Vilken sorts däckel har jag?

E

Egonson

MittNyaJag mfl. som har Hobby selen från Equilex. Vilken sorts däckel är det på den? Såg i Anders Erikssons bok om att utrusta hästen för körning, min däckeln liknar en salig blandning av selettdäckel och vagnsdäckel.. :confused:

Enligt min uppfattning verkar det som att jag enbart kan använde Tilburytugsen till min sele, snabbkopplingarna funkar inte för då har jag helt plötsligt ingen däckelgjord.
Till Tilburytugsen blir ju uppehållsremmen (den är lång) till däckelgjord, men sätter jag dit snabbkopplingar använder jag ju uppehållsremmen som istoppsrem till att låsa just snabbkopplingarna, och då blir där inget kvar till däckelgjord utan bara extra remmen till snabbkopplingarna, den som jag fäster med en handsbredd emellan i bukgjorden.. :p

Jag ska ta kort på min däckel i kväll så får ni se hur den ser ut, hjälpa mig fatta vad det är förnåt jag har egentligen :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken sorts däckel har jag?

på ett silettdäckel kan väl skakelhållarna glida och det kan de ju inte på min sele iaf..

Uppehållsremmen blir ju som sagt däckelgjord..(sitter och tittar på bild på selen.. ;)) Bukgjorden kommer "från" tilburutugsen..

Nu vet jag inte hur snabbkopplingarna ser ut och börjes har ju tagit bort bilden men det kändes konstigt om man skulle låsa dem med en på selen befintlig rem. Borde det inte finnas en låsrem på snabbkopplingen?

Snabbkopplingen borde ju alltså vara ett spänne med "låsögla" på som man fäster på uppehållsremmen som i sin tur går ner till bukgjorden.
en "lång" rem på från spännet påsnabbkopplingen som går ner till bukgjorden sen själva "hålla-skakeln-uppe"-remmen med en ögla som man fäster i spännet och så en flärp man trär i för att låsa emd..

det där svamlade jag nog bara för min egen skull..

Sorry mitt förvirrade inlägg.. Undrar om jag tillförde ngt?
*haha*:bump: :banana:

Hehe, jag TROR jag fattar :D

Jag ska ta och fotta allt steg för steg i kväll, både med Tilburytugsen och snabbkopplingarna så får du se hur jag menar ;) Fotar nog även däckeln helt "avskalad" som den ser ut utan några fästen eller gjordar på.

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6090.jpg

Dessa är det. Fick dock ej med den understa remmen (gjord eller vad?) och jag har en svag känsla av att det kanske är där felet ligger ang. snabbkopplingarna?
Fick bara svaret "den nedersta remmen medföljer ej" när jag mailade och beställde..

Hittade länken på en gammal tråd här på Buke..

nja.. Den remmen längst ner borde ju vara en bukgjord, och det finns ju redan på selen (på min sele är den iaf ihopsydd med bukgjorden med några stygn..)
Så man borde ju spänna bukgjorden i remmarna med hål i.. Men de ser ju ut att vara jättemycket för korta för att nå ner till bukgjorden.
Däremot borde det finnas en rem upptill, vid spännet, bara en kort en som man kan trä i och låsa spännet med.
Spännet borde oxå vara annorlunda utformat, så som det är på tilburytugsen (på min sele iaf..) så är det ju ett extra hål i metallspännet, så att säga, för att uppehållsremmen/remmen till bukgjorden ska gå genom spännet och på baksidan ner för att man ska kunna spänna gjorden efter att man spännt fast skakelhållaren..

om man inte.. Nej, men det blir ju fel om man låser spännet med bukgjordsremmen och spänner den sen, för då hamnar den ju utanpå skakeln och iom det är bukgjorden som ska sitta åt så blir det ju inge bra..
men om man spänner så de hålade remmarna blir fästade i däckelgjorden och sen drar man uppehållsremmen som låsning genom spännet och spänner sedan i bukgjorden.. men då blir ju skakelhållaren fastlåst och det är väl itne riktigt meningen..

Du får fota på lite så kanske vi kommer på nått, jag får ju bara saken att verka mer förvirrad. ;)

Senast ändrad:

Ja det har du rätt i, det är den på min sele med (två gjordar i en typ, ja likadan som din verkar det som, eftersom det är samma sele så är det nog samma ;) ).
Då kvittar det ju om man fick med den nedersta eller inte.

Det är såna "extra hål" i spännet som du sa att det finns på Tilburytugsen jag menar att det borde finnas på snabbkopplingarna, så att man kan stoppa tillbaka uppehållsremmen.. Och du har helt rätt i att de borde vara mer som Tilburytugsen.. Har satt tillbaka dom sistnämnda på selen för jag kunde inte klura ut hur jag skulle göra med snabbkopplingarna.. :crazy:

Hm nu blev det krångligt. Måste läsa typ 10 ggr innan jag fattar vad jag själv har skrivit :angel: :rofl:

Jepp jag ska fota ;) Har satt batterierna till kameran på laddning nu så håll utkik efter bilder i kväll :D

Nu har jag tagit bilder på alla däckel-grejer, håller på att laddas upp.. :d

Nej.. verkar ju lite så.
Man skulle ju behöva en separat fast rem att använda som däckelgjord om det ska fungera iom att snabbhållaren "äter upp" den.

Synd. annars hade det ju varit bra.

Lämna in den och få en extra gjord fastsatt "över ryggen" kanske.
Men nåd den befintliga gjorden verkligen upp till remmen som sitter på snabbfästet? tycker det ser lite kort ut.. :S
Undrar hur de tänkt sig..

:confused:

Ja den når men bara precis och sen är remmen lite för bred egentligen.. Jag undrar med hur dom har tänkt sig :crazy: Lite konstigt faktiskt. Tur att dom var så pass billiga (för att vara snabbspännen..).. Men jag tänker spara dom om jag iaf kommer på någon sorts lösning. Tills vidare får det bli dom vanliga tugsen :p

hör med nillabjörn om du inte kan få beställa en bukgjord. På imperial selarna finns det en lös fodrad bukgjord med.

Sen har jag för mig att snabbspännena från börjes innehåller tre delar, två snabbspänne och en bukgjord som passar till, men minnet kanske sviker mig.

Ja men man fick inte med bukgjorden som fanns på bilden (se bilden här ovanför) :mad: Undrar just varför, dum som jag är så ifrågasatte jag inte.. :crazy:

Det stämmer att din däckel varken är selettdäckel eller vagnsdäckel. När du använder tilburytugsen har du visserligen två gjordar, men båda hänger i samma rem, nämligen bärremmen som är fäst i tömringarna. Går den remmen av lossnar däckeln från hästen. Det bästa är att sy fast stroppar för däckelgjorden direkt på däckeln, och korta av bärremmen. Då kan du använda både tilburytugs och snabbkopplingar till din sele.

Tänkte väl att det var så, för jag fick inte ihop med riktigt. Tror sadelmakaren kan fixa det, det har jag inte ens haft en tanke på :)
Får ta och fixa det på något sätt. Tusen tack för tipset :bow:
Får se när det kan bli av.

Läderöglan skall sitta kvar. Visst kan man nita fast däckelgjordsstropparna, men tänk då på att inga nitar får komma i direkt kontakt med hästen. Många hästar utvecklar allergi mot metallen i nitarna.

Selen är storlek full, bröstan har jag inte mätt men här är en bild på den på hästen:

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Blandat/3Augusti06006-1.jpg

Tycker den är lagom bred iaf.

Linorna är 240 cm :o Men det är för att jag just nu har en sådan lång vagn (fd. travrockard nu ombyggd m svängel och hela kitet). Linorna känns alldeles lagom långa, spänner dem i tredje hålet och då beter dom sig som dom bör göra (sträckta när hästen är i drag, lagom slack i nedförsbacke osv.)
De linorna som följde med selen fick jag göra ett nytt hål allara längst ut och det blev ju absolut inte bra.
De nya är också nylonförstärkta vilket de gamla inte var.

Oj nu blev det en massa tjat om draglinor här :p Ursäktar mig.

Men om man nitar fast en gjord där som ni föreslår, kan man göra det själv? Eller måste en sadelmakare göra det. Har ju fasligt lång väg till närmsta dugliga sadelmakare.
(han som finns nära här är på tok för dyr tycker jag.. och han gör inge bra arbete heller utan det blir faktiskt rätt fult om jag får säga så.. :o )

Ja du kan nita själv!
Jag tror det finns rost och nickelfria, kosta på ett par på varje sida sitter det nog bra!
Du har ju ett däckelunderlägg om jag inte ser fel så därför kommer inte niten i kontakt med hästen! :)
Har du ett par gamla stigläder till övers? Äh köp nya det är ju iaf en relativt billig lösning (och bra tycker jag om det är bra nitar)!
Ang nit närmast vet jag att en gammal sele jag haft hade svart/eltejp runt nitarna :angel:

Läderöglan skall sitta kvar. Visst kan man nita fast däckelgjordsstropparna, men tänk då på att inga nitar får komma i direkt kontakt med hästen. Många hästar utvecklar allergi mot metallen i nitarna.

Skrev inte att läderöglan skulle tas bort!
Menar att gjorden skulle sitta fast före/under eller efter den :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka