Vilken sko tror ni passar honom bäst?

Sv: Vilken sko tror ni passar honom bäst?

delvis kl.

nu vet jag inte varför ts. häst är lågt sömmad, men den hästen här som hade "pappershovar" sömmade vår hovslagare efter ett tag oxå väldigt lågt då hoven lätt "trasade" ungefär som på ts. häst. det gick ur bitar då sömmen släppte oavsett om sömmen satt lågt eller högt. ibland kunde hoven gå så mkt. sönder att det inte gick att spika och hon fick då gå med "sjuksko" tills det växt till sig. rida va inte att tala om periodvis.

men när sömmen satt lågt så blev det ju inte lika stora bitar som "föll av" och det gick oftst att fästa en ny sko (ibland gick det bara att fästa 2 söm på ena sidan). förbättringarna av hoven började då vi bytte hovis, han använde travskor eller flappsko med små söm för att minimera skadorna.

masserade även kronranden med linement, vid några tillfällen med jodblister på både veterinärs och hovslagares inrådan. biotin gjorde ingen skillnad alls (det åt hon dom första 4-5 åren), men då hon fick alger för sin bronkit så blev hovarna bättre efter hand :crazy:.

hon har idag fortfarande ganska dåliga hovar (kan inte gå barfota alls då hovarna "flikar/bryts även i endast slät gräshage) men skorna sitter runt 5-6 v. utan att hoven går sönder idag. hästen har stått här i 12 år nu. dom första 5 åren vart hemska, sedan har det blivit bättre och bättre.

nu vet jag inte varför ts. häst är lågt sömmad, men den hästen här som hade "pappershovar" sömmade vår hovslagare efter ett tag oxå väldigt lågt då hoven lätt "trasade" ungefär som på ts. häst. det gick ur bitar då sömmen släppte oavsett om sömmen satt lågt eller högt. ibland kunde hoven gå så mkt. sönder att det inte gick att spika och hon fick då gå med "sjuksko" tills det växt till sig. rida va inte att tala om periodvis.

OK, Jag förstår - tack! :bow:

*knapplån*

Min häst brukar också få torra hovar som smulas sönder, dock inte riktigt så mycket som din. Det som brukar hjälpa bäst är Biofarmabs hovlera. Man sätter leran under hoven och låter det sitta kvar under natten (det ramlar bort själv när det har torkat). Var väldigt skeptiskt till detta först men på bara en vecka så var hovarna mycket bättre och inte alls så "fnöskiga". Jag får dock upprepa behandlingen så fort det är torrt i marken en längre period.

Nu är jag dock mer förutseende och låter det aldrig gå så långt att de blir så torra att de börjar falla isär så nu för tiden har jag inga problem längre.

Mvh

Tora

delvis kl.

men när sömmen satt lågt så blev det ju inte lika stora bitar som "föll av" och det gick oftst att fästa en ny sko (ibland gick det bara att fästa 2 söm på ena sidan). förbättringarna av hoven började då vi bytte hovis, han använde travskor eller flappsko med små söm för att minimera skadorna.

masserade även kronranden med linement, vid några tillfällen med jodblister på både veterinärs och hovslagares inrådan. biotin gjorde ingen skillnad alls (det åt hon dom första 4-5 åren), men då hon fick alger för sin bronkit så blev hovarna bättre efter hand :crazy:.

hon har idag fortfarande ganska dåliga hovar (kan inte gå barfota alls då hovarna "flikar/bryts även i endast slät gräshage) men skorna sitter runt 5-6 v. utan att hoven går sönder idag. hästen har stått här i 12 år nu. dom första 5 åren vart hemska, sedan har det blivit bättre och bättre.
Min hovis säger precis tvärtemot.
Sen jag började med Steel Joint har min häst bra hovar.

Det finns inte en chans att den ska kunna bli bra annars. sen bör man sko om oftare o kanske använda tunnare söm o framförallt- smörja fötterna.
Vill tillägga att den dock aldrig sett ut som TS´häst.

en häst som tappar skorna- oavsett -bör man försvaga/ raspa på sömmen för att hoven inte ska gå sönder då.

kanske olika på olika hästar då, för med höga sömtag (som har provats) blir det "skit" av alltihop på hästen här (sjukbox/sjukhage och sjukskor långa perioder är ingen hitt).

vår såg faktiskt ut lika illa periodvis som ts. häst, och jag har oxå upplevt att "hoven" ramlade av vid sömmen så som på bilderna utan hjälp av verktyg-bara fingrar. så jag vet hur det känns, särskillt som man får en jä**a massa påhopp av utomstående folk trots stora ansträngningar, fodertillskott, veterinärbesök och hovis var och varannan vecka.

fast nu har vi ju inte det problemet längre, tack och lov. bara hon skos om senast va 6 v. med små söm +lätta travskor, guldskor eller flappskor har hon haft nästan hela tiden (inte först för dåvarande hovis vägrade använda det, men det är ju åratal sedan vi bytte nu)

har prövat att vattenbada och olja, periodvis både och dom första åren men det gav inga resultat alls, ingen skillnad för henne alls.

huvudsaken är ju att man hittar något som funkar för individen ;) och det har vi gjort :D även om hovarna inte är "strålande" så går dom inte längre sönder på det viset utan hon fungerar.

hittade en skrift om just hovproblem nyligen och då står detta om brunalger (ingen , vare sig vet. el. hovis kunde för många år sedan förstå varför hennes hovar plötsligt blev bättre. det ända som ändrats va just det att hon fick alger för sin bronkit) så här står det.

brunalger är ett utmärktkosttillskott med massor av vitaminer och viktiga mineraler som järn,selen,jod,svavel,koppar,magnesium,zink. brunalger innehåller dessutom betakaroten, vitaminerna D,E,C,B1 och B2,niacin samt upp till 20 olika aminosyror.

kanske olika på olika hästar då, för med höga sömtag (som har provats) blir det "skit" av alltihop på hästen här (sjukbox/sjukhage och sjukskor långa perioder är ingen hitt).

vår såg faktiskt ut lika illa periodvis som ts. häst, och jag har oxå upplevt att "hoven" ramlade av vid sömmen så som på bilderna utan hjälp av verktyg-bara fingrar. så jag vet hur det känns, särskillt som man får en jä**a massa påhopp av utomstående folk trots stora ansträngningar, fodertillskott, veterinärbesök och hovis var och varannan vecka.

fast nu har vi ju inte det problemet längre, tack och lov. bara hon skos om senast va 6 v. med små söm +lätta travskor, guldskor eller flappskor har hon haft nästan hela tiden (inte först för dåvarande hovis vägrade använda det, men det är ju åratal sedan vi bytte nu)

har prövat att vattenbada och olja, periodvis både och dom första åren men det gav inga resultat alls, ingen skillnad för henne alls.

huvudsaken är ju att man hittar något som funkar för individen ;) och det har vi gjort :D även om hovarna inte är "strålande" så går dom inte längre sönder på det viset utan hon fungerar.

hittade en skrift om just hovproblem nyligen och då står detta om brunalger (ingen , vare sig vet. el. hovis kunde för många år sedan förstå varför hennes hovar plötsligt blev bättre. det ända som ändrats va just det att hon fick alger för sin bronkit) så här står det.

brunalger är ett utmärktkosttillskott med massor av vitaminer och viktiga mineraler som järn,selen,jod,svavel,koppar,magnesium,zink. brunalger innehåller dessutom betakaroten, vitaminerna D,E,C,B1 och B2,niacin samt upp till 20 olika aminosyror.

:bow::bow::bow:

Precuis så är det! Hade ghovis ute idag (gloömde kameran) Och han sa att åker de fram en gång till så behöver jag inte ringa honom utan kan beställa tid dirkekt på klinik=/... Inte roligt alls. Men han fick iaf på alla skor.

Vad kan man få trg på brun alger? Allt är värt att testa!

vi har köpt det i en lokal butik som tog hem. kanske alg-börje har ? goggla på brunalger kanske funkar ?

vet många som fått bättre kvalite/tillväxt med kiselgur. har själv gett det till min stora för tillväxten och något bättre har det blivit. dessutom väldigt billigt.

har du prövat att massera in liniment i kronranden eller jodblistrat? det ökar ju cirkulationen och då tillväxten.

Min hovis sa att nackdelen med att påskynda tillväxten på så vis- är att hoven kan bli mjukare- sämre struktur.

och min säger att vi måste se till att det finns något att fästa i och att där finns något att gå på ;)(har aldrig pratat om skillnad på kvalite, men ska ställa frågan om jag kommer ihåg nästa vecka)

sämre än vad det va kunde det inte gärna bli för då hade det blivit "dom gröna ängarna" ;) jag har sett många dåliga hovar i mitt liv, men innan den hästen hade jag nog inte förstått skillnaden på dåliga och dåliga.

å andra sidan har han inte haft helt fel eftersom det idag fungerar och hovarna håller.

Senast ändrad av en moderator:

Min hovis sa att nackdelen med att påskynda tillväxten på så vis- är att hoven kan bli mjukare- sämre struktur.

Visst finns det en form av "lagningsmedel" som kan användas på hovar?

Eller, jag VET att det finns rättare sagt.

En bekant till mig har använt det till sin travhäst vid något tillfälle.
Det blir precis som riktig hov att spika i. Stelnar mycket snabbt och sen kan man raspa till det.

Borde inte sådant kunna användas under tiden som man väntar på att ny frisk hov kommer ut medans man ger Steeljoint tex.

Har också bara positiva erfarenheter av Steeljoint, förutom att man/svans tillväxten har ökat så enormt att jag måste klippa man var 3 vecka på min gamling. ;)

jo visst kan man plasta, men problemet på vår häst här är att det släpper efter några dagar från hoven och rammlar av (har även prövat det under längre perioder) det "fäster" inte som det ska i dom "smöliga" hovarna.

Hoven kan ruttna under plasten

Fast man plastar väl inte hela hoven utan tänkte mer på nederkant, som på tex TS trasiga fot.

Så man lagar det trasiga så det finns att spika i.

Har aldrig hört talas om att det skulle ruttna, bara lossna.

Jag håller med om att du ska prova med kisilgur, min häst hade ett tag ännu sämre hovar än din :eek:. Jag provade med biotin och annat. Hovarna blev endast lite bättre, De ramlade sönder där din gör istället för högre upp.

Fick rådet att prova kisilgur i stället, och herregud, vilken skillnad.
Hovarna växer fort, och de blir "hårda" och sega. De är superfina nu, har den allra bästa hornkvaliteten.

Visst kan man plasta för att spika i, men det kan bli så om man plastar större hål eller sprickor/ hornpelare- sa Westberg

Har du provat Cornucrecine? Den kommer garanterat lösa dina problem. Ganska dyr men dryg, och räddade hovarna på mitt fullblod. Lycka till!

Har du provat Cornucrecine? Den kommer garanterat lösa dina problem. Ganska dyr men dryg, och räddade hovarna på mitt fullblod. Lycka till!

Har aldrig hört talas om det men skicka gärna ett PM med lite mer info!

Fattar inte varför han inte putsar till hovarna:confused:

Det kommer ju att fläkas upp igen o igen.
Kan du inte fota hoven underifrån?
Smörj hovarna nu!
Om minsta lilla spretar ut över skon- använd en FIN rasp o putsa bort det- inget annat.

cornucresine är et liniment som smörjs in i kronranden- för ökad tillväxt.
Det finns även hovsmörja av samma märke numera.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Memphis Belle
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 429
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka