Vilken typ av arbetsbandage?

spinxx

Trådstartare
Ni som lindar vid ridning. :)
Varför lindar ni, och vilken typ av lindor använder ni?
Använder ni paddar? - Om ja, vilken typ av paddar?

Jag använder paddar + elastiska bandage (då det är så jag lärt mig att arbetsbandage skall vara). Har också en uppsättning bandage med hälften padd hälften bandage (som de bandage som är hälften fleece hälften elastik men med eskadrons climatexpad i stället för fleece)

Jag lindar för att det är snyggt och för skydd mot slag, tror inte på att det ger värst stöd.
Har fleecelindor eller allra helst 50/50lindor, filtpaddar under alltid.

Glämde skriva varför: för att skydda mot slag samt som ombyte med benskydd.

Tunna tygbitar är inte tillräckligt för att 'stödja' hästben i arbete

jag lindar för att få lite skydd mot strykningar och för att det är snyggt.
har 50/50 lindor oftast, tycker att de är trevligast att linda med och det fastnar inte lika mycket skit på det elastiska som på acryl eller fleece. har bara fleece till stallbandage, acryl har jag också vid ridning ibland.
har alltid padd under, även med 50/50 lindorna, har antingen jacsons quiltade ridpaddar eller mias teddy paddar.

är mestadels vintertid och vid lerigt väder jag lindar, detta då det är enklare att tvätta och torka lindor än benskydd ;) sen så har jag fler lindor än vad jag har benskydd att variera med :)

fram för strykningarnas skull, bak för matchning

Har alltid mias teddypaddar under, dels för att jag har svårt att tro att ett tunt lager fleece skyddar något nämnvärt mot strykning, dels för att paddar är smidigare att tvätta än lindor.

Bara för snyggt och för lössläpp på banan då det skyddar för slag.

Oftast bara skydd (dressyrskydd) sällan lindor med padd under.

Använder inte senskydd eller stödbandage för stöd då jag hört att det inte hjälper och jag har hästar som verkar ha starka senor och ligament.

Använder sällan nu mera då jag tycker andra skydd har blivit så bra i passformen nu mera men händer om jag vill göra oss lite fina.
Mot strykningar och slag.

Som ridlindor använder jag elastiska, tycker det är dåligt utbud av elastiska i ridbutiker men hittat riktigt bra i travbutiker.

Paddar har jag alltid och är i neoprene material, tycker dom är mindre klumpiga än andra material och är lätta att klippa till så det blir rätt höjd och längd.

Använder sällan nu mera då jag tycker andra skydd har blivit så bra i passformen nu mera men händer om jag vill göra oss lite fina.
Mot strykningar och slag.

Som ridlindor använder jag elastiska, tycker det är dåligt utbud av elastiska i ridbutiker men hittat riktigt bra i travbutiker.

Paddar har jag alltid och är i neoprene material, tycker dom är mindre klumpiga än andra material och är lätta att klippa till så det blir rätt höjd och längd.

Var hittar du paddar i neopren? Är det tunna eller tjocka? Vill också kunna klippa till utan att behöva sy. Har ju fjordingar och deras skenben är typ obefintliga i längd men ganska stora i omfång.

Var hittar du paddar i neopren? Är det tunna eller tjocka? Vill också kunna klippa till utan att behöva sy. Har ju fjordingar och deras skenben är typ obefintliga i längd men ganska stora i omfång.
Dom är tunna, senast hittade jag på Börjes annars i butiker som säljer trav utrustning.

Jag använder lindor ibland för att matcha fint, till vardags går han med dressyrskydd eller bara utan. Har både i fleece och 50/50 men använder alltid (Mias) paddar under.

Har fleeclindor och alltid padd under!! Den lär fördela trycket lite iallafall och ge bättre skydd mot slag och strykningar. Skulle aldrig linda utan, oavsett typ av linda.
Jag har Eskadrons climatexpaddar då jag trivs bäst med dem.

Lindar för att det är snyggt, använder lika gärna benskydd.

Lindar för att det är snyggt och lättare strykningsskydd, endast på ridbana eller ridhus. Använder fleecelindor, helst från eskadron och eskadrons climatexpaddar. Aldrig synliga paddar nedanför eller ovanför lindningen :yuck:

För att när man lindar med elastiska lindor får inte lindan ligga an hästens ben, då den kan ge skav eller till och med brännskador.
Ja det är ju en anledning :)

Men inte ens med mina 'korta' paddar lyckas jag lägga lindan an på hästens ben. Inte ens kanterna på lindan kommer åt, de döljer padden men kommer inte åt benet.

Sen ser jag de absolut flesta med långa paddar linda uteslutande med fleece. Så det är kanske mest mode?

Jag lindar för att skydda benen från slag och strykningar, för att vara snygg på träning eller för att benskydden är i tvätten :angel::D Tror inte att en liten tygtrasa ger något vidare stöd. Hästar är ju rätt tunga, och så extra vikt pga rörelsen på det.

Lindar med fleece och Mias paddar.

Jag lindar för att skydda benen mot strykningar och för att det är snyggt. ;)
Jag använder fleecelindor och miars paddar i teddy.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar