Vilken sida i transporten?

Sv: Vilken sida i transporten?

Våra står alltid på vänster sida med mellanväggen till höger. Har som tur är även skötardörren på höger sida så man lätt kan komma in om man måste stanna vid en väg.

Det är ju även här det blir farligt- om hästen åker utan mellanvägg- man kan få en väldigt stor lastförskjutning av lasten- tippar ännu lättare.

då borde man inte köra utan mellanvägg?
för de borde ju bli likadant som att lasta hästen på höger om hästen ställer sej på höger sida...

Det kan bli värre t o m.
Om man får kast, blir påkörd av mötande (vä. sida) eller hamnar utanför vägbanan.

Om hästen slungas dit- ja då kan vem som helst räkna ut att det blir illa.

Vet om ett släp som välte inåt körbanan( blev påkörd i hjulhuset av övningsförare som ej medgav skuld:mad:). Där stod sto med föl, givetvis utan mellanvägg.

Lastförskjutning är ett otäckt fenomen. Allt sker så himla snabbt.

jag har min pålle på vänster sida men medryttar pållen hade vi på höger.. som någon sa så är det kanske större vipprisk om den står på hö sida, men om pållen är van att vara på den sidan så är det ju bäst att ha den där!!:)

Nu kom jag på en till fråga. kan man gå på var sin sida av mellanväggen när man leder in hästen även fast det är hel bom i fram? Jag tycker det är jätte läskigt att gå in på samma sida som hästen, är så rädd för att bli klämd mot bommen. Finns det nått speciellt trix?

men hästar som måste stå utan mellanvägg..då har man ju inte så mycket val?

usch de här med transporter är läskigt tycker jag..tur man har en okomplicerad häst att åka med, som står still och inte rör sej förren man är framme, så man behöver "bara" oroa sej för andra bilister..

jag tycker också det är jätte läskigt att transportera. är livrädd att någon som är irriterad på att det går för sakta ska göra en farlig omkörning eller nått. Min fjording har alltid varit okomplicerad men idag när vi hämtade nya ponnyn så blev det lite sparkande och hoppande där bak. jag var livrädd:o

Jag kör alltid på vänster sida, mycket beroende på att jag har urlastningen fram på den sidan, känns liksom mest naturligt att stå på den sidan då. Körde även med gamla släpet utan urlastning fram på vänster sida pga det som många andra säger om vägkanter. jag kör alltid med mellanvägg, även min mycket stabila nordis knölar in sig där utan problem.

Får man köra utan mellanväggen? Va en som sa till mig att försäkringen inte gäller om man kör utan mellanvägg men jag vet inte om det stämmer. Har aldrig hört talas om det innan. Vore kul om någon på buke visste =)

Vilken sida i transporten ställer ni hästen på när ni kör med mellanvägg? Har bara kört utan eftersom min häst varit för stor för att köra med mellanvägg. Men ska nu hämta en mindre häst. Så vilken sida ställer ni på? Höger?

Alltid tyngsta lasset på vänster sida.

Nu kom jag på en till fråga. kan man gå på var sin sida av mellanväggen när man leder in hästen även fast det är hel bom i fram? Jag tycker det är jätte läskigt att gå in på samma sida som hästen, är så rädd för att bli klämd mot bommen. Finns det nått speciellt trix?

Det kan du träna hästen på om du har ngn som stänger bommen.
Nästa steg är att få den att gå in själv. som den gör när den ska gå in i sin box- Gå in!

Senast i Tisdags fick vi köra ut på vägrenen på motorvägen för att en dumjävel-lastbilschaufför-utan-vanligt-jävla-trafikvett bestämmer sig för att gå tillbaka in i högerfilen innan lastbilsröven är förbi oss...
Kan säga att då var man glad att hästen inte stod i...Men jag menar, det visste väl inte han att det itne stod nån häst i liksom..suck jag blir såfröbannad.

Det där reagerade jag också på vid senaste klinikbesöket!
Folk ser släpet och svänger ut för att köra om det, och börjar sedan att svänga tillbaka till det högra körfältet. -"Men hoppsan!! Det var en bil framför släpet, det hade jag inte räknat med!" :eek:

Flera gånger blev vi omkörda av idioter som sneddade in framför nosen på vår bil alldeles för snävt. Och då åkte vi inte speciellt långt, bara typ 7-8 mil. Vad tänker dessa människor på?:crazy:

Vi får ha ett upprop- att vi skriver till TSV om att det inte finns någon som helst anledning till att ha den gula skylten på. Folk fattar iallafall inte att man inte kan köra likadant med levande last.
De är bara irriterade.

Har haft lastbilar i ärslet som dessutom hänger sig på tutan- utländskreggade lastbilar.

Min transport har fönster på båda sidor. Anledningen att jag ställer dem på höger sida när jag kör på större vägar är att hästen är mindre utsatt vid en eventuell krock.

Trixet är att ducka snabbt.... Jag brukar iofs inte gå under bommen förrän bommarna är stängda bakom hästen, ifallatt hästen kastar sig bakåt så har jag lättare att hänga med ut igen o slipper tappa hästen.

Vad grundar du det på?
Hur menar du med krock- frontalkrock?

det är då alltid bättre att köra av vägen. pest eller kolera:crazy:

Tänkte väl mest typ bil som sladdar in i sidan av transporten. En frontalkrock gör man allt för att undvika (en "vanlig" krock oxå), men ibland går inte det...
Här är en bild på hur min transport såg ut efter att ha frontat en långtradare. Hade det stått en häst i den så hade den garanterat inte överlevt.

http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/krockatslp.jpg

Såhär såg bilen ut, föraren klarade sig med blåmärke från bältet. Snacka om änglavakt...

http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/krockadbil021.jpg

Fy va hemskt! Jag lastar alltid min häst på vänster sida! Han åker smalt men går in med mellanväggen skuten på sidan, han vägrar gå in när det är för smalt...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka