vilken skulle du avla på

vinkelina

Trådstartare
detta är helt taget ur luften, men det pågår ju ganska vilda diskusioner om att bara avla på renrasiga hästar.

tänk dig följande.

du har i ditt stall två ston, men kan bara ta föl av ett. båda är lika gammla och samma storlek

häst nummer ett är ett halvblod, bra föräldrar med stora tävlingsframgångar. har själv knappt nått upp till en medelbra nivå, knappt placerad, och kommer troligen inte att komma längre. stegen är okej, men inte mer.

häst nummer två är av okänd härstamning, troligtvis en korsning (importerad från england) har haft en lysande karriär hittills, kan troligtvis klättra ännu högre. placerad högt varje gång. fina steg och lugn i temperamentet.

vilket av stona skulle du betäcka, motivera gärna

Sv: vilken skulle du avla på

Om jag inte får köpa ett nytt sto,så blir det sto nr.2.
Jag är ryttare så kapacitet går före stam.

Förutsättningarna är lite luddiga, men skall avkomman säljas, så skulle jag inte ha använt mig utav någon utav stona.
Om jag själv ville ha ett föl, så hade jag köpt mig ett föl, med ordentliga papper och en gedigen härstamning.

Ungefär lika chansartat oavsett vilken man väljer, hypotetiskt.

Det finns inget som säger att sto nummer 2 nedärver sina prestationsegenskaper. Individens styrkor kan mycket väl bero på s.k. hybrid vigour, vilket är vanligt när man korsar två helt obesläktade individer, som det troligen är frågan om här. I nästa led kan avkommorna mycket väl bli mediokra ändå. Eller så har man tur. Det kan bli allt från pannkaka till riktigt bra, slumpfaktorn är gigantisk.

Att bara titta på mor och far i fallet med sto 1 är lite väl torftigt. Om det däremot finns kvalitetshästar i flera led bakom sto 1 är det lite fastare mark under fötterna och lättare att förutspå hur avkomman kan bli. Det finns gott om avelsmärrar som inte är märkvärdiga själva, men som producerar betydligt bättre än sig själva. Ta reda på hur nära släktingar ser ut, producerar och presterar. Om det är hög nivå överlag så är chansen god att sto 1 också bär bra gener. Välj en bra och välstammad hingst och det borde inte bli katastrof i alla fall. Eller så har man otur.

Om möjligt, välj sto nr 3!

Jag skulle vilja veta mer om vem som ridit sto nummer 1? Ofta sitter problemen inte så mycket hos hästen som hos ryttaren. Så sto 1 kunde med samma uppväxt och matchning som sto 2 mycket möjligt varit bättre.

Håller med Masse, vad har sto nr 1 fått för förutsättningar utbildnings- och tävlingsmässigt?

Måste jag välja ngt så blir det ettan. Det är helt andra förutsättningar för avel och försäljning för en häst med känd stam!

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 727
Senast: Augustine Lava
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 655
Senast: Kick
·
K
Hästmänniskan Eller med andra ord kan man göra om en renrasig, stammad quarter till en bastard i hästpasset? Han har stamtavla och är reggad i...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: kenneth
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31