Vilken westernsadel bäst till uteritter?

C

Curly

Om man bara ska rida ut i skogen med hästen.. vilken westernsadel "ska"/bör man ha då? :idea:

Det finns väl/ju olika för reining mm?! :confused:

Sedan undrar jag om det är stor sillnad i storleken på sitsen på dem.. Finns det bara 15" 15,5" och 16" till vuxen och hur stor skillnad är det mellan dem? Ska man sitta som gjuten eller ha lite plats över?

Sedan undrar jag om man kan låna westernsadlar någonstans. Har för mig att man kan det på Charlie´s i Jkpg, men vad är villkoren? :confused:

Tacksam för svar! :bow: :) :love:

Bäst är en roping- eller en ranchsadel utan mocka sits, en s k "hardseat" med slätt läder i sitsen.

Varför egentligen?

Rider i en mocka just nu (ej min egen) och den är bra, man har fastare sits och det är ju bra om man galopperar en del och så.

Mockaklädda sitsar kan ge ordentliga ridsår (friktionen blir på insidan byxorna/r*ven). Om mockasitsen blir blöt så är man blöt i r*ven resten av dan.

Jo, visserligen, men har aldrig märkt av någon större friktion. Har aldrig fått några ridsår av den sadeln!!

Kan nog hålla med om det där med att bli blöt i baken, men jag rider ju ut, hoppar inte av under turen, sen åker jag hem och duschar och byter om! Det är ju en annan sak under turridning.

Ska du bara rida normala promenader så kan du i princip använda vilken typ som helst. Huvdsaken är att sadeln passar hästen och att du sitter bra.
Är det långa dagsturer vi talar om så är nog en ranchsadel det bästa. Dessa är ju gjorda för att både häst och ryttare skall orka jobba hela dagen i sträck. Dessa sadlar har inte mockasits. Mockasitsen gjör att friktionen blir mella din hud och byxan i stället för mellan sadeln och byxan. Men då talar vi många timmar.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 382
Senast: 4BarsRR
·
Utrustning Har sökt & sökt på sajten & läst ungefär 100 trådar om olika sadlar mm. Alla är så olika så provar ändå med egen tråd. (OBS! -> Jag tror...
Svar
3
· Visningar
1 354
Senast: blippi
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: Fibusen
·
R
Western Hur tusan vet man vilken storlek man skall ha när det gäller westernsadlar ? på vanliga så finns det ju wide x wide small mm.. samt tum...
Svar
7
· Visningar
2 390
Senast: ratjacks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama