggen inte är helt stel; den är inte vidare smidig, men den är inte heller stel som en trästock. Skillnad i huvudhöjd gör skillnad i ryggen, och skillnad i samlingsgrad och ork gör också skillnad för ryggpositionen.
Läste om två distanshästar som fick sina bomsadlar väl utprovad; med tryckmätningsapparatur i alla gångarter; men som efter en lång distanstävling hade så ont i ryggen av sadeln att de behövde kiropraktisk hjälp (båda två!). Detta förvånar mig inte, eftersom ryggkonturen ändrar sig med huvudposition, ork och samlingsgrad.
Det närmaste en bomsadel jag skulle tycke var optimalt är en sadel med flexibel bom, men de riktigt dyra bomlösa sadlarna verkar uppfylla kraven lika bra som de flexibla sadlarna.
Angående hoppning: går man in på ansurs hemsida så ser man flertalet hoppbilder med deras Konclusion (
http://www.ansursaddle.com/), och i mina ögon ser hästarna totalt obebrydda ut över sadeln. Däremot tror jag INTE att de platta sadlarna som torsion, fitform, barefoot/cheyenne och tuend är vidare bra att hoppa i.
Nu finns det även sadlar som ser ut PRECIS som vanliga sadlar; inte som ansur (ansur är lite plattare och alla modellerna utom hoppsadeln har en ful liten extraplupp som sticker fram över manken). Det beror även helt på vad du ska ha sadeln till vad du ska välja. Däremot tror jag att du kan hitta vad du än behöver i en bomlös sadel eller en med flexibel bom.