Vilken sko tror ni passar honom bäst?

Sv: Vilken sko tror ni passar honom bäst?

Okej det låter bra! ska genast börja med detta!

Har sjöbogårdens i stallet, hur är den?

sjöbogården? vad är det för märke?
jag köper min på ICA jag. vanlig rapsolja. det skall altså inte vara ngn olja från ridsport butiker osv, utan vanlig matolja.

sjöbogården? vad är det för märke?
jag köper min på ICA jag. vanlig rapsolja. det skall altså inte vara ngn olja från ridsport butiker osv, utan vanlig matolja.

Hehe billigt på ÖB=) Köpte mest för att jag giillade burken med tillhörande pensel=) Ska hutta ut den och köpa lite raps!

det går säkert jättebra. om det är raps, mat eller majs olja spelar ingen roll, alla dessa är vegetabliska : )

kan du inte sko hästen med kortare intervaller om han växer fort i fötterna?

har haft problem med min ena det jag gjorde som hjälpte mycket var att blöta fötterna med vatten gärna vattenbad och sedan penslade på olja, då kapslar du in fukten i hoven, och hoven behöver fukt.

ang. travskor så finns det även en tyngre modell som ligger mellan en vanlig travsko och en ridsko.

Slänger upp en bild imorgon på hur fötterna ser ut idag, efter ett års justeringar. :)
Tänkte bara när jag läser om alla som smörjer in hovarna.
Min hovslagare har totalföbjudit mig att smörja spins hovar, då oljan kan fukta hoven så pass mycket att sömhålen blir mjuka i kanterna.
(det rinner ner olja i sömhålen) och detta gör att sömmarna inte sitter likabra. Jag smörjer därför hennes kronränder med helosan, så det nya hornet är friskt och fint, och kronranden ordentligt återfuktad. Vad tycker ni om detta?

Slänger upp en bild imorgon på hur fötterna ser ut idag, efter ett års justeringar. :)
Min hovslagare har totalföbjudit mig att smörja spins hovar, då oljan kan fukta hoven så pass mycket att sömhålen blir mjuka i kanterna.
(det rinner ner olja i sömhålen) och detta gör att sömmarna inte sitter likabra. Jag smörjer därför hennes kronränder med helosan, så det nya hornet är friskt och fint, och kronranden ordentligt återfuktad. Vad tycker ni om detta?

fast om du tittar på denna hästens hovar så ser du att problemen är betydligt större än att ngt skulle luckra upp sömhål. hoven är som kexchocklad, torr och spröd, så sömen drar rätt igenom. att fukta den är därmed en bra början för att se om det går att komma en bit på vägen med problemen den vägen.
jag har aldrig hört talas om att man skulle kunna fukta en hov så pass mkt att det drastiskt påverkar sömhålen. hästen skulle behöva gå ute i sankmark för att lyckas med det sommartid. typ.

Tack sis! men länken ligger redan på sid 2=) Ska ta nya bilder idag så får ni se ur mycket de ändrat sig på bara några dagar!

raven_82: *Jo jag skor i vanliga fall med 4-5 v intervaller på sommaren men denna gången var jag lixom "inte med" på att skorna skulle åka då de ena dagen var jättefina=/.. Hovis kommer iaf i mogron då hans båda bak nu är lösa (satt som berget för 2 för 1 dagar sen)

Har också haft problem med tappskor på min häst.
Började ge honom fodertran och kalk förra hösten och sen dess har han haft 2 tappskor, men jag har ändå kunnat rida honom utan att han ömmar tills hovslagaren har kunnat komma. Gör verkligen underverk för hovarna!

Tack sis! men länken ligger redan på sid 2=) Ska ta nya bilder idag så får ni se ur mycket de ändrat sig på bara några dagar!

raven_82: *Jo jag skor i vanliga fall med 4-5 v intervaller på sommaren men denna gången var jag lixom "inte med" på att skorna skulle åka då de ena dagen var jättefina=/.. Hovis kommer iaf i mogron då hans båda bak nu är lösa (satt som berget för 2 för 1 dagar sen)

ok. Missade detta helt:angel:

Det är ju när hoven är torr som sömhålen minskar o kan ge glapp.
Om du kan få hoven elastisk så säger det sig själv att sömmen sitter bättre.

Jag smörjer sporadiskt året om- med fett. Tycker att det ger en mer hållbar effekt än olja. I synnerhet efter omskoning- för att få de gamla hålen att "dra ihop sig".

Tycker inte att hovarna ser så hemska ut- på bild.
Den ser ut att vara lite för dåligt verkad o det som lämnats kvar ger ett större utrymmed för att skon ska börja glappa- tappsko nästa.

Smörj!

Kommer här nya bilder från idag. Kan tillägga att det är 2 dagar sen de andra bilderna togs.....

Bara bak:
Höger bak insida:
20602210.jpg

Höger bak utsida (rensade rent idag och slog i en söm bakom)
20602211.jpg

Vänster bak insida
20602212.jpg

Vänster bak utsida:
20602213.jpg

Hovslagare kommer på tisdag och skor om.. ska ta bilder efter skoning då!

Kommer här en bild efter att jag "rensat bort" 2 söm+hov och slagit i en längre bak.

20602628.jpg

Taget med mobil därav kvaliteén.

vad menar du med rensat?
klart skon inte sitter med bara en söm.
dessutom har du sömtaget så extremt lågt, så det är bara en fråga om timmar i hagen så har det gått igenom igen och dessutom bidragit till att luckra upp hoven ytterligare.

Kommer här en bild efter att jag "rensat bort" 2 söm+hov och slagit i en längre bak.

20602628.jpg

Taget med mobil därav kvaliteén.

Vad har du gjort:eek:
Tro fasen att det aldrig blir bra.

SÅ DÄR gör man INTE!!!!!
Den har antagligen pappersfötter. Ge Steel Joint eller Enzio o smörj o ge tusan i hovarna.

Jag har varit med om detta på två hästar under drygt 12 års yrkesutövande. I båda fallen har det inte varit själva skoningen eller hovarnas kvalite som varit grundorsaken utan en periodvis obalans i matsmältnings systemet. Många hästar reagerar kraftigt vid förändringar i foder,tillskott, och framför allt när det börjar bli grönt i hagarna. En obalans i tarmfloran kommer ofelbart att secundärt avspegla sig i hovarna.

Kan detta även vara en bidragande orsak till din hästs "hov problem" ?

Du Coari..

Min gammelman på 25 år har ju också problem med sina framhovar.

Det är värst på sommaren, då det är torrt ute, på vintern är han nästan helt normal.

Han är ju kraftigt inåttåad på båda fram, när han är nyskodd så ser han bara lite inåttåad ut, men i takt med att det växer så vrids hovarna mer och mer inåt.

Följden blir ju då att sömmen på utsidan "drar sönder" hovväggen och hans hovar kan stundtals se ut som TS sista bilder(inte de där de rensats ;) )

Har alltid trott att det berott på att det är torrare på sommaren och att hovarna växer mer då än på vintern, han har extremt lång intervall mellan skoningar pga av sin dåliga tillväxt.

Men det kan alltås bero på tex gräset?

Har du något knep jag kan testa nu till sommaren så jag ser om det ev blir skillnad?

Tappskor har vi sällan haft. Men det spricker vid sömmen på utsidan.

Provar med tips som flera andra varit inne på redan!

Travskor med slimsöm, det måste väl finnas gräsbrodd till 5/16 hålen också! Vill du inte prova travskor så använd i alla fall slimsöm, på bilderna ser det ut vara nitar från ganska grov söm!

Veg.olja rekommenderar jag starkt till hovarna, allra helst olivolja lite dyrare men det går inte åt några mängder, särskilt noga med kronranden. Massera gärna kronranden (ganska hårt) med fingertopparna i samband med att du smörjer för att försöka stimulera tillväxten lite! Alternativ till oljan är Alosin eller vanligt vitt vaselin att massera kronranden med, fukta med vatten innan i så fall.

För magen kan du ge bakjäst ca 10-15 gram per dag, kostar ca 30 öre per dag, många hästar äter det som godis ur handen annars får du blanda med något annat gott.

Tävlar dock både hopp och dressyr och vet inte vad de säger om flappskor på tävling=/ Så denna gången blir det vanliga skor. Hur är det mer broddhålen på travskor?

jag vet faktiskt inte hur det är med tävling och flappskor, men det borde vara lika "godkänt" som alla övriga sorters skor ;)

hur många broddhål vi vill ha i travskorna säger vi bara till hovis om, så fixar han det. vi brukar ha 4 hål/sko sommartid och 6 hål/sko vintertid. i vinter har vi kört med guldskor, där är ju 6 mindre fasta brodd/sko. oxå en lätt sko men väldigt slitstark ;)

Däremot går det inte att skruva i brodd i flärparna så att hoppa på gräs blir direkt olämpligt.

nej det går inte. men det finns "sulor" till flappskon med grova dubb i (liknar dubben i lastbilsdäck), det är dom vi använder. används bara fram eftersom det blir vääldigt bra grepp på nästintill alla underlag o hovis rek. då inte det bak ("dubben" är många men ganska små. vi har aldrig varit ute för någon skada på övriga hästar av dom)

natasja. visst finns det brodd till travskorna.
min hovslagare (jobbar på travet) vill inte sko med slimsöm på tunga "ridhästskor",jag har aldrig frågat varför. när han skor med ridskor så använder han en "mellansöm".

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 474
Senast: Memphis Belle
·
  • Låst
Hästvård Är det fler som har mycket tappskor på sommaren? Normalt sett är många tjuriga på höstens lera som suger loss den ena skon efter den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 429
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka