Vilken typ av arbetsbandage?

Jag lindar när min häst behöver "stödstrumpor" dvs när han är lite tjock i benen.
Alltid padd under och nästan alltid elastiska lindor. Det kan bli fleece också.
Använder aldrig fleecepaddar eftersom jag upplever dom som sladdriga. Filt eller neopren är favoriter och ibland skumgummipaddar.
Lindar alltid så att det täcker padden. Det får inte komma in grus under :eek:

Jag lindar för att det ger bästa heltäckande skyddet samt att jag tycker det är snyggast.
Jag använder bara fleecelindor och har alltid padd under, oftast paddar från Back on track , Eskadrons högare variant eller teddypaddar från Mias Rs.

Jag brukar linda för att det är snyggt och ger skydd mot slag.

Jag har Eskadrons klimatex-paddar och antingen fleece-, sandown- eller några neoprene-lindor.

Lindar enbart för att det är snyggt och skyddar mot påstrykning/slag, då extra stöd som anledning är obefintligt funktionsmässigt.

Alltid alltid paddar under ! För att jämna ut tryck och undvika extra tryck från skarvar på lindorna !
50/50 lindor som några skrivit om trodde jag knappt ens såldes längre då det blir så dålig tryckfördelning och starka skarvar av dem. (Extra tryck över skarvarna IOM den elastiska delen över ) .

Jag har Mias paddar och endera helelastiska eller fleece lindor över .

Lindar för att det är ett heltäckande skydd och snyggare än benskydd. Använder uteslutande fleecelindor, varierar mellan Mias teddypaddar och Eskadron climatex. Blir alltid synlig pad i överkant eftersom ponnierna har korta ben. Dessutom har jag börjat tycka att det är snyggt och har lite snajdiga paddar med tiger och zebramönster:p.
13680959_10208692606864471_6386426378055618665_n.jpg

Padd och elastiska lindor vid hoppning. Bak eftersom hästen stryker sig rejält och lyckas få alla benskydd på bakbenen att kasa ner vid hoppning.
Synlig paddkant för att inte få strypeffekt.

När jag inte hoppar kör jag med skydd, snabbare och enklare

Lindar vid transport till och från träning eller vid längre transport, vid lite tuffare ridpass som skydd för slag och efter tuffare ridpass som stallbandage. Vid ridning använder jag fleece- eller kombi-lindor med tjocka vadderade paddar under. Lindar allt som oftast runt om, undantagsvis bara fram eller bak om hon svullnat av någon anledning, hon har bl.a . ett överben på ena fram som kan svullna ibland om hon slår i.

Hur vanligt är det med svullna ben på hästar efter ridturer?

Själv har jag ju bara haft fjordhästar och känner inte igen mig i det, trots hård träning med maraton, distans och så vidare men jag kommer ihåg när jag stod på stort stall att de flesta ädlare/större raser ofta hade det efter ridning.

Är det vanligt? Är det naturligt? "Ska" det vara så?

Själv har jag ju bara haft fjordhästar och känner inte igen mig i det, trots hård träning med maraton, distans och så vidare men jag kommer ihåg när jag stod på stort stall att de flesta ädlare/större raser ofta hade det efter ridning.

min häst (swb) 7 år blir ALDRIG svullen i benen förrän jag bytte stall. Nu svullnar han utan undantag vid ihopsläpp. inte "litegrann" utan jämntjock från knäet och ner. Jättemärkligt då han innan i andra stall varit väldigt aktiv i hagen men inte haft problem med svullnader. Har aldrig lyckats rida honom svullen i benen och då går han ändå relativt hårt, har hänt att han gått två pass samma dag på msv nivå i både hoppning och dressyr med ganska hög intensitet.

Stor varningssignal för mig! Min ena blir lätt tjock i benen. Av att stå still, av för mkt grönt gräs osv. Men efter en ridtur (eller annan ordentlig rörelse) är hon alltid ren i benen.

Skulle hon svullna av ridning skulle jag ta henne till vet direkt.

Lindor funkar inte för hästar som för oss människor med stödstrumpor t.ex?

Jovisst gör det det. Det är därför man lindar stallbandage på hästar som svullnar när de står på box. Och personer på långflygningar har stödstrumpor för att inte svullna i benen.

Men på samma vis som en person som.är frisk och rör sig och inte är gravid inte svullnar i benen om man rör sig så cirkulationen sätter fart så ska en frisk häst inte heller ha svullna ben om den rör sig så cirkulationen sätter fart och den är frisk och inte högdräktig.

Jovisst gör det det. Det är därför man lindar stallbandage på hästar som svullnar när de står på box. Och personer på långflygningar har stödstrumpor för att inte svullna i benen.

Men på samma vis som en person som.är frisk och rör sig och inte är gravid inte svullnar i benen om man rör sig så cirkulationen sätter fart så ska en frisk häst inte heller ha svullna ben om den rör sig så cirkulationen sätter fart och den är frisk och inte högdräktig.

Intressant :)
Jag har brutit foten och behöver stödstrumpa då blodet lätt fastnar där.
Men som du sa, en frisk häst borde inte behöva det.. dock använder min kompis som springer mycket gärna stödstrumpor?

Stor varningssignal för mig! Min ena blir lätt tjock i benen. Av att stå still, av för mkt grönt gräs osv. Men efter en ridtur (eller annan ordentlig rörelse) är hon alltid ren i benen.

Skulle hon svullna av ridning skulle jag ta henne till vet direkt.

Så har jag uppfattat det och detta med gräs känner jag igen.

Jag tänker samma som du. Men de flesta lindar ju oftast efter motion som stöd och för att de inte ska svullna. Då har jag uppfattat det som att det är för att de svullnar efter motion; att man vill minska på svullnad som uppstår när man kommer tillbaka.

Har heller aldrig behövt kyla senor efter motion, bara vid akut skada.

Så har jag uppfattat det och detta med gräs känner jag igen.

Jag tänker samma som du. Men de flesta lindar ju oftast efter motion som stöd och för att de inte ska svullna. Då har jag uppfattat det som att det är för att de svullnar efter motion; att man vill minska på svullnad som uppstår när man kommer tillbaka.

Har heller aldrig behövt kyla senor efter motion, bara vid akut skada.

Var hamnar hästarna efter motionen? Ofta på box. En häst som svullnar i benen av att stå på box gör det ju oavsett om den står där före eller efter ridtur.

Intressant :)
Jag har brutit foten och behöver stödstrumpa då blodet lätt fastnar där.
Men som du sa, en frisk häst borde inte behöva det.. dock använder min kompis som springer mycket gärna stödstrumpor?

Man kan inte rakt av jmf människor och stödstrumpor med hästar och lindor. Hästar får tex inte åderbråck som människor lätt får osv. Hästarnas hovar skapat en cirkulation som vi människor på samma sätt inte kan skapa i fötterna.

Sen finns naturligtvis alltid de individuella skillnaderna. Både bland människor och hästar.

Man kan inte rakt av jmf människor och stödstrumpor med hästar och lindor. Hästar får tex inte åderbråck som människor lätt får osv. Hästarnas hovar skapat en cirkulation som vi människor på samma sätt inte kan skapa i fötterna.

Sen finns naturligtvis alltid de individuella skillnaderna. Både bland människor och hästar.

Nej såklart, men jag tänkte lite för mig själv att dessa lindor kanske har ett syfte vid hård träning på hästarna och då jämförde jag.

Var hamnar hästarna efter motionen? Ofta på box. En häst som svullnar i benen av att stå på box gör det ju oavsett om den står där före eller efter ridtur.

Jo, det fattar jag ju. Men alla de jag sett gör det bara efter motion, aldrig annars när hästen står inne samma antal timmar. Kanske skulle ha skrivit det?

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar