Sv: Vilken stofamilj?
Jag lånar magen på ett sto som har samma mamma som Bernstein och som kommer från en stofamilj som lämnat många tävlingshästar, främst i dressyr, men även hoppning. Stostammen kommer ej bli numrerad då de har en arabhingst längre bak. Grundaren till stammen tror dock att det är mycket tack vare arabblodet som hästarna i stammen är mycket läraktiga och lyhörda eftersom araben var en noga utvald för just efter dessa kriterier då han var cirkushingst. Regler är regler och vi som nu har några hästar i den stammen kallar den för B-stammen då hästarna i den döps på B. Den har nu blivit ganska stor, jag hittade över 200 hästar när jag forskade lite. Stoet är visat med dressyrdiplom med 8or rakt igenom och har vinster t o m LA dressyr innan avelsboxen.
Mitt egna sto är en korsning av holsteiner och hannoveranare på mödernet, hennes mamma hade många placeringar och vinster i M hoppning enligt det jag lyckats få bekräftat från Tyskland, men den som importerade henne säger att modern har tävlat högre klasser med placeringar. Mitt sto gick clear round 125 cm som 6 åring innan en sparkskada satte stopp för vidare tävling, hon har syskon på mödernet som går 140-145 cm klasser nu.