Vilken stofamilj?

G

Generalen

(Nu talar vi halvblod)
Vilken stofamilj tycker du är mest intressant? Berätta varför! :)
Ni med avelsston, vilka familjer är era ifrån?

Sen undrar jag vilken familj som har lämnat bäst dressyrmässigt sett?

/Apo, dold stamtavlenörd

Sv: Vilken stofamilj?

Mina hästar är från Jemarastammen från Flyinge. Den är ännu onumrerad men har lämnat ett par godkända hingstar (t.ex. Jackaroo) och ett antal tävlingshästar, främst i dressyr.

Mitt sto kommer från en udda dansk stolinje som producerat en del medelsvår hästar och en hingst som var godkänd en säsong.

Min favoritfamilj inom svensk avel är stofamilj 46 som generation efter generation lämnar myket goda hopp- och fälttävlanshästar.

Jag lånar magen på ett sto som har samma mamma som Bernstein och som kommer från en stofamilj som lämnat många tävlingshästar, främst i dressyr, men även hoppning. Stostammen kommer ej bli numrerad då de har en arabhingst längre bak. Grundaren till stammen tror dock att det är mycket tack vare arabblodet som hästarna i stammen är mycket läraktiga och lyhörda eftersom araben var en noga utvald för just efter dessa kriterier då han var cirkushingst. Regler är regler och vi som nu har några hästar i den stammen kallar den för B-stammen då hästarna i den döps på B. Den har nu blivit ganska stor, jag hittade över 200 hästar när jag forskade lite. Stoet är visat med dressyrdiplom med 8or rakt igenom och har vinster t o m LA dressyr innan avelsboxen.

Mitt egna sto är en korsning av holsteiner och hannoveranare på mödernet, hennes mamma hade många placeringar och vinster i M hoppning enligt det jag lyckats få bekräftat från Tyskland, men den som importerade henne säger att modern har tävlat högre klasser med placeringar. Mitt sto gick clear round 125 cm som 6 åring innan en sparkskada satte stopp för vidare tävling, hon har syskon på mödernet som går 140-145 cm klasser nu.

Hur långt bak är arabhingsten? Zaida-familjen härstammar ju t ex från ett arabsto, men det var ju på 1800-talet. :)

Den stostammen kommer ju också från det enda stoet i svenska halvblodsstamboken som saknar stam.

Att den inte skulle numreras p g a arabhingsten förstår jag inte. Familj 38 stammar ju från ett sto som om hon inte var rasren arab så var hon åtminstone 87,5%:confused:
Har du fått någon ordentlig förklaring till varför arabblodet skulle hindra en numrering?

Mitt sto kommer från stofamilj 12, Gowia.

Därifrån kommer två godkäna hingstar och tävlingshästar placerade i svår klass i både hopp, dressyr och fälttävlan.

Liten men naggande god står det i hästkatalogen.

Lite kul att läsa att hon har 73,07 % fullblod i sej, det är inte precis vad man tänker när man läser hennes stam, Biggles - Maximilian.

Jag har ju haft ett sto tidigare ur samma stofamilj, så det är klart att denna känns väldigt intressant för mej.

Har ju haft 5 olika 12or i mitt stall:idea:

Mitt sto tillhör just stofamilj 46, och fick glädjande nog ett litet stoföl i våras.

Jag är självklart väldigt förtjust i denna familj, och hoppas nu på ännu ett stoföl nästa år.

Svarar jättesnabbt har megabrådis:)

Men 3 av mina avelsston kommer ifrån:

En ifrån stofamilj 36

En ifrån stofamilj 1

En ifrån stofamilj F.3

och 1 åringen som kommer betäckas efter 3 årstestet om planerna nu går som dom ska, kommer ifrån stofamilj F.2

Jag och en kompis försökte få stostammen numrerad för några år sedan, och då var förklaringen med arabhingsten som var anledningen till att den inte kunde bli numrerad då eftersom han var ej godkänd i ASVH. Man kanske ska göra ett nytt försök;)

Det är väl bara att hoppa över den sista delen i den kända stammen och låtsas som att den inte existerar;)

Jag tillhör de som tycker att den stolinjen absolut ska numreras!

Mina ston kommer från följande stofamiljer:
F.2, F.4 & 19 + ett sto som är ur en mkt framgångsrik men onumrerad stostam, hon är syster till Jackaroo och borde alltså också tillhöra Jemara-stammen (vilket jag inte alls visste att den kallades).

19 är väl nästan utdöd, så det är lite kul att ha ett sto ur den, men min favorit är F.2 och speciellt då den grenen som mitt sto är ur. Den har lämnat flera godkända hingstar, massor av diplom och elitston. Dessutom är stona mkt fertila :bow:.

*kl*

Min är då stofamilj 48. Men är helt partisk.:D Varför? Ja, det stoet jag känner till har lämnat många avkommor som verkar hållbara och ridbara (Av de jag känner till har en gått svår dressyr, och andra har gjort bra ifrån sig på unghästtester). Hon själv tävlades upp till MSV dressyr och hon blev nog 24 år om jag inte har fel.

Senast ändrad:

Kan du berätta mer om F4? Vill särskilt veta mer om Tessina som kommer ur denna, och ska ha varit 3a i Breeders i fälttävlan? Får inte fram något mer än detta och uppgifterna är hämtade från...Bukefalos.(!)

Mitt sto kommer från stofamilj Sinope, en öländsk familj som har lämnat bla 10 godkända hingstar och svårklasshästar i både hopp, dressyr och fättävlan. Mest känd är kanske Illuster, som Petrus Kastenman red OS på 1956. :)

Jag har ett sto från Ulla-familjen (stofamilj 35), en gotländsk ganska liten stofamilj som ligger ganska långt fram relativt sett när det gäller att producera fälttävlanshästar. Har även två F2-ston. Men jag hädar och säger att favoritstofamiljen inom svenska aveln är 46, om ni inte skvallrar för min Loppa...

Vanilla tillhör familj 42, Lora-familjen, som bland annat lämnat Lambourgini.

Annars tycker jag 38:an är intressant, i och med att det finns väldigt gott om dem härnere.

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 019
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka