Vilken tävlingsklass?

Bambi

Trådstartare
Jag har en häst som egentligen är mer av en hopphäst, men jag har insett hur roligt jag tycker det är med dressyr! Hon är duktig och positiv men har aldrig tävlat i dressyr, och inte jag heller.

Min fråga är - vilken nivå motsvarar det vi tränar, på tävling? Självklart vet jag att våra rörelser inte är perfekta eller kanske i "tävlingsklass" men jag undrar vilken nivå de motsvarar: tex skänkelvikning, öppna, sluta och galoppombyten.

Tacksam för svar :)

Sv: Vilken tävlingsklass?

Öppna, sluta och byten kommer i MSV-klass. Men då kräver man egentligen också att hästen går i ganska hög samling (men det fattas på många ekipage som är ute).

Så det beror mkt på vilken form hästen går i, dvs hur pass samlat. För formen är trots allt det som till huvudsak styr. Men går den i bra form, med en del samling, så är det MSV-nivå.

Ja, jag förstår att det beror mycket på samlingen. Jag jobbar mycket med hennes styrka för att hon ska orka bära sig, men har haft lite otur med skador så det tar sin tid. Hon går helst i lite för låg form, "bekvämt", så utmaningen är att jobba henne att bära upp sig bättre.

Men kan man se det som MSV utbildningsnivå även om hästen går i en lite lägre form, eller måste formen vara hög?

I LA finns väl också skänkelvikningar mm.? elr har jag helt fel? :crazy:

Men kan man se det som MSV utbildningsnivå även om hästen går i en lite lägre form, eller måste formen vara hög?

Som _jag_ ser det hänger det en hel del på samlingsgraden. Jag tycker inte att man kan påstå att en häst är utbildad till medelsvår om den gör ex. byten och skolor men utan den samling som krävs för bra tävlingsresultat i klassen.

Men det finns nog lika många åsikter som det finna hästmänniskor...vet många hästar som påstås vara utbildade medelsvår men som inte ens orkar bära sig i en korrekt form många steg.

Min häst gör både bytesserier och piruetter, men jag skulle inte påstå att han är utbildad msv A bara för det...

Så svårt att säga generellt. Men går hästen i lite lägre form så är det väl mer sant som PF säger att det är LA+ som ligger närmast till hands.

Jag håller med de andra som har svarat att rörelserna finns i MSV-programmen. Samtidigt vet jag många hästar som kan byta galopp och skolorna, men som knappt klarar en godkänd LC - många hopp-ridna hästar kan inte göra en bra halt och stå stilla i den, eller göra ökningar i trav, de byter galopp i diagonal-ökningarna osv.
Vad jag egentligen vill ha sagt är att tävlingsridningen innehåller betydlig mer än att kunna rörelserna, formen har andra pratat om.
Det låter som om du är sugen på att prova att tävla, rid programmen hemma själv eller för din tränare, och diskutera men din tränare vad som kan passa.

Nej, att tävla är jag inte ute efter... av lite olika anledningar. Var mest ute efter att få reda på hur mycket jag kan skryta om min häst :D

Självklart skulle jag kunna komma fram till ngt lämpligt med min tränare om jag hade velat tävla... Frågade mest för att jag själv inte har så stor koll på vad som ingår i programmen. Plus att frågan om formen också är intressant att höra folks åsikter.

Nej, att tävla är jag inte ute efter... av lite olika anledningar. Var mest ute efter att få reda på hur mycket jag kan skryta om min häst :D

En hopphäst som aldrig tävlat dressyr? Ja få inte för dig att skryta om att den skulle kunna gå medelsvår i alla fall:crazy:
Det är minst ett års arbete bakom en medelsvår start på en häst som är BRA grundriden. Det är så mycket mer än bara skolor, skrittpiruetter och byten. Bara styrkan i hästen som ska kunna gå med lätt framdel och bära sig på bakbenen tar LÅNG tid att jobba upp.

För mig låter det lite som du funderat på att sälja den och vill skriva Msv i annonsen...:angel:

/Malin

Det där med att skryta var skrivet med humor, därav smileyn...

Nu påstår jag inte att min häst skulle vara redo för medelsvår, men bara för att den inte tävlat dressyr behöver det väl inte betyda att den inte ha en bra utbildning?? Jag har ägt och tränat hästen i både hopp och dressyr i 2,5 års tid. Hon som hade henne innan mig tävlade och då gick hon 1,20 hopp och lätt fälttävlan, ingen dressyr pga ryttarens intresse.

Sälja hästen är det sista jag skulle göra. Jag ska visserligen köpa en till häst, som är mer mot dressyr, men Niki är en mkt speciell individ som det tagit lång tid att svetsas samman med. Nu har vi fått bra förtroende för varandra och jag skulle aldrig kunna göra mig av med henne...

Okej, jag förstår.
Det lät lite skumt, kanske jag läste in mer än vad det var - ibland är det svårt att tolka vad folk skriver.:crazy:

Det lät mest på dig som att "min häst gör byten och skolor - då kan man väl säga att den går msv"? och det var det jag inte tyckte.

Angående hopphästar så är många av dem fint grundridna (annars kan man inte komma vidare). Jag har många hopphästar i min omgivning som tävlar 1.20-1.40 men ingen av dem skulle kunna gå ett msv program - trots att ryttarna är duktiga.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 248
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg