Vilket är att föredra?

sussisus

Trådstartare
En kontaktsökande eller reserverad valp?

Dvs. antingen en valp som säger till alla den ser att "hej, här är jag, kom och hälsa på mig" eller en valp som "bara" håller sig till dig och din familjs närhet?

Sv: Vilket är att föredra?

Beror på vad Du vill ha. En hund som är väldigt framåt och glad i allt och alla får man jobba mycket mer med för att få dem att inte vilja dra iväg och hälsa på kleti och pleti. En hund som är lite mer reserverad är ju inte lika intresserad av att gå fram = mindre träning i just de situationerna.

Sedan vad du ska ha hunden till. Vill Du träna sök är det bra med en hund som är glad i folk. Vill Du köra tex rapport är det bra med en hund som saknar stort intresse för människor och andra hundar.

Beror på ras. Jag själv fördrar hundar som älskar hela världen.

Mvh,Duvan

Sen kan det ändras vart efter som oxå... När vi köpte våran springer hane samtidigt som svägerskan köpte en kullsyster så låg våran mest och vila, och tog det mesta lugnt som valp, han var överhuvudtaget inte särskilt intresserad av människor, medans deras tik for runt som ett yrväder och hälsade glatt på alla hon kunde se...

Idag när de är fem år så beter sig våran som en unghund och älskar alla som tittar på honom medans deras tik är ganska så reserverad, visst hon hälsar på de som kommer men sen är det bra, då vill hon vara ifred... Våran vill att det ska hända saker hela tiden och älskar att jobba medans deras tik jobbar väl om hon måste men hon ligger lika gärna och sover en stund till...

Och nej vi tog inte fel på dem som valpar... Våran är svart/vit och deras är brun/vit... :D

GaurdianAngel skrev:
Beror på vad Du vill ha. En hund som är väldigt framåt och glad i allt och alla får man jobba mycket mer med för att få dem att inte vilja dra iväg och hälsa på kleti och pleti. En hund som är lite mer reserverad är ju inte lika intresserad av att gå fram = mindre träning i just de situationerna.

Sedan vad du ska ha hunden till. Vill Du träna sök är det bra med en hund som är glad i folk. Vill Du köra tex rapport är det bra med en hund som saknar stort intresse för människor och andra hundar.

Duvan skrev:
Beror på ras. Jag själv fördrar hundar som älskar hela världen.

Mvh,Duvan

Min användarbild, dvärgschnazuern Izor, är en väldigt glad hund. Och när vi går på våra korta koppelpromenader blir han nästan förnärmad när folk som går förbi inte vill hälsa - å andra sidan räcker det med att en av dessa förbipasserande hälsar så är lyckan gjord.

Däremot vet jag inte hur Izor reagerar om vi stöter på en annan hund, för det har vi inte gjort än (och jag är själv osäker på hur jag reagerar - så därför försöker jag undvika hundmöten än så länge, om det är bra eller dåligt vet jag inte).

Redan från första början älskade Izor min storebror och hans familj (så behöver vi hundvakt någon gång så är ju det inga problem ;) ).

Vi håller på att lära honom söka mat/godis och ska väl i höst försöka oss på att lära oss och Izor hur man söker kantareller.

Snurrfian skrev:
Sen kan det ändras vart efter som oxå... När vi köpte våran springer hane samtidigt som svägerskan köpte en kullsyster så låg våran mest och vila, och tog det mesta lugnt som valp, han var överhuvudtaget inte särskilt intresserad av människor, medans deras tik for runt som ett yrväder och hälsade glatt på alla hon kunde se...

Idag när de är fem år så beter sig våran som en unghund och älskar alla som tittar på honom medans deras tik är ganska så reserverad, visst hon hälsar på de som kommer men sen är det bra, då vill hon vara ifred... Våran vill att det ska hända saker hela tiden och älskar att jobba medans deras tik jobbar väl om hon måste men hon ligger lika gärna och sover en stund till...

Och nej vi tog inte fel på dem som valpar... Våran är svart/vit och deras är brun/vit... :D

Izor är ett av sex syskon och den andre i kullen att hämtas.
Vad jag fattar så var han då ganska framfusig. ;)
Vår skrutt hade nagellack på svansen för att kunna urskiljas från sina syskon. :D
Ska på valpträff nästa månad, ska bli roligt och spännande att träffa hans syskon igen och se hur de skiljer sig och hur mycket de liknar varandra - och om uppfödaren tycker att de har förändrats.

Tiken var väldigt kontaktsökande då hon var valp men det där med att hälsa gick ganska fort att träna bort, hon drar dock fram som en orkan då det kommer besök eller om man går hem till någon man känner men det kan jag stå ut med. Hanen är ju 15 v och tycker det är jättekul om han får hälsa men håller sig helst i närheten av matte och husse samt "storasyster" (tiken ;) ).
Mina hundar är lite stökiga men matchar mig å andra sidan perfekt :angel: :D .

Jag har båda sorters hund, mena blandisa är ju inte direkt överlyckliga när det kommer folk, dom hälsar väl, eller kollar upp...sen går hanen o hämtar en boll eller nåt för att få folk att sparka eller slänga...den andra bryr sig övht inte....när vi är ute är andra människor eller hundar ganska ointressanta....valpen däremot älskar alla, han var den enda som kom framrusande och var överlycklig när jag kom o hämtade, han var lika överlycklig efter 4 timmar i bilen när han fick se sin nya husse och dom andra hundarna, inte ett dugg blyg eller bortkommen kände han sig, han bryr sig inte överdrivet mycket om andra hundar konstigt nog, när vi är på brukshundkubben så är han nog mer intresserad av människor än hundarna....
Men det märks att han "mognar" lite mer o mer vad tiden lider och är inte så "handlös" längre...glad är han , men inte såååå hysteriskt glad :D

Man blir ju gladare av en glad alert hund.....samtidigt nåste jag berömma honom för att han är så lyhörd o lydig som han är....han tycker alltid det är kul att komma på inkallning och gillar att vara tillags...

Jag föredrar reserverade hundar, dock ska de vara TILLGÄNGLIGA för alla. Så mina hundar hälsar inte på folk, om de inte kommer hem till oss, annars bryr de sig inte. Men allihopa kan vem som helst vända upp och ner på, om det skulle va så, de är alltså tillgängliga.

För MIN del hade det varit pinsamt att ha en hund som måste ha munkorg hos veterinären, men också lika pinsamt att ha en hund som ska klättra på allt och alla.

Dock är de alla tillgängliga mot sin familj, och det är precis lagom för oss.

//E

Kontaktsökande på ett balanserat vis. Jag gillar den valp som säger " hej här kommer jag och vem är du" men vill inte ha " åh en människa, jippi, jag äääääälskar er, älska mig också"

Så inte reserverade men heller inte överdrivet tillgängliga utan bara tillgängliga helt enkelt.

Min tik var väldigt öppen och glad i folk som valp men med åldern så har intresset för andra människor avtagit drastiskt (vilket jag tycker är skönt). Hon älskar dock sök och har inga problem med tillgängligheten, men hon ääääälskar inte allt och alla (vilket min hanhund gör). Även om jag föredrar min tiks sätt så skulle jag inte välja en valp som var tillbakadragen (vilket min tik inte var). Jag skulle nog fundera över varför valpen var på det viset och hur den skulle bli när den blir äldre.... Det blir så jobbigt om det är en hund som blir rädd och skygg för folk. Hellre då att jag lägger ner möda på att träna en överglad hund att behärska sig och spara sina översvallande ömhetsbetygelser till familjen.

jag gillar lite mer reserverade hundar - men jag lyckas på nåt märkligtvis altlid få hundar som är "HEEEEEEEEEEEJ här kommer JAG!!! Jag ÄLSKAR dig!! KRAMA MIG!" var det gäller alla männsikor så väl okända,som kursledaren elelr vetrinären...

Och jag har tränat efter alla konstens regler var det gäller att inte hälsa på folk innan matte gjort det osv.
Jag gör nåt fel nåstans;-)

Kontaktsökande anser jag men det är väl olika ;)

Duvan skrev:
Jag själv fördrar hundar som älskar hela världen.

Jag med. ;)

Visst har det varit jobbigt att ha en labbeglad unghund på närmare 60 kg ibland, men med åren har han faktiskt dämpat sig och är numer inte särskilt intresserad av främmande folk och hundar - sålänge de inte pratar med oss. Säger människan något blir det "åååh-hej-känner-du-oss-ska-vi-pussas" :D Samma när det kommer folk vi känner, de blir hjärtligt välkomna i dörren. Förut varade hälsningsceremonin en bra stund, nu är den över på två minuter.*pust*

Beror väl på, som andra redan skrivit, vad man ska göra med hunden och vad man föredrar själv. Vissa raser är ju mer "reserverade" (eller "ointresserade" kanske är ett bättre ord?) än andra.

Föredrar ett mellanting av alternativen du gav :smirk:
Vill inte ha en reserverad hund, men heller inte en som ska fram till allt och alla för att hälsa och kela..:cool:

DenLillaSkimmeln skrev:
Måste bara säga, Izor är verkligen supersöt på bilden! Hur gammal är han? Jag har också en svart dvärg...

Tack! :) En lyckobild, för då satt han stilla tillräckligt länge. ;)
Han är lite drygt 3 månader (född den 6:e april).

sussisus skrev:
Däremot vet jag inte hur Izor reagerar om vi stöter på en annan hund, för det har vi inte gjort än (och jag är själv osäker på hur jag reagerar - så därför försöker jag undvika hundmöten än så länge, om det är bra eller dåligt vet jag inte).

Att träffa andra hundar går rätt bra, åtminstone de som är äldre och/eller större.

Däremot mötte vi en lika gammal pudelvalp härom dagen och båda morrade åt varandra. Jag antar att det berodde på att båda var i koppel?

Jag är glad att vi har ett vanligt kort läderkoppel åt Izor, och inte ett sådant där flexikoppel som pudeln hade - för jag tycker definitivt inte att Izor är tillräckligt lyhörd för sådant koppel (obs! det är min uppfattning att ska man ha flexikoppel så ska man ha pli på hunden - kanske har fel, men så ser jag det, har hållit på att cykla över sådana koppel några gånger då jag inte sett att hunden och dess ägare befunnit sig på varsin sida om gångvägen med kopplet rakt över :crazy: ).

Jo, vi har förresten köpt en 15 m lång söklina. Men den använder vi än så länge bara när vi är säkra på att vi har koll på Izor och att ingen annan är i närheten - just nu mest när vi tränar inkallning.

(Lite utanför ämnet som vanligt är det gäller mig ;) ).

Det kan nog bero på att de hade koppel, min vovve brukar ibland också morra i koppel. Men vissa raser kan heller inte läsa varandras signaler så att de inte går bra ihop. Ibland kan ju flexikoppel lära hunden att dra eftersom den får dra ut linan själv men det är ju många hundar som har det utan att dra. Lycka till med Izor!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat