Vilken sida har du tygeln på?

Jag har den till höger. :D Och länge hade jag den över den sträckta tygeln, den fastnade alltid under sadeln annars. O_o Nu har jag dock börjat lära mig att ha den under.

Jag har den till höger. :D Och länge hade jag den över den sträckta tygeln, den fastnade alltid under sadeln annars. O_o Nu har jag dock börjat lära mig att ha den under.
Ja om man ska ha den över tygeln så lär det ju hamna några extra gram i den handen och göra det svårt att ta ledande tygeltag. Stropparna lär ta i också ibland. :D

När jah rider med vissa sadlar så kan tygeln glida in under schabraket och fastna. Det är bland det jobbigaste som finns och stör något otroligt!

Menar att det inte blir någon direkt "tyngd" som naturligt håller ned tygen om man halverar mängden och har på var sida. Tanken har aldrig slagit mig att testa så jag har ingen aning! :p Det beror förstås på hur lång tygelända man får kvar när man kortat den också.

Antingen förstår jag inte hur du menar eller så har vi extremt olika ridsätt :p

jag provade idag att byta sida och känslan blir helt konstig. Testade att ha lika mycket på båda sidor men hade nog för korta/lätta tyglar för det blev lite buligt.

Svårt att ändra på gamla vanor. De ligger väldigt bra där på vänster sida :D

Jag har tygeländan till vänster, grimskaft till handhäst i höger över eller i en "ögla över och lång ände nedåt under till vänster. Över eller under på tyglar tror jag beror på vilka. De längre har jag börjat lägga över på sistone, känns mindre trassligt då:confused: islänningens korta har jag under.
Westerntyglarna har jag i vänster hand och ändarna till vänster, över tror jag eller..

Är inte att ha ändan under till vänster en sån där sak man lär på ridskolan, så som sitt upp från vänster, led på vänster osv.

Jag kollade idag när jag red, tygeländen låg till höger för mej.. Under tygeln. Vet inte om den alltid brukar ligga åt höger, jag har aldrig tänkt på det tidigare. Men jag antar den gör det :)

Är inte att ha ändan under till vänster en sån där sak man lär på ridskolan, så som sitt upp från vänster, led på vänster osv.

Tror du? Jag har absolut inget minne av det:eek:
Kollade på film där min tränare rider och hon har tygeländen åt höger.. Hon är utbildad på Strömsholm så där spelar det iallafall ingen roll. Ska fråga henne vad hon tror :up:

Däremot faller det sig lite naturligt kan jag tänka mig, att när man sitter upp så samlar man tygeln och har den för enkelhetens skull hängandes på vänster sida.
Sen skrittar man ju ioförsig på lång tygel innan man kortar den igen..

Tror du? Jag har absolut inget minne av det:eek:
Kollade på film där min tränare rider och hon har tygeländen åt höger.. Hon är utbildad på Strömsholm så där spelar det iallafall ingen roll. Ska fråga henne vad hon tror :up:
Jag tänkte iof mer på nybörjare, i samband med att man lär sig hålla tyglarna typ.
Tror inte att det spelar så stor roll på högre nivå.
Själv mins jag inte vad de lärde och har inte funderat på det tidigare.

Jag har aldrig lärt ut någon särskild sida för tygeländen och kan inte minnas att varken kollegor eller egna ridlärare sagt något särskilt om det.

Jag har alltid änden på tygeln på höger sida under den sträckta tygeln. Tror inte att vi någonsin lärde ut på ridskolan vilken sida öglan skulle hamna på. När jag rider med enhandsfattning har jag tyglarna i vänster hand och öglan på höger sida, men då brukar öglan hamna ovan istället.

Misstänker att tygel änden hamnar åt den sidan man använder för att korta tygeln. T ex jag använder höger hand för att korta in tygeln mest,och då hamnar flärpen automatiskt åt höger.. tror jag.. får ta och rida lite så jag ser hur och varför flärpen blir som den blir :p.

Jag låter min ände hamna där den hamnar, men ibland i galopp vill den glida in innanför schabraket om änden ligger på yttersidan och då flyttar jag den till innersidan.

Om jag håller tyglarna med vänster hand hänger tygeländarna på vänster sida och tvärt om. När jag rider på två händer ligger de i kors över halsen och ner på varsin sida (höger tygel hänger alltså på vänster sida). Försöker alltid hålla dem enligt regelboken för att inte i skarpt läge bli diskad för en sådan småsak :o

Om jag håller tyglarna med vänster hand hänger tygeländarna på vänster sida och tvärt om. När jag rider på två händer ligger de i kors över halsen och ner på varsin sida (höger tygel hänger alltså på vänster sida). Försöker alltid hålla dem enligt regelboken för att inte i skarpt läge bli diskad för en sådan småsak :o
Är det western?

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: tara
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka