vilket är bäst för hästen-bomlöst eller med bom?

CA

Trådstartare
Vad anser ni om skillnaden?
Vilket är bäst för hästen?
Några speciella bomlösa modeller som är bra/dåliga?
Är ev. intresserad av att skaffa en bomlös sadel, därför vill jag ha tips om negativa/positiva saker om användandet av sadel utan bom eller med bom.

Jag har alltid varit intresserad av bomlösa. men efter att ha praktiserat hos en equiterapeut och lert mig mera om hesten anatomi sá tror jag att bomsadlar (passande) er mycket bettre. Dom fördelar vikten över hestens rygg medan en bomsadel i princip blir som att sitta barbacka för hesten. det vill sega trycket blir över en liten yta vilket er semre. Hestar er ju frán början inte till för ridning och jag tror vi máste pámina oss om det och hjelpa hesten. Tror inte en bomlös gör det.....

Dessutom har jag hört att dom kan glida runt ibland ner hesten hoppar till. fast det er vel olika pá olika merken och typer av hest kanske :confused:

det er nog bra att lesa pá och frága nágra duktiga menniskor. kram

Personligen har jag ingen erfarenhet av att använda bomlösa sadlar. Inbillar mig dock att det krävs en hel del ridkunskap när det gäller bomlöst. Framför allt att man har en korrekt och balanserad sitts.
En bomsadel, om den är korrekt inpassad för hästen, fördelar ryttarens vikt över ett större område och hjälper sådeles hästen att bära sin börda. En sned eller obalanserad ryttare i en bomlös sadel inbillar jag mig kommer att vara enormt ansträngande för hästen i längden..
Jämför med att gå med en tung axelremsväska på ena axeln mot att gå med en lika tung ryggsäck samma sträcka. Vilket är det bekvämaste?
Att ha en bomlös sadel som komplement till övrig utrustning däremot kan kanske vara på sin plast ....

Det bästa för hästen är en passande bomsadel som fördelar vikten. Om du inte har en häst som det är väldigt knepigt att hitta en passande sadel så skulle jag aldrig fundera på bomlös. Du måste kunna ha ordning på din egen kropp eftersom du inte får någon hjälp av sadeln.

Fast det är väldigt skönt att rida i bomlöst!

Min åsikt är att en perfekt inpassad bladsadel är det är är ultimat för hästen.
Tyvärr innebär det att man måste vara beredd på att kontrollera sadeln minst två gånger per år (helst fyra) och se så att den fortfarande passar perfekt. Passar deninte måste man ha råd att på olika sätt modifiera eller byta sadeln. För de flesta blir detta alltför dyrt.
Då anser jag att en bomlös sadel är mycket bättre än en bomsadel som inte passar.
Bomlösa sadlar finns i flera olika modeller och de fördelar vikt olika bra. Om den bomlösa sadeln passar hästen glider den inte runt och inte heller framåt eller bakåt.
En ryttare som har en normal balans klarar sig galant med en bomlös sadel, för nybörjare med dålig balans är det lite vingligt i början men man lär sig fort. En bomsadel döljer ryttarens ev dåliga sits och balans, men den döljer det bara för ryttaren, tro inte att hästen inte känner obalans och snedheter i en bomsadel!
Jag vet, för jag har själv ridit min häst sned i en bomsadel, i den bomlösa däremot blir jag tvungen att sitta rätt, och hästen är nu jämnt musklad igen :love:
PM:a gärna om du vill veta mer om bomlösa sadlar! Sök också här på forumet, det finns massor med bomlösa trådar :idea:

Jag tycker att bomlöst är väldigt bra för hästen. Vissa bomfria sadlar (t ex Torsion) ger en frihet för bogarna som är totalt överlägsen, plus att trycket på sidorna av manken försvinner. Dessutom försvinner det typiska punkttrycket längst bak vid länden som uppkommer så fort en bomsadel hamnar det minsta i obalans.

Bomlöst är också väldigt bra för ryttaren. Med en bomsadel kan man sitta mer snett utan att märka det. Det är inte bra för hästen. Med en bomlös tvingas man skärpa sig i ett tidigt stadium och lära sig rida. Alla hästar har lika stor nytta av att man sitter rakt och balanserat, oavsett sadel. Bara det att med bomlös tvingas man göra något åt sina sitsproblem innan hästen hunnit bli för sned i kroppen.

Det finns bomlösa sadlar som är väldigt enkla att använda och som ryttaren får ganska mycket hjälp av(t ex Freeform). En sån sadel med en bra pad tror jag att det är svårt att göra fel med. Man kan ju få hjälp med tillpassning och lämplig paddning av försäljarna.

Vid vissa aktiviteter, t ex hoppning och boskapsarbete, tycker jag att bomsadeln är överlägsen. I det förstnämnda fallet för att där blir belastningen på stigbyglarna så stor att punkttrycket riskerar att skada hästen. I det andra fallet för att man måste ha en sadel som sitter som berget på hästen om man t ex ska använda en lasso.

Till dressyr och uteritt tycker jag dock att den bomlösa sadeln är överlägsen.

Jag är för bomlösa sadlar. Min egen häst är omöjlig att ha en korrekt sittande bomsadel året om. Han förändrar sin rygg så pass mycket beroende på hull.
Men hur är det att hoppa i en bomsadel? När hästen landar och ryttaren trycker till i stigläderna. Ligger sadeln optimalt över ryggen så vikten kan fördelas över hela bommen? (inte enligt min mening) Blir det ett punkttryck där? (ja, anser jag)
Både gjordfästet och stigbygelfästet sitter långt fram på en bomsadel. Fördelar sig trycket helt jämt ändå?
Hästens rygg är också i ständig rörelse i de olika gångarterna. En bomlös tillåter ryggen att röra sig. En bomsadel rör sig inte alls. Två träplankor på var sin sida om ryggraden som inte följer med när hästen böjer sig.
Det är i alla fall klart bättre att ha en bomlös sadel om man inte har en bomsadel som passar 100% (fråga min häst).
// Linda

en bomlös sadel är ju bra för hästar som ingen annan sadel går att få tag på till den, dess egenskaper tänker jag inte säga någonting om eftersom att det är så många andra som har tagit upp det.
men det finns en sak jag tänker ta upp om dom, en bomlös sadel går det inte att hoppa med, man ska iaf inte göra det, det går ju, men det är inte bra för hästen att man gör det.

Det finns ju en anledning till att bomsadel utvecklades från de bomlösa lösningarna som man hade i ridningens begynnelse.

Det finns ju en anledning till att bomsadel utvecklades från de bomlösa lösningarna som man hade i ridningens begynnelse.

Men det var väl mest för ryttarens skull, inte så mycket för hästen?

Bomsadeln, eller ja..bladsadeln, utvecklades när hästen började användas i krig. Ryttaren behövde då ett stort framvalv och ett stort bakvalv för att kunna ta spjärn och sitta kvar i stridens hetta och i synnerhet när man använde lansen.
Bladsadeln användes sedan för dressyr och jakt, den "engelska bomsadeln" uppfanns när man i england började uppföra staket och diken omkring sina ägor. Det gjorde nämnligen att man var tvungen att börja hoppa över dessa med hästen under jakten, när man korsade olika marker, och den som testat att hoppa med en bladsadel med jättegallerier förstår säkert varför man snart börjare fila på en bättre modell... :crazy: Därifrån kommer alltså vår engelska DRESSYRsadel :crazy: ...en hoppsadel...

Angående hoppsadelns inverkan på hästen, så är jag övertygad om att (under förutsättning att man står i stigbyglarna vid nedslaget) en bomsadel är bättre än en bomlös. Därmed inte sagt att jag inte tror att bomsadeln orsakar ett enormt tryck på hästens rygg, och kanske inte alltid helt jämnt fördelat heller :crazy: men ska man nu nödvändigtvis hoppa, så bör man ha en bomsadel... Det är min åsikt.. :)

Exakt!
Jag är en stor anhängare av bomlöst men de passar inte alla ryttare eller till all ridning.

Nu har jag tyvärr bara erfarenhet av Torsion, har inte grävt ner mig mer än så i sadeldjungeln :p

Skillnaden är stor.

När det gäller bomlösa sadlar så tycker jag att man definitivt ska ha en sadel med väl stoppade bossor, eller en rejält stoppad pad (och då tycker jag INTE att skito räcker).
Själv tycker jag att det låter patetiskt att en HÅRD sadel skulle kunna passa en hästs rygg. En hård bom kan passa vid EN position i hästens kropp, men den kan aldrig passa optimalt till alla hästens rörelser och huvudpositioner och samlingsgrader. När stoppningen sätter sig så blir sadeln stel, och kan man något om hästar insér man att ryggen inte är helt stel; den är inte vidare smidig, men den är inte heller stel som en trästock. Skillnad i huvudhöjd gör skillnad i ryggen, och skillnad i samlingsgrad och ork gör också skillnad för ryggpositionen.

Läste om två distanshästar som fick sina bomsadlar väl utprovad; med tryckmätningsapparatur i alla gångarter; men som efter en lång distanstävling hade så ont i ryggen av sadeln att de behövde kiropraktisk hjälp (båda två!). Detta förvånar mig inte, eftersom ryggkonturen ändrar sig med huvudposition, ork och samlingsgrad.
Det närmaste en bomsadel jag skulle tycke var optimalt är en sadel med flexibel bom, men de riktigt dyra bomlösa sadlarna verkar uppfylla kraven lika bra som de flexibla sadlarna.

Angående hoppning: går man in på ansurs hemsida så ser man flertalet hoppbilder med deras Konclusion (http://www.ansursaddle.com/), och i mina ögon ser hästarna totalt obebrydda ut över sadeln. Däremot tror jag INTE att de platta sadlarna som torsion, fitform, barefoot/cheyenne och tuend är vidare bra att hoppa i.

Nu finns det även sadlar som ser ut PRECIS som vanliga sadlar; inte som ansur (ansur är lite plattare och alla modellerna utom hoppsadeln har en ful liten extraplupp som sticker fram över manken). Det beror även helt på vad du ska ha sadeln till vad du ska välja. Däremot tror jag att du kan hitta vad du än behöver i en bomlös sadel eller en med flexibel bom.

Bomsadlar har funkat i alla tider (eller nästan iaf..), en bomsadel som är utprovad efter hästen tycker jag är bästa alternativet med tanke på belastning osv. Varför lägga massa pengar på en bomlös sadel när du kan rida barbacka?? :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 694
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 106
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp