Vilken skum jack russel?

Sv: Vilken skum jack russel?

Men finns det inte långhåriga? Har för mej det...
Rätta mej om jag är helt ute och cyklar..

Eftersom den är oreggad, är det ju inte helt säkert att den är renrasig....

Finns det alltså släthåriga, strävhåriga och långhåriga? Hm.. jag har ingen aning... Tycker inte de ser ut som en JR iaf.

Nej, det finns inte långhåriga. Släta, sträva eller broken (mellanting) kan de vara. Däremot finns det strävhår med dåligt/icke rastypiskt hårlag - lång och mjuk eller ullig päls som om den inte sköts om och trimmas kan se "långhårig" ut.

Sen finns det ju dessutom, tyvärr, väldigt gott om helt oregistrerade "russllar" som säljs som "renrasiga" när de är små men förmodligen inte alls är det utan snarare någon blandning med pudel, tax, gårdshund, annan liten terrier med mer päls, långhårig sällskapsras eller liknande vilket kanske inte syns speciellt när de är valpar men blir tydligare när hunden växer upp vilket säkert kan vara fallet ibland när man ser mycket orastypiska "renrasig men oreg" russllar...

Precis!

Är det en renrasig jrt så ser den väääldigt oryckt ut, börjar rycka i fingrarna på mig, får sån lust att slänga mig över den och börja rycka! ;)

Väldigt likt min gamla JR som faktiskt var helt renrasig importerad från England i början av 90-talet

05030212019.jpg

040916skogen009.jpg

Och hör och häpna vi har en till långhårig hemma som också är renrasig och reggad :D

Oj dom kan inte ha så bra kvalla på pälsen va? Ser väldigt ulligt ut, men söta är dom! :D

Tycker den såg skum ut för att vara en Jack Russel. Men söt var den iafl!! :D

En hund kan ju vara renrasig även om den inte är typisk enligt rasstandard.

Vad gäller de engelska linjerna så är det i många av dem inte så ovanligt att man en bit bak i dem kan hitta inblandning utav t.ex. fell och working lakeland vilket man i dessa linjer än idag kan se vissa spår av vad gäller typ, färg och hårlag. Tja, såna korsningar görs väl än idag såvitt jag vet, det kan man läsa lite om här: http://www.sowsearfarm.com/fells_lakelands.htm

På vissa engelska och även amerikanska russellutställningar har man specialklasser för "colored terriers".

Senast ändrad:

Oj dom kan inte ha så bra kvalla på pälsen va? Ser väldigt ulligt ut, men söta är dom! :D

Det är samma hund på mina två bilder om det var de du menade?

Och nej hennes päls var jättefin, den understa bilden är hon dock klippt på.

Ja enligt rasstandarden så är de ju inte godkända och det är en av orsakerna vi inte reggade våran här i Sverige.

Nu vet jag att min var renrasig från en speciell linje i England och hon har fortfarande en hel del släktingar som är godkända där. Hon såg inte ut som de hundar du länkade till och det gjorde inte hennes släktingar/syskon heller.

I den kullen hon kom ifrån så var det två bruna, min gula och resten svart/vita och brun/vita.

Är man utomlands så är det nästan vanligare med dessa helfärgade faktiskt ;)

Dessutom så är det väldigt vanligt med stående öron också.

Den vi har hemma nu fick tyvärr stående öron och här halvlång i pälsen (strävhårig) annars så är hon väldigt fin i typen. Hennes mamma är Irländsk

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 075
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
775
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka