Vilken storlek på bomlöst?

HannaZ

Trådstartare
Finns det olika storlekar/vidder etc på bomlöst? Har förstått att det finns ett utbytbart järn i nån modell tex.

Hur är sitsstorlekarna?

Modeller som Torsion/Fitform/Cheyenne har så att säga ett fram- och ett bakvalv, dessa finns inte i olika vinklar.

Andra modeller har inget som liknar bom och har alltså alla önsvärda vidder :D

Sen finns det en (minst) modell som har utbytbart framvalv med olika vinklar, och ett bakvalv som kan flyttas för ändrad sitsstorlek.

Freeform har ett järn framtill som man kan byta mycket lätt, finns från 90 till 130 grader.

Startrekk finns med två olika framvalv, plus att man kan byta bossor och på så sätt justera passformen.

Torsion finns i en modell med ullstoppat framvalv, alltså helt bomlös.

Torsion och Freeform finns i flera olika sitsstorlekar.

Tack!

Funderar på en bomlös men vet inte vilken modell.
Vill få en så lodrät sits som möjligt och jag antar att vissa modeller ger bättre förutsättninger för det än andra.

Ska få privrida en Torsion trekking (tror jag det var) om nån vecka (Tack Lovisaleonora :bow: ) men har hört bra saker om startrekk och så är det väl på gång en barockmodell från torsion vilket låter jätteintressant, men det blir väl inte förrän till nästa sommar den kommer ut i handeln.

Funderar på att sälja min Passier Optimum för att få loss pengar, men samtidigt är det bra att ha en riktig dressyrsadel, iallafall om vi nån gång skulle råka ställa upp i nån dressyrtävling.
Knepigt :confused:

Svea> tack, glömde Freeformen!

HannaZ> såvitt jag vet får man tävla dressyr i freeformen, enligt TR måste den bara SE engelsk ut... Star-Trekk håller också på med en dressyrvariant som antagligen kommer att vara godkänd för dressyrtävlingar då också...

Det låter ju bra :) , ekonomin är inte så god att jag har råd att ha tre sadlar... och det är ju bäst att tävla i det som man tränar i (inte för att det finns några planer på tävlig det närmsta året men ändå )

Verkar som om det är mycket på gång med de bomlösa modellerna. Tror att jag ska avvakta (inte min starka sida :D :o)

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
354
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka