Vilken slags mugg/kopp dricker ni ur?

Sv: Vilken slags mugg/kopp dricker ni ur?

åh, dina köksskåp är ju som en liten orgie för mugg/koppälskare :D
Min favorit är den turkosa, lite låga, runda saken :love:

Också en Indiska tror jag :)
Rent estetiskt är jag väldigt förtjust i dom grova keramikmuggarna som Troll-Karin gjort, med runor på kanten och pentagram i botten, som man då alltså inte ser förrän muggen är tom...perfekta till kyrkkaffet ;) men dom känns för skrovliga att hålla i för att vara bekväma till vardags.

För kaffe:
*allra helst lövtunna gamla koppar, som man måste fylla på stup i kvarten. Å andra sidan smakar det ljuvligt och ser så vackert ut dessutom.
*second best är tunn och mellanhög mugg

För te:
balja

.

Lövtunt porslin, ja porslin i alla fall, håller värmen bättre än keramik! Det gör också sitt till.

KL

Dricker ni kaffe/te i stallet? Är det plastmugg och termos då, eller har stallfiket riktiga muggar? Spelar formatet nån roll där?

(Antecknar vilt här...;) )

Megastor mugg, så att man får i tillräckligt med te. Favvomuggen:
IMG_7135.jpg

Har massvis med olika muggar men dricker mest ur min medelstora, cirka 5-6 deciliter/mugg. Det är enbart té vi pratar om nu.

Det är tre motiv på den, så jag tänkte att jag lika gärna kunde fota alla.

mugg_50659d7d9606ee4178f69e49.jpg

Jag fick den av en vän till min släkt som hade en enorm samling koppar och muggar, och den hästtokiga tjejen skulle ju såklart ha en hästmugg. :love: Den är tillverkad på Portmeirion Pottery i England. I Staffordshire, tror jag bestämt. :)

*kl*

Min favorit just nu är en röd mugg från Lot's Living.

img_1532.jpg

(bild från FrökenD)

Makens favorit, som han lyckades slå sönder bara för nån timme sen, är (eller var snarare) en likadan fast brun. Så imorgon måste vi ut på muggjakt...

Jag gillar dem för de påminner mig om barndomen :love: Vi hade massa muminmuggar när jag var liten, och alla hade varsin. Pappa hade Muminpappan, mamma muminmamman, lillasyster Lilla-my-muggen (som dessutom var lite mindre än de andra!) osv. Hela familjen älskade dem! Fick "min" med mig när jag flyttade hemifrån och har fortsatt samla den nya serien (de gamla finns ju inte längre.. kan hittas på blocket och tradera som "Retro-muminmuggar" för hutlösa priser :D )

Den här är "min" gamla:
150625731_1.jpg
Muminmuggar stötte jag på för första gången förra sommaren, när vi bodde ett par månader uppe hos sambons vänner i Sthlm. De är "helt okej" att dricka ur, för att vara raka och låga och inte ett dugg bulliga :D
Men mest gillar jag dom också för de fina färgerna och figurerna, jag hade två favoriter, beroende på vilket humör jag var på :p

Lövtunt porslin, ja porslin i alla fall, håller värmen bättre än keramik! Det gör också sitt till.

KL

Dricker ni kaffe/te i stallet? Är det plastmugg och termos då, eller har stallfiket riktiga muggar? Spelar formatet nån roll där?

(Antecknar vilt här...;) )
I stallet vill jag ha en mugg med hästmotiv!
I nuvarande stallet sitter vi sällan och fikar (:( ), men i gamla stallet hade vi "dina" muggar med hsätar och drack kaffe ur. Dock gillade jag inte riktigt formen på dom (för lite volym/för raka kanter) men de gick såklart an pga. motivet ;)

Mina två favvo muggar just nu är en rak enkel mugg som jag köpt på åsnereservatet på Aruba ( vit med små grå åsnor på och texten Equus asinus över hela muggen samt texten "fundacion salba nos burico tel 933757 aruba.

Samt en mugg med en gul kyckling och en kattunge som ser förskräckt ut på.
Köpt på Olssons Bazaar i Ystad för hela 20 spänn...

http://www.arubandonkey.org/

Senast ändrad:

*kl*

Här är min favorit:

Taika_mug_0.4L_blue.jpg

Används till allt utom espresso för den försvinner liksom på botten i muggen :D Men espressokopparna står på önskelistan!

Har svårt för billighetskoppar som ska imitera fint "mormorsporslin", det blir bara så fel. "Mormorsporslin" funkar bäst hos just mor- och farmödrar.

I stallet är det antingen termos eller så blir man inbjuden (ofta!) och då är det ikea eller höganäs har jag för mig.

Senast ändrad:

*kl*

Här är min favorit:

Taika_mug_0.4L_blue.jpg

Används till allt utom espresso för den försvinner liksom på botten i muggen :D Men espressokopparna står på önskelistan!

Har svårt för billighetskoppar som ska imitera fint "mormorsporslin", det blir bara så fel. "Mormorsporslin" funkar bäst hos just mor- och farmödrar.

I stallet är det antingen termos eller så blir man inbjuden (ofta!) och då är det ikea eller höganäs har jag för mig.

DET är också min favorit!!! Jag älskar ALLT med den koppen! På morgonen, sedan dottern åkt till skolan, tar min man hunden på morgonpromenad. Under tiden sätter jag mig vid ritbordet och börjar jobba. När dom kommer tillbaka nån timma senare, fixar han kaffe, och kommer sen upp och sätter D E N koppen vid mitt ritbord, och dagen är Räddad!! Ibland tänker jag, att det ögonblicket är dagens bästa! Okej, kanske lite överdrivet, men ändå inte..... I just LOVE that cup!!! (Och den är STOR!!! )

Jag gillar höga muggar. De ska vara stora och rymliga och få plats med en del. Hemma har vi IKEAs:
pokal-mugg__0094774_PE234476_S4.JPG

Vill INTE ha runda, grunda men breda muggar!!
Rd_vinranka_Tekopp.JPG

Sen dricker jag ju te och kaffe ur det mesta som serveras till mig. Jag är inte petig så. Men hemma när jag får välja själv använder jag en högre mugg.

Kaffe ska helst drickas ur Höganäskoppar. Bra form, tjocklek och framför allt bra handtag. Jag hatar när det är ett litet minihandtag som man knappt får in fingret i! Glas går helbort när det gäller varm dryck. Jag har alldeles för känsliga fingrar och försöker hålla längst upp där det inte finns någon varm vätska. Värdelöst verkligen!!
Muminmuggarna är jag inte jätteförtjust i. Jättefina ja, men perfekta kaffemuggar, nja.

Termosmuggen är min bästa vän när jag åker till stallet direkt efter frukost och kan utnyttja tiden i bilen till kaffedrickande. De behöver däremot inte ha något handtag eftersom de är isolerade. De måste dock ha "pipen" man dricker ur lätt igenkänbar så att man kan köra och inte måste titta på koppen. Dock får man ju komma ihåg att den inte håller värmen så extremt länge och de första sipparna är sjukt varma.

Te ska drickas ur stora baljor. Annars kan man nästan lika gärna låta bli. Det smakar liksom inte alls gott i en liten kopp. Jag är dock så artig att jag dricker ur en sådan om jag blir bjuden. Men det borde höra till allmänkunskap att det är en hädelse!!

Den höga muggen älskar jag också!!! Får plats med myyycket kaffe/cappuccino/Latte....

Stora viiiida koppar gillar jag inte pga att kaffet förlorar värmen nästan på en gång!

Jag har alltså vissa planer här, det är därför jag frågar ;)

Min man är Engelsman och har mycket bestämda åsikter kring just te. Det ska drickas ur porslinskoppar, gärna höga och smala så hettan bibehålls. Kaffe dricker han gärna ur Iiittalas jättemuggar.

Jag är själv uppfödd på Mumin så jag är automatiskt helsåld på Muminkoppar. Som, förresten, BARA får säljas av ett enda företag......

Har massvis med olika muggar men dricker mest ur min medelstora, cirka 5-6 deciliter/mugg. Det är enbart té vi pratar om nu.

Det är tre motiv på den, så jag tänkte att jag lika gärna kunde fota alla.

mugg_50659d7d9606ee4178f69e49.jpg

Jag fick den av en vän till min släkt som hade en enorm samling koppar och muggar, och den hästtokiga tjejen skulle ju såklart ha en hästmugg. :love: Den är tillverkad på Portmeirion Pottery i England. I Staffordshire, tror jag bestämt. :)

Min Svärmor i England skulle älska dessa koppar!

DET är också min favorit!!! Jag älskar ALLT med den koppen! På morgonen, sedan dottern åkt till skolan, tar min man hunden på morgonpromenad. Under tiden sätter jag mig vid ritbordet och börjar jobba. När dom kommer tillbaka nån timma senare, fixar han kaffe, och kommer sen upp och sätter D E N koppen vid mitt ritbord, och dagen är Räddad!! Ibland tänker jag, att det ögonblicket är dagens bästa! Okej, kanske lite överdrivet, men ändå inte..... I just LOVE that cup!!! (Och den är STOR!!! )

De är verkligen underbara! När jag börjar jobba 6.45 är de min räddning, jag blir inte glad förrän jag har tittat på muggen en stund! Och dottern, som är 22 månader blir besviken om det inte är "uggla och dådjur" på muggar, lite lätt miljöskadad redan.

Jag har som sagt även önskat mig espressokopparna. Och så vore det väl fint att ha några assietter att ha mackan på, istället för en bit ojämnt avrivet hushållspapper... Vet inte om det är tur eller otur att jag bor nära en Iittala outlet :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Zipp2010
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka