Vilken sida är stark enligt Er teori?

Dreamer

Trådstartare
Säg att hästen mer eller mindre ständigt går bakom hand på höger sida (dvs du får inte kontakt i tygeln på denna sida såvida du inte kortar upp tygeln och TAR kontakt och isf blir hästens hals sned åt höger). Hur diagnostiserar ni felet? Vilket bakben är det som inte bär? Vad gör det bakbenet istället? Hur blir gången? Vad gör det andra bakbenet, och hur påverkar detta hästen?

Hoppas inte detta också blir en pajkastartråd utan där var och en får lov att lägga fram sin teori utan att riskera bli lynchad av någon annan. Ingen kommer få rätt eller fel av mig iaf, utan jag vill bara höra hur ni tänker och diagnosticerar problemet.

Det ska bli intressant o se hur det svenska språket igen kommer att visa hur dubbeltydigt det är, med fackspråk inom ridning. ;)

Sv: Vilken sida är stark enligt Er teori?

Jag kan börja ge er _en teori.
Om hästen går bakom hand på höger sida, då bär inte höger bakben. Utan höger bakben skuffar hästen diagonalt fram och ut åt vänster, dvs vänster framben får fler kilon att bära på. Detta gör att vänster fram är lite tung och lyfter inte så bra, medan höger fram kan vifta mer.
Höger bakben rör sig inte så mycket in under magen på hästen utan mer bakåt snett utåt. (Därför - trots "viktlöst" höger framben blir högergaloppen ändå svårare.)
Vänster bakben bär men inte lika mycket som vänster fram, det är lättare att kraften förskjuter vikten något framåt än rakt åt sidan.

Det var en teori.

Normalt börjar jag felsöka höger bak om jag tappar vänster bog. MEN för mig är det egentligen inte det intressanta, det där att (i det här fallet) höger bak inte följer med och vill bära. Frågan är VARFÖR.

I ett par fall har jag hittat problemet i motsatt sida, d v s när böjning (inte tygel, utan böjning - sitsböjning) inte fungerar är det för att yttersidan är stel. När yttersidan väl är uppmjukad (kiropraktor, massör etc) har hästen kunnat länga utsidan, ärligen börja bygga styrka i den svaga sidan (som ju fortfarande är det grundläggande problemet).

Med allt detta svammel ville jag dela med mig erfarenheten att det ofta inte bara är att koncentrera sig på den svaga sidan utan också det som ligger ivägen för att kunna arbeta en styrka i denna svaga sida.

Men jag håller med dig i din teori, som en del av felsökning.

Jag håller med dig, enligt nedan, men min häst är tvärtom så "din" vänster blir "min" höger.

Om hästen går bakom hand på höger sida, då bär inte höger bakben.
Min häst går "bakom hand", dvs vill inte söka sig till bettet på vänster sida men tar gärna stöd på höger.
Utan höger bakben skuffar hästen diagonalt fram och ut åt vänster, dvs vänster framben får fler kilon att bära på.
Mm, och min har fått problem höger fram då vänster bak gör detta.
Höger bakben rör sig inte så mycket in under magen på hästen utan mer bakåt snett utåt.
Jajemen, alla tränare ber mig putta in vänster, med ett undantag, kommer dit.
(Därför - trots "viktlöst" höger framben blir högergaloppen ändå svårare.)
Jupp, vänster galopp är kantigare och när den är som värst känns det som att han har fem ben.

På volt blir det så att han överböjer till vänster och är stelare till höger. Alltså lättare att sträcka ut höger sida. Hans vänster sida är överarbetad vilket också märks i vänster bakbens muskulatur.

Men här får jag inte riktigt ihop det för tränaren jag red för i söndags satt upp på min häst och tyckte att han fuskade med HÖGER bak och att det är därför vänster galopp blir dålig. Hon märkte det också genom att han inte kliver över ordentligt i vändning till vänster men gör det utmärkt i vändning till höger. Höger bak är också något, något mindre musklat vilket jag inte får ihop med att det är det som bär.

Så enligt det längst upp skulle jag vilja säga att vänste är den starkare sidan men också den stelare. Och det kan ju iså fall stämma med tränarens kommentar om att höger bak fuskas det med. Men alla andra tränare upplever det som att han fuskar med vänster bak, när han egentligen kanske överarbetar den men arbetar fel? Äsch, vad flummigt det blev nu - ingen förstår vad jag svamlar i, eller hur? :crazy: *suck*

Om man istället för att säga, att hästen är stark i en sida ser det som att den är längre i en sida och kortare i en annan så leder det logiskt till att den är kortare i vänstersidan. Den vill inte länga utsidan i höger varv därför att det tar emot. I vänster varv går det bra, eftersom höger sida är längre och mjukare. Det starkare bakbenet är vänster, det orkar hålla emot medans höger bak inte orkar sätta under sig ordentligt, därav svårigheter med höger galopp och att den lägger mer vikt på vänster fram.

Det traditionella sättet att jobba med detta tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Man börjar alltid att rida hästen i det lätta varvet och är mycket noga med rakställning och böjning samtidigt som man är mycket noga med att ofta byta varv och rida lika mycket i bägge varven. Arbetar man alltid hästen såhär så blir den rak och liksidig så småningom, hur lång tid det tar beror på hästens stelhet och ryttarens förmåga.
Jag har alltid arbetat alla hästar på detta viset och det ger resultat.

Åh vad kul att du la in den här tråden för detta är något jag funderar massor på just nu och hade eventuellt tänkt lägga in en tråd om det. Detta med vad som är den starka sidan, vad man menar med stark och vad för konsekvenser det får på hästkroppen?

Särskilt som jag märker att det är lätt att lura sej själv som hästägare, ifall man har för enkla definitioner. Jag tycker inte alls det är så himla "enkelt" det här med att avgöra vilken sida som är stark och vilken som är svag, särskilt ifall man inte bara räknar med musklernas "styrka" utan mer helheten, koordination, medvetenhet (nervsystemet) och annat.

Jag ser fram emot att läsa inläggen men har tyvärr inte tid att bubbla iväg själv så mycket som jag skulle vilja just nu.

Jag måste dock instämma i det bobo skriver. Jag tycker faktiskt inte det är så himla viktigt att avgöra vilken sida som är stark, desto viktigare är det att avgöra vilken sida som är kort och vilket sida det är som är lång. Vilken sida som hästen är mer medveten om.
Hur hästen använder sina bakben olika, vilket jobb den föredrar att göra med vardera bakben - hur påverkar det helheten och vad beror det på från början? Jag ser ju redan på fölen att även de har ett "ståben" och ett "rörelseben" - ett bakben som de använder mer som en sorts "spjärn"-ben, belastar det rakare och använder det ofta mer inunder kroppens mittlinje, medan de med det andra bakbenet sköter grovjobbet vad gäller att ta sej fram, flytta sej.
Ofta på en äldre häst så menar man att det svagare bakbenet är den sida där hästen inte vill "bära upp" - men min erfarenhet att den sida som inte vill bära upp KAN vara både ståbens-sidan och rörelsebens-sidan, beroende på häst och vad den har för grundförutsättningar i övrigt i kroppen, hur den varit tränad/rört sej (hagar) och så vidare. Ena sidan blir överarbetad av någon anledning och den andra är de inte lika medvetna om?

Går ju att jämföra med vårat höger och vänsterben - de flesta högerhänta människor har ju vänsterbenet som "ståben". Hur kommer det sej egentligen?

Bakom hand på höger sida - tja då tänker jag spontant att den inte söker ok fram till ytterhand = kort vänstersida. Den korta vänstersidan behöver inte visa sej särskilt mycket mer tydligt än till exempel en spänd höftböjare på vänster sida.

Jag har gett upp det där om att skylla allt på ett bakben. Finns tusen saker och varianter på problemet.
Tex min travare, undviker och har i hela sitt liv undvikit vänster bett, omusklat höger bak som bara vifftar, överbelastat vänster fram.
Man tänker att det är det lata höger bak som ska aktiveras och gör så i ett år och det blir bättre och bättre och han tar lite mer kontakt med vänster bett.
Om han gör ett riktigt bra pass så kan man ge sig tusan på att nästa pass är urdåligt vad gäller kontakt vänster trots att höger bra jobbar på fint.
Han hittar bara på ett sätt att fuska till det så att han kan jobba bra med bak men undvika bettet iallafall.

Tandläkare kollat munnat, rider bettlöst, hjälper inte...

Lasertanten hittar en ömhet i vänster käkled, får en veterinär att spruta den leden (inte det lättaste att få en vet till det) och vopps så tar han helt plötsligt tag i vänster bett och går superfint några veckor. Sen börjar han återigen fuska med höger bak, värre än nånsin, får återkommande svåra korsförlamningar trots en massa åtgärder.
Är "snäll" och låter han slippa gå mot vänster tygel, muskelproblemen försvinner höger bak börjar jobba........ o.s.v.

Just nu gör vi en smygvariant, halvmesar med både jobbet på höger bak och kontakten med vänster bett. Aceptrerar en viss snedhet i kroppen som han just nu vill ha som en vänsterbanan (skiftar varje vecka). Då håller sig muskelproblemen hyffsat borta, vi får inte toppar och dalar i prestationen, han tränas för trav men genom ridning.

Slutsats, ja det kan vara så som du säger men det är egentligen helt ointressant hur det är, frågan är vad de försöker skydda genom att göra så. Jonte försöker uppenbarligen skydda sig från muskelproblem och jag har haft hästar som försöker skydda sig från en öm mage, dåliga njurar etc.

Hm..fundering med Jonte, C3 Höger?"Sticker" den "ut" ?

Nä, han är ovanligt fin just nu, han gås igenom av Åsa varje månad och hon var väldans nöjd sist, påstod att han äntligen kändes som en häst!!!!! Du hade inte kännt igen honom om du såg honom, han är riktigt, riktigt fin nu, ska gå provlopp på torsdag.*Glad*

Djurjouren skrev:
Nä, han är ovanligt fin just nu, han gås igenom av Åsa varje månad och hon var väldans nöjd sist, påstod att han äntligen kändes som en häst!!!!! Du hade inte kännt igen honom om du såg honom, han är riktigt, riktigt fin nu, ska gå provlopp på torsdag.*Glad*

Underbart :bow:

Precis, inget är enkelt eller givet.

Vad är symtom och vad är problem? Att fixa symptomen (om än skenbart) ger ju ingen lösning eller kunskap om problemen.

Och oftast poppar det upp mer problem efterhand som man löser dem... (egen, tråkig erfarenhet)

Som jag ser det kan man välja att förklara det på olika sätt, det kan ju också vara så att olika hästar faktiskt har samma symptom p.g.a. olika saker.

Min erfarenhet är att om hästen inte tar kontakt med ytterhanden behöver man arbeta med hästens sträckning av yttersidans muskulatur och förtroende för tygelhanden. Man kan också säga att det beror på bristande lösgjordhet. Anledningen till att yttersidan inte sträcks är vanligen att musklerna är för spända/korta. Ett bra sätt att arbeta med lösgjordheten är skänkelvikningar i trav. Man kan göra det genom att minska och öka volten t.ex. Några få steg åt gången och sedan låta hästen kliva fram på volten och sträcka ut sig några steg innan man upprepar.

Jag vill hellre lägga fokus på hur jag kan lösa problemet, samtidigt är det ju viktigt att förstå vad det är som orsakar problemet för att kunna lösa det. Lite av en paradox men man behöver nog båda bitarna för att det ska bli komplett.

Eftersom jag varit med om det ganska extremt på min förra häst (att kontakten släpper när hästen inte orkar bära) så kan jag lägga fram min teori om den hästen ifråga iaf :p

Kontakten kunde släppas i bägge varv, men mest tydligt var det i höger varv där hästen gärna la huvudet på sned och visade missnöje på annat sätt. Egentligen var det hästens "bärsida" och vänster bakben hästens "skjutsida" MEN för att komma undan vikten (pga tidigare skavanker) så satte den gärna höger bak lite bredvid tyngdpunkten och "vred" benet (skadligt, javisst :crazy: ) pga att den hade ett svagt bakknä på höger bak. MEN den kunde bära sej bättre där, troligen därför den snabbare lärde sej att fuska med såna smådetaljer, för att man kom åt den för mycket.

Kan tillägga att när jag hindrade hästen från att fuska kunde den samla sej superbra men blev fly förbannad :p gjorde det därför bara nåt steg per träningspass.

Ja, så är det säkerligen, jag tror dock att en god ryttare kan göra lika bra jobb som en massör och kiropraktor :)
Nu är då jag inte en av dom men... ja. I teorin alltså.

Nej, det är jag helt övertygad om att man INTE kan som ryttare.

Vissa problem, sure, men långt ifrån allt. Jämför med dig som person, har du ordentliga problem med kroppen räcker det inte med träning. Det behövs viss hjälp för att komma till det stadium där man kan tillgodogöra sig träningen.

Åt andra hållet också (om jag ser till mig själv). Om jag inte tränar så ger inte kiropratik och massage något resultat i slutändan.

Själv har jag gått regelbundet till kiropraktor och första omgången jag gick där fick jag sluta efter ett tag för jag var så muskelfattig och svag att allt bara åkte tillbaka. Efter ett halvår av hårt styrd sjukgymnastik var jag musklad och stark och då gick det också justera.

Så inget utan det andra.

/Camilla

Helt rätt, Camilla!

Vardagsarbetet måste jag göra själv, och det räcker inte med att "avstå från nedbrytning", d v s skita i de tunga lyften etc. Jag måste AKTIVT underhålla med FRISKVÅRD. I mitt fall lagom med styrketräning. Skolkar jag två dagar har jag problem som ett brev på posten!

Jag kan tillfälligt bli hjälp av naprapat, massör, kiropraktor (och behövde det desperat innan jag fick mitt träningsprogram). Men för att det ska "hålla" måste jag ta eget ansvar. D v s det ansvaret man som ryttare måste ta för sin häst genom sin väl avvägd ridning (=träningsprogram).

Liknande trådar

T
Ridning Ställer frågan i detta forum då jag tror att ni kan ge de smartaste tankegångarna...har själv hållt på mkt med centrerad ridning så jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 202
Senast: Totti
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar