Vilken sida har du tygeln på?

Ketrawzc

Trådstartare
Alltså änden på tygeln som blir över när du kortat upp den.

Jag har min på vänster sida av hästens hals. Att byta sida blir helkonstigt.
Vet ni varför ni lägger tygeln på den sidan? Eller varierar det?

Det har jag aldrig tänkt på! Nu när jag sitter här och funderar tror jag att jag har den på vänster sida, måste komma ihåg att titta efter när jag rider imorgon :)

Jag har min på hästens manfria sida om hästen har lång man. Annars bryr jag mig inte så mycket. Men jag har alltid änden under den sträckta tygeln.

Jag har spännet på mitten :D Hatar när det blir en ögla på ena sidan, känns som att den andra sidan sitter fast då.

Jag har spännet på mitten :D Hatar när det blir en ögla på ena sidan, känns som att den andra sidan sitter fast då.
Går det?? Måste prova. Känns som om att det ska bli mer instabilt om man behöver ta ett ledande tygeltag eller nått? Samt en väldigt kort snutt på båda sidor.

Jag har tygeländarna på motsatt sida från spöt, så när jag byter spösida flyttar jag automatiskt även tygeln.
De lät bökigt, men jag antar att det går i farten.

KL
Kanske grundar sig vanan att ha tyglarna till vänster i att när man var mindre så höll man helst spöt i höger hand...

Instabilt..? Jag har inte min stabilitet i tyglarna?
Menar att det inte blir någon direkt "tyngd" som naturligt håller ned tygen om man halverar mängden och har på var sida. Tanken har aldrig slagit mig att testa så jag har ingen aning! :p Det beror förstås på hur lång tygelända man får kvar när man kortat den också.

Vänster, försöker byte emellanåt. Sen tittar man ner, då har tygeln hoppat över till vänster alldeles av sig själv.
Samma när jag skrittar på lång tygel i skogen, så håller jag med höger. Försöker byta till vänster, kollar en sväng på granarna kollar ner och den där jäkla höger håller igen.

Jag har min på hästens manfria sida om hästen har lång man. Annars bryr jag mig inte så mycket. Men jag har alltid änden under den sträckta tygeln.

Hur menar ni med att ha änden under den sträckta tygeln?

On topic: Jag har nog alltid på vänster sida, ingen aning om varför!

Jag har åt höger under tygeln och skrittar jag på lång tygel med en hand så är det med höger hand :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: tara
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 133
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka