Vilken sida i transporten?

Sv: Vilken sida i transporten?

Vi får ha ett upprop- att vi skriver till TSV om att det inte finns någon som helst anledning till att ha den gula skylten på. Folk fattar iallafall inte att man inte kan köra likadant med levande last.
De är bara irriterade.

Har haft lastbilar i ärslet som dessutom hänger sig på tutan- utländskreggade lastbilar.

Det borde vi faktiskt ta o göra. Skriva och berätta hur man upplever det, men då gäller det ju att så många som möjligt gör det också så att det gör nån nytta. Frågan är vad man kan göra för att få folk att fatta och visa respekt/hänsyn...

Vi hade också en sån lastbil som tutade bakom oss, när vi inte körde ut i en korsning då mamma tyckte det var lite dålig marginal. Man vill ju inte gärna chansa. Så lastbilschauffören tyckte det var bättre att tuta lite... Som tur är var det min gamla ponny som åkte dåoch henne har vi faktiskt tränat tutning med. Kört bakom på väg in från hagen o hållt inne tutan, så hon brydde sig inte. Men kul om hade kört en unghäst......Eller vilken stressad häst som helst förresten!

Alltid vänster sida. Kör jag fler hästar ställer jag den största till vänster.

Nuförtiden ska skötardörren helst vara på hö. sida- om du måste stanna på motorled o titta till hästen o inte vill riskera livet.
hörde idag om en som blev påkörd när han bytte däck på den sidan:cry:

Ha alltid en flaska "reservhjul på burk" med i bilen för såna tillfällen.
Urlastning fram ska vara på vä. sida iom att de flesta släpen välter till hö. Den är då obrukbar om den sitter på hö. sida- vilket de flesta släpen tyvärr är utrustade med.

Utomlands har man däremot ändrat på sina vagnar.
Williams har som vi, men där är förutsättningarna lite annorlunda:D
I UK alltså:idea:

Okej, det släp jag brukar låna är en sprillans ny star trailer diamant, med fronturlst. på höger sida och dörren på vänster. :crazy:

Men här där jag bor finns det ingen motorväg och ingen sådär hiskeligt trafikerad väg, samt att det inte är ofta jag sticker till Sverige med hästen, så SÅ stor fara är det ju inte. Åker inte ofta övht faktiskt. :D Helst har jag honom för den delen helt utan mellanvägg, men om det är med mellan så är det högersidan, just pga dörrens och frontens placering. Däremot tror jag att jag ska testa vänstern istället nästa gång, för att se vad som händer, om det nu händer ngt. Det kanske bara har med min högerhänthet att göra. :p

Bra att de börjat ändra utomlands iaf! :)

Nu kom jag på en till fråga. kan man gå på var sin sida av mellanväggen när man leder in hästen även fast det är hel bom i fram? Jag tycker det är jätte läskigt att gå in på samma sida som hästen, är så rädd för att bli klämd mot bommen. Finns det nått speciellt trix?

Ja det borde ju inte vara några probliem, bakbommarna är ju delade och jag går in släpper grimskaftet över bommen fram, går bak och sätter fast bommarna, stänger och sedan går fram och sätter fast hästen. Gör likadant om jag kör två, mindre hästar, knuffar in den som är "svårast" först och sedan knuffar in den andra brevid, fast den lägger jag grimskaftet över halsen på, stänger och går in och sätter fast.

Fungerar utmärkt om man har ganska snälla hästar. Mina är ju för stora för att köras båda samtidigt i en transport, men när dom var små så gick det att köra båda i ett 2tons släp.

När man kör en häst skall man ALLTID lasta till vänster. ALLTID VÄNSTER oavsett om du tycker att du skall köra kort sträcka, lugn väg, rak väg, snäll häst mm mm.
Att du ska lasta till vänster beror på att du då får tyngden längst bort från vägrenen. Att köra häst betyder att du har tyngdpunkten på släpet högt upp och minsta lilla undanmanöver el.dyl kan medföra att släpet välter. Du kanske tycker att du kör lugnt och säkert i trafiken, men det finns några till där ute på vägarna:idea:
All info som finns att läsa om lastning samt det man lär sig på Gröna kortet-kursen säger samma sak - ALLTID VÄNSTER.

Lycka till ute på vägarna.:banana:

Om en häst, vänster. Om två, tyngst på vänster sida.

Vänster.

Just för att KUNNA göra en liten liten "dikeskörning" (dvs gå ut i lite sämre vägren vid behov) utan att tappa hela ekipaget ner i diket.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka