Vilken sko tror ni passar honom bäst?

Sv: Vilken sko tror ni passar honom bäst?

Annars kan hon ju alltid köpa skor utan broddhål och borra upp egna, så får man välja hålstorl. själv.

jag vet faktiskt inte hur det är med tävling och flappskor, men det borde vara lika "godkänt" som alla övriga sorters skor ;)

Det är helt ok med flappskor i både hoppning och dressyr. Min har startat reg. dressyr och nationell hoppning med flappisar.

Däremot brukar man få en del underliga blickar och en del roliga frågor :p

Förlåt, men vad har du gjort?

Rensat bort två söm och halva hoven?!
Varför fick inte sömmarna sitta kvar? Även om de gått av så måste det ju vara bättre att de sitter halva sömmar kvar än att halva hoven+sömmarna ska bort.
Och som ngn. annan sa, med så låga sömtag så trasar du bara sönder nedre delen av hoven, det är varje fall min erfarenhet.

Jag skulle nog ha satt på den flappisar i fram. Visserligen finns ju risken att hoven kan börja flyta om den har dåliga hovar, men denna hästen verkar ju inte ha "flyt" hovar utan mer "pappershovar". Visserligen är jag inte hovslagare och har ingen utb. jag har inte sett hovarna i verkligheten heller. Men kanske värt att ta upp till diskussion med hovis?

Förlåt, men vad har du gjort?

Rensat bort två söm och halva hoven?!
Varför fick inte sömmarna sitta kvar? Även om de gått av så måste det ju vara bättre att de sitter halva sömmar kvar än att halva hoven+sömmarna ska bort.
Och som ngn. annan sa, med så låga sömtag så trasar du bara sönder nedre delen av hoven, det är varje fall min erfarenhet.

Jag skulle nog ha satt på den flappisar i fram. Visserligen finns ju risken att hoven kan börja flyta om den har dåliga hovar, men denna hästen verkar ju inte ha "flyt" hovar utan mer "pappershovar". Visserligen är jag inte hovslagare och har ingen utb. jag har inte sett hovarna i verkligheten heller. Men kanske värt att ta upp till diskussion med hovis?

Ja du men tanke på att sömana var helt lösa och att jag kunde ta bort hoven med lillfingrarna... Så nej jag rensade inte bort halva hoven... satte inte högre sömtag då han praktiskt aget har helt rak hov där bak och för at hovis kommer i morgon!

Fram flyter han mest och behöver ett rejält stöd. Men ska prata med hovis om flapp!

Jag skulle då varje fall ha låtit dem suttit kvar istället för att pilla bort det. Ser inget roligt ut alls!
Hoppas du hittar en lösning som fungerar.

Jag skulle då varje fall ha låtit dem suttit kvar istället för att pilla bort det. Ser inget roligt ut alls!
Hoppas du hittar en lösning som fungerar.

hmmm... nej det skulle du nog inte med tane på att skon inte satt fast med någon söm alls på de sida. Och att spika i "sjuk" hov är inte så smart då det lossnar ännu mer då.. Jaja men så ser det iaf ut nu men som sagt i mogron kommer hovis...

varför inte bara låtati hoven vara om hovis kommer imorgon??

pratat med fler än din egna hovslagare.. ?

varför inte bara låtati hoven vara om hovis kommer imorgon??

pratat med fler än din egna hovslagare.. ?

Därför att jag skulle på hoppträning och skon satt löst.... Mycket löst kanske jag ska förtydliga. Inte så roligt om det hade åkt av. Bättre att han får behålla den på!

Ja mängder av hovslagare, har tom varit uppe om att han skulle skos i skara på Hovslagarhögskolan. Så ja det är INTE hovslagarnas fel att han är som han är i fötterna. Hade varit väldigt tacksam om det hade varit så lätt att bara byta hovis!

Därför att jag skulle på hoppträning och skon satt löst.... Mycket löst kanske jag ska förtydliga. Inte så roligt om det hade åkt av. Bättre att han får behålla den på!

Nu är jag nog den pjoskiga hästägartypen, men om min häst såg ut så i fossingen så skulle jag nog avstå från hoppträningen och låta det vara tills hovslagaren kunde hjälpa mig att fixa så gott det gick.

I stället för att göra som du gjorde och karva i hoven. Jag hade aldrig vågat.

Har han inte ont av detta?

Nu är jag nog den pjoskiga hästägartypen, men om min häst såg ut så i fossingen så skulle jag nog avstå från hoppträningen och låta det vara tills hovslagaren kunde hjälpa mig att fixa så gott det gick.

I stället för att göra som du gjorde och karva i hoven. Jag hade aldrig vågat.

Har han inte ont av detta?

Men kan ni inte förstå att jag inte ha haft något verktyg i hoven?? Kunde ju pilla bort det med mina fingrar, satt helt löst.... bättre att jag drog ur sömmarna innan han drog ut dem själv. (tycker jag)

Och nej han hade inte ont av det iom att hovbiten var helt lös.... den satt ju bara fast pga att det satt 2 sömmar där. D.v.s hovslagaren hade fått med sig det när han drar av skon......

Ska försöka förklara lite bättre:
Nr 1: Är ett hål som redan fanns innan jag var där och "karvade"
Nr 2: är den söm som bara hade fäste i den lösa hovbiten, syns väldigt tydligt att
hovbiten var sprucken och inte satt fast.
Det röda markerar det jag fick med när jag drog ur sömmen.
Det gula visar en gammal söm som sitter kvar i skon och har dragit med sig hov
Det rosa visar vad jag slog i en söm.
20631518.jpg

Innan jag har målat på bilden:
20602211.jpg

Hoppas ni förstår varför jag gjorde som jag gjorde!

Senast ändrad:

Men kan ni inte förstå att jag inte ha haft något verktyg i hoven?? QUOTE]

För det första så kan du tilltala mig du, jag är endast en person!

Så du menar att du endast knipsade bort söm och sedan slog på skon igen.?

Hur som helst, jag hade ändå inte vågat!

Hoppträningar finns det gott om, hovarna finns bara i en uppsättning/häst!

Verkar dumt att förstöra den trasiga hoven med att slå i ytterligare en söm när hovis ska komma dagen efter. Då måste ju ändå den nya sömmen dras ur igen? :confused:

Men kan ni inte förstå att jag inte ha haft något verktyg i hoven?? QUOTE]

För det första så kan du tilltala mig du, jag är endast en person!

Så du menar att du endast knipsade bort söm och sedan slog på skon igen.?

Hur som helst, jag hade ändå inte vågat!

Hoppträningar finns det gott om, hovarna finns bara i en uppsättning/häst!

Hemskt vad du tände till... Jag menade om det var fler som läste min tråd....

Ja det finns det och jag hade kunnat skippa den men i viket fall hade jag varit tvungen att slå i söm då skon inte hade suttit tills i morgon.....Så då kunde jag lika gärna åka och träna. Kan lugna dig med all hovis fått se samma bilder som du (okej 2 olika hovslagare) Och de sa bara ja men bra att du fick i en söm så skon inte åker! för då hade de inte fått på skon iom att han hade slitit upp alla söm+ hov på insidan. Som han gjort fram...

Verkar dumt att förstöra den trasiga hoven med att slå i ytterligare en söm när hovis ska komma dagen efter. Då måste ju ändå den nya sömmen dras ur igen? :confused:

Ja det måste den, men som sagt om skon hade lossnat hade vi haft ett ännu större problem:crazy:

Hovis skulle egentligen kommit först på torsdag, men bestämdes igår när jag komhem efter stallet (och skickat bilderna) att han skulle komma tidigare dvs i morgon. Så visste alltså inte detta när jag slog i söm!

jag hade nog valt att hoppa över en träning såfall istället i detta fallet. men alla är vi olika.

Glömde svara på en sak... Ja jag tog bort de 2 söm som var lösa och slog i en... nåja jag ska sova nu.. Och jag kan inte göra mer åt saken i kväll. Skon sitter iaf kvar och det är jag överlycklig för!!

jag hade nog valt att hoppa över en träning såfall istället i detta fallet. men alla är vi olika.

Inte bara pga träningen jag hade slagit i den.... Skon hade lossnat innan hovis hade kommit, då den glappade 5 mm, och tappskor är det sista jag vill ha... Det ser i ju på bilderna på fram skorna...:(

KL

alltså jag är lite nyfiken på varför hästen är så lågt sömmad ö.h.t?
Har den tunna hovväggar? varför sömar hovslagaren så långt ner?
i och med att hoven har den kvalitet den har så finns det inte en chans att komma på bättre bana när den gång på gång sömmas i den dåliga delen av hoven. det är dödfödda försök, och du kommer aldrig bli av med problemet utan trasar bara sönder hoven värre.

vad är det för hovslagare?

Men kan ni inte förstå att jag inte ha haft något verktyg i hoven?? Kunde ju pilla bort det med mina fingrar, satt helt löst.... bättre att jag drog ur sömmarna innan han drog ut dem själv. (tycker jag)

Och nej han hade inte ont av det iom att hovbiten var helt lös.... den satt ju bara fast pga att det satt 2 sömmar där. D.v.s hovslagaren hade fått med sig det när han drar av skon......

Ska försöka förklara lite bättre:
Nr 1: Är ett hål som redan fanns innan jag var där och "karvade"
Nr 2: är den söm som bara hade fäste i den lösa hovbiten, syns väldigt tydligt att
hovbiten var sprucken och inte satt fast.
Det röda markerar det jag fick med när jag drog ur sömmen.
Det gula visar en gammal söm som sitter kvar i skon och har dragit med sig hov
Det rosa visar vad jag slog i en söm.
20631518.jpg

Innan jag har målat på bilden:
20602211.jpg

Hoppas ni förstår varför jag gjorde som jag gjorde!

Hej..

När man ser din häst hovar så ser dom riktigt torra ut. Ett tips är att klippa håret över kronränderna och gnugga in kronränderna med olja,alosin el liknande varje kväll. Det kan oxå funka att lägga på stråltryckar sulor runt om för att få igång cirkulationen i hovarna. Min häst hade ju samma problem som jag nämde tidigare och i början var vi tvungna att skära ur hoven ordentligt samt lägga sulor runt om under en period. Sedan är det bästa att försöka sko honom var tredje vecka typ.. För att försöka få bort nageln som blir, jag tror att det bästa är att ta höga sömtag för att få skorna att sitta kvar. (Men jag är ingen hovslagare) Var i Landet bor du?

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Memphis Belle
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 429
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka