Vilket ansvar har sommarbetesägaren om något händer?

Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av att köpa min unghäst. De frågade om han kunde gå kvar några veckor extra hos dem för att de skulle få testa att rida honom. Eftersom det är erkänt duktiga hästmänniskor sa jag ja då hästen ändå var planerad att säljas. Tanken var att han skulle gå ensam i en hage bredvid sommarbetesägarens egna hästar. En kväll fick jag ett samtal från denna person, hon meddelade att min häst blivit sparkad illa och att ena böjsenan var av till 50 procent.
 
Känner så väl igen den där frågan från längesen..varför dyker den upp nu om det skedde förra året, hästen lär väl blivit bättre nu, är läget fortfarande osäkert efter ett år så är nog inte prognosen super.
 
Ja, för mig ligger den här nedanför bland liknande trådar vilket verkar stämma rätt bra.

De brukar väl ibland återpublicera "läsarfavoriter" men då brukar de väl skriva ut det. Jag brukar ibland fundera på tränartipsen om de också återanvänds.

Mitt eget minne är inte så pass bra att jag har full koll om jag har lagt in något exakt lika tidigare.

Jag brukar ofta lägga in flera nyheter från olika källor om samma händelse då de kan vara lite olika, med lite mer info eller bilder. Men det här blir väl lite mindre bra.
 
Samtidigt vem vill ens ta i någon annans häst med tång om man kan bli ansvarig för olyckor?

Vi vet ju heller inte vad som sagts och hur parterna resonerat då det inte ha funnits ett skriftligt avtal. Lärdomen är snarare skriv alltid avtal och specificera vad som gäller.
Ja, om man skriver avtal så vågar man nog. Man kan inte undgå ett visst ansvar över någon annans häst om man har en roll där man tar hand om andras hästar, och det är ju bevisligen något folk gör titt som tätt. Så ta med tång vettja sjutton om det behövs. Bäst att ha allt på papper dock.
 
Som jag förstod hade unghästen gått på bete med andra hästar och när perioden för sommarbetet var slut så släpptes den ihop med ett gäng nya hästar som var skodda i en mindre hage.

Svaret juristen gav var väl utifrån att det var på sommarbetet skadan skett och blir lite missvisande tycker jag för om det istället var som jag uppfattade frågeställaren är det inte så man normalt gör eller bör göra och jag tycker nog att det finns en grad av oaktsamhet och ansvar hos den som släppte ihop hästarna.

Hopsläpp med främmande hästar är alltid en risk men min erfarenhet är att den oftast är mindre vid sommarbete, betet är mycket större med ingen konkurrens om maten , flera nya hästar i flocken och de är normalt oskodda.En helt annan sak att släppa in en ensam ny i en mindre hage tillsamman med skodda och sen dessutom ge äpplen som de bråkade om.
 
Som jag förstod hade unghästen gått på bete med andra hästar och när perioden för sommarbetet var slut så släpptes den ihop med ett gäng nya hästar som var skodda i en mindre hage.

Svaret juristen gav var väl utifrån att det var på sommarbetet skadan skett och blir lite missvisande tycker jag för om det istället var som jag uppfattade frågeställaren är det inte så man normalt gör eller bör göra och jag tycker nog att det finns en grad av oaktsamhet och ansvar hos den som släppte ihop hästarna.

Hopsläpp med främmande hästar är alltid en risk men min erfarenhet är att den oftast är mindre vid sommarbete, betet är mycket större med ingen konkurrens om maten , flera nya hästar i flocken och de är normalt oskodda.En helt annan sak att släppa in en ensam ny i en mindre hage tillsamman med skodda och sen dessutom ge äpplen som de bråkade om.
Vad får dig att tro stt juristen svarar på en anan fråga än den som presenteras?
 
Som jag förstod hade unghästen gått på bete med andra hästar och när perioden för sommarbetet var slut så släpptes den ihop med ett gäng nya hästar som var skodda i en mindre hage.

Svaret juristen gav var väl utifrån att det var på sommarbetet skadan skett och blir lite missvisande tycker jag för om det istället var som jag uppfattade frågeställaren är det inte så man normalt gör eller bör göra och jag tycker nog att det finns en grad av oaktsamhet och ansvar hos den som släppte ihop hästarna.

Hopsläpp med främmande hästar är alltid en risk men min erfarenhet är att den oftast är mindre vid sommarbete, betet är mycket större med ingen konkurrens om maten , flera nya hästar i flocken och de är normalt oskodda.En helt annan sak att släppa in en ensam ny i en mindre hage tillsamman med skodda och sen dessutom ge äpplen som de bråkade om.

Ja, det där med äpplena är som att be om bråk! Så kan man väl göra om man har en stabil flock som känner varandra väl och man vet att de funkar bra i de situationerna. Men i en flock med en ny häst i är det bara korkat!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
6
· Visningar
1 700
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp