Vilken sida har du tygeln på?

Min ligger till vänster, att ha till höger känns jättefel.
Har den nog oftast utanför sträckt tygel, och har inga som helst problem med att ta ledande tygeltag. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle kunna :confused:

Jag har alltid tyglarna hängande till höger om halsen för att vara konsekvent vid ridning på både en och två händer. Det underlättar när jag ska justera tygellängden vid ridning på en hand med tyglarna i vänster hand.

Min ligger till vänster, att ha till höger känns jättefel.
Har den nog oftast utanför sträckt tygel, och har inga som helst problem med att ta ledande tygeltag. Förstår faktiskt inte varför jag inte skulle kunna :confused:
Om du har stoppar på tyglarna finns det risk dessa tar i när du tar ett ledande tygeltag.

När jag började rida fick jag lära mig att tygeländen ska vara in mot mitten av ridhuset eller ridbanan för att den inte ska fastna (i väggen eller nått, vet inte vad den kan tänkas fastna i). Tror jag byter sida på den automatiskt efter det, har aldrig reflekterat över det. :D

När jag började rida fick jag lära mig att tygeländen ska vara in mot mitten av ridhuset eller ridbanan för att den inte ska fastna (i väggen eller nått, vet inte vad den kan tänkas fastna i). Tror jag byter sida på den automatiskt efter det, har aldrig reflekterat över det. :D
Haha man ska se alla risker som kan tänkas uppkomma :p
Jag fick faktiskt lära mig det med spöt!
Det var inte förens långt senare jag fick lära mig att man håller spöt i den handen man behöver det :eek:

Haha man ska se alla risker som kan tänkas uppkomma :p
Jag fick faktiskt lära mig det med spöt!
Det var inte förens långt senare jag fick lära mig att man håller spöt i den handen man behöver det :eek:

Samma här med spöet! Blev helt förvånad första gången en ridlärare bad mig byta spöhand, nu är det många år sen men det hade liksom suttit inpräntat så länge att det skulle vara i innerhanden :p

Samma här med spöet! Blev helt förvånad första gången en ridlärare bad mig byta spöhand, nu är det många år sen men det hade liksom suttit inpräntat så länge att det skulle vara i innerhanden :p
Jag håller det gärna automatiskt i innerhanden när jag kortar tygeln, när jag inte behöver det i nån övning, det sitter lite inpräntat och där är det ju inte ivägen. Men byter jag varv byrer jag iallafall inte automatiskt spöhand längre. :p Det gjorde jag i många år ;)

Alltid till vänster och alltid ovanför. Gillar inte alls klämkänslan som uppstår på vänsterhanden om öglan ligger innanför sträckt tygel. På lång tygel håller jag ömsom med vänster och ömsom med höger.

Jag har en teori om varför den alltid ligger till vänster; när jag började rida (för längesen) klappade jag alltid hästen med höger hand och det var då lättare att ta bara tygeln igen jämfört med att ta den sidan med öglan. Idag använder jag båda händerna till att klappa men finmotoriken är något bättre så öglan är inget hinder längre ;)

Tror du? Jag har absolut inget minne av det:eek:
Kollade på film där min tränare rider och hon har tygeländen åt höger.. Hon är utbildad på Strömsholm så där spelar det iallafall ingen roll. Ska fråga henne vad hon tror :up:

Man lär sig att ha tygeländan under tygeln (av självklar anledning) och tygeländen till höger av anledningen att när man sitter upp har man kortade tyglar och ev spö i vänster hand på mankammen och ska inte riskera att trassla in något (spö, stigbygel/fot ffa) i tygeländen.

Således har jag änden under tygeln på höger sida (behåller den där). Åker tyglarna in under sadeln så gör jag som @Equilina o lägger spännet på mitten om det är möjligt (dvs tygeln är mjuk o bra längd).

Det finns i princip alltid en orsak till allt och jag nöjer mig sällan med att göra "bara för att" utan att veta :D

Man lär sig att ha tygeländan under tygeln (av självklar anledning) och tygeländen till höger av anledningen att när man sitter upp har man kortade tyglar och ev spö i vänster hand på mankammen och ska inte riskera att trassla in något (spö, stigbygel/fot ffa) i tygeländen.

Således har jag änden under tygeln på höger sida (behåller den där). Åker tyglarna in under sadeln så gör jag som @Equilina o lägger spännet på mitten om det är möjligt (dvs tygeln är mjuk o bra längd).

Det finns i princip alltid en orsak till allt och jag nöjer mig sällan med att göra "bara för att" utan att veta :D
Vilket bra svar!
Det låter helt rimligt. Men konstig att så många här har tygeländen på vänster sida, jag också. Och det är grymt svårt att lära om en sån enkel grej!

Ja, när jag sitter upp har jag också tygeländan till höger (om jag kortar tyglarna vid uppsittning, oftast håller jag bara i tygeländan) och spöt i höger hand, men naturligtvis flyttar man spöt till den sida det för tillfället behövs medan man rider, och detsamma gäller för mig när det kommer till tygeländarna.

Ja, när jag sitter upp har jag också tygeländan till höger (om jag kortar tyglarna vid uppsittning, oftast håller jag bara i tygeländan) och spöt i höger hand, men naturligtvis flyttar man spöt till den sida det för tillfället behövs medan man rider, och detsamma gäller för mig när det kommer till tygeländarna.
Spöt i vänster hand vid uppsättning har jag fått lära mig. Men jag har tygeln till vänster också tror jag. Ska kolla, i vilket fall byter jag till vänster sida när jag kortar upp tygeln igen efter framskrittningen.

Fast på min egna häst har jag spöt under kåpan på sadeln när jag sitter upp. Där är det aldrig ivägen och hon är van med ljudet när jag drar fram det. :D

jag har nog tygeländen mot mig då jag hoppar upp.. får skriva upp detta på handen så att jag kommer ihåg det när jag ska rida medryttarhästen imorgon :p.

Efter att ha läst tråden för några dagar sedan har jag tänkt på hur jag har tyglarna igår och idag och det är på höger sida och över.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: tara
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka