Vilken ventilation i litet stall?

T

tottenham

Ni som har litet stall på ca 50 kvadratmeter, för två hästar. hur har ni gjort med ventilationen? har ni fläkt eller ej?
vad funkar?
vad ska man tänka på?
vad ska man undvika?

Sv: Vilken ventilation i litet stall?

Vi har ventilation i varje box och en nere på bakre dörren och en trumma i taket i stallgången utan fläkt.

Beror på vad stallet är byggt i för byggnad, takhöjd, varm- eller kallstall m.m.

vi har jättehöjt i tak, öppet i nock och ventilationsluckar längst upp på alla väggar. dessutom fönster i alla boxar som man kan ha på glänt.

Vi har tre boxar (ca 9 kvadrat/ box) samt stallgång etc. Det finns två hästar där nu. Det är ett isolerat kallstall, med självdrag som ventilation. Stor trumma genom taket med uppstickande skorsten(50*70cm) luftintag här och var. Räknade ut hur genom stallboken, och såhär några år efter får vi många kommentarer om *BRA* luft i stallet :)

Funkar det bra? Utan fläkt? Går trumman upp genom yttertaket också, över taknocken eller vart slutar den?
Har "Att bygga stall" men den är rätt komplicerad för en novis på området ventilation...

För att "få rörelse" på luften så skall skorsetenen gå över nocken, och det finns sätt att räkna ut hur mycket. Minst lika viktigt är tilluften - får du inte in nog med luft så kommer det inte att cirkulera heller!

Vårt stall är isolerat vilket gör att innertemp gärna blir varmare än ute, och då är det lättare för luften att röra sig (stiga). Det kan vara lite sämre drag de dagar det är hög luftfuktighet och kallare vid marken, men det är inte så många tillfällen per år.

Ska du bygga med fläktar måste dessa också avpassas (läge och kapacitet) samt troligen ljudfällor byggas så att det inte väsnas för mycket.

Ta hjälp om ni inte fixar uträkningarna själva, bra luft är som sagt viktigt.

Vad är det för typ av byggnad? Vi har självdrag med lufttrumma i taket. Jag har inte så positiv erarenhet av dessa fläktar- känns som att de mest drar runt den redan instängda luften.

hur högt har du i tak?

du bör ha ett flöde på 300m3/h per häst(500 kg) så 600 m3/h bör fläkten du skaffar ha kapacitet för..

jag skulle ha satt tilluft i varje box och utsug utenför boxarna eller på motsatt väggsida..

i stall är det bättre att ha undertryck än övertryck.. dvs att luften sugs ut och tar sig in själv, än att den trycks in och tar sig ut själv..

frånluftsdonet ska alltid placeras så högt som möjligt invändigt i stallutrymmet då den varmare, fuktigare dåliga luften stiger..

Ni som har litet stall på ca 50 kvadratmeter, för två hästar. hur har ni gjort med ventilationen? har ni fläkt eller ej?
vad funkar?
vad ska man tänka på?
vad ska man undvika?

Man ska ha 5-6 luftombyten/timme, jag var på en föreläsning i dag där de sa att ventilation var ett lätt ämne:angel: Man ska ha 20x30 cm öppning per häst om det blåser 2 m/s ute om man bara har naturlig ventilation. Hur öppningarna är fördelade spelar ingen roll t ex ventilationshål i boxarna eller någon annanstans. Blåser det mer än 2 m/s behöver man ej så stor yta och man bör kunna öppna och stänga hålen för anpassning till vindstyrkan.

Vi har som sagt en galvad trumma i taket på 50*70 cm, med lucka som går att justera öppningen om man så vill. Ändå anmärker många besökare spontant att det är "stort". Jag brukar kontra med att vi å andra sidan har bra luft ;)

och visst var det en bra föreläsning/dag....:d;) (jag som också var där...)

Ja, det är alltid nyttigt att få reda på vad som egentligen gäller när det nu har kommit en massa nya lagar och regler gällande häst.

**KL**
Återanvänder en gammal tråd.
Som en del vet så bygger vi stall nu, och jag sitter och funderar på ventileringen, det är ett litet murat stall med loft, alltså inte öppet till nock. 3 storhästboxar, öppningsbara fönster i varje box + i gången. Jag skulle helst vilja använda mig av självdrag, och helst en variant där frånluften går ut genom öppningar under takfoten. Tilluftshål vill jag placera i söderläge, det håll det blåser från i vår lilla dal. Vi pratar om skånska livliga vindar.

Funderar lite på varför alla rekommendationer som jag sett är att placera tilluftsventilerna högt, är det pga. drag? Annars borde det bli bättre fart på ventilationen om de placeras lågt man kan ju tycka.

Det rekommenderas i "att bygga häststall" ca 0,5 m2 öppningar /box, är det oansett öppningsbara fönster? Jag räknar med att dessa kommer att stå på glänt vid behov. Iallafall en del av dem.

Tacksam för svar.
/U

ja det är pga drag. man vill ju inte att det ska dra på hästarna! jag har som sagt 4 vädringsluckor längst upp på väggen. kan tänka mig att dom är ca 100x40 cm. luckorna är ställbara. tycker det är ett mkt bra sätt att få in frisk luft och bra genomströmning.

att placera dom vid golvet funkar ju inte, då blir dom fulla med strö? :confused:

jag har ett mindre stall med 2 hästboxar.
Jag har fläkt.

ja det är pga drag. man vill ju inte att det ska dra på hästarna! jag har som sagt 4 vädringsluckor längst upp på väggen. kan tänka mig att dom är ca 100x40 cm. luckorna är ställbara. tycker det är ett mkt bra sätt att få in frisk luft och bra genomströmning.

att placera dom vid golvet funkar ju inte, då blir dom fulla med strö? :confused:

Hur ser vädringsluckorna ut? Öppnas invändigt eller utvändigt? Det är alltid intressant med lösningar. :)
Jag hade inte tänkt att placera dem i golvhöjd, utan lite lägre än fönsterhöjd. 60 cm, men det kommer att vara 3 ganska små ventiler som placeras där. Blir det drag går det att täppa igen dem helt eller delvis, men jag tror att det kan bli bra, placeras längst en innervägg så hela boxen kommer inte att bli dragig. Kompletterande ventiler högre upp.
Jättespännande att bygga, man lär sig ju massor!
/U

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 177
Senast: Nota
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 646
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Litenvit
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 154
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka