Vilken sida är hästen starkast i?

HannaZ

Trådstartare
Skulle behöva hjälp att reda ut det här.

Mitt nya sto (fyra år) har svårt att böja sig och slappna av i vänster varv och faller lätt innåt i det varvet. I höger varv blir det lätt att hon förböjer sig istället.

Jag tolkar det som att hon är "banan" åt höger, vill lägga mer tyngd på vänster framben och inte ta i med höger bak och är alltså starkare i vänster sida. Är det riktigt?

Hon är sned i bäckenet (troligen haft föl), kiropraktorn var ute för några veckor sedan och kommer igen den 22:e. Märktes tydligt att hon slappnade av i överlinjen, gick mer avslappnat och frammåt/neråt i hagen, efter behandlingen.

Sv: Vilken sida är hästen starkast i?

Jag har lärt mig att den starka sidan är den sidan som är svår att stretcha alltså i ditt fall högersidan. Hon blir lit förböjd när du rider i högervarv, det är lätt att sträcka ut hennes vänstersida för den är svagare.
Hon är däremot svårare att ställa/böja åt vänster eftersom den högra sidan är starkare/stelare.

Jens Fredricsson har en grymt mycket bättre förklaring på det där än vad jag har men jag hoppas du hängde med lite.

Okej det låter som att hon vill korta sin högersida och ha "lång" vänstersida. En "kort högersida" gör att det är svårt att sträcka yttersidan vid böjning till vänster. Jag antar att hon tränger inåt med bogen i vänster varv och utåt med bogen i höger varv. Svårt att ställa sej i nacken till vänster, lättare med det till höger.

Kort högersida = har oftast med ländmuskulatur, höftböjare att göra. Känn tex i ljumskarna, på en häst med god balans i över & underlinje så ska man lätt kunna få in en knytnäve bakom revbensbågen, höftböjare och andra muskler i området är mjukt engagerade och "avspända" när de kan vara det. Med krampiga höftböjare så är det en spänd "muskelsträng" i vägen (på den sida av hästen som är "kort"). Hästen vill oftast dra fram och ner den sidans höft/bäckenhalva, det är "mindre utrymme" mellan revbensbåge och höftknöl på den sidan. Hästen vill helst gå lite svagt böjd (eller mer kraftigt böjd) åt det hållet hela tiden eftersom ländmuskulaturen/höftböjare drar bäckenet åt den sidan hela tiden.

Sedan vilken sida som är "starkast" (om man nu kan jämföra det med vårat "högerhänt") är svårt att avgöra - oftast brukar det vara så att den sida som vill vara kort är den sida som hästen vill bära upp med, och den sida som är lång är den sida som hästen vill skjuta på med (angående banan-jämförelsen), men riktigt så enkelt tycker jag sällan att det är ändå.

Vissa hästar gör så i en sådan här situation - att de "ställer ut" den korta sidans bakben och ställer in den långa sidans bakben, medan andra hästar gör tvärtom, eller gör på något tredje eller fjärde sätt.

Men intressant är det - troligen haft föl och hon är fyra nu? Föl som treåring?

Anders Eriksson har ett exempel i sin tömkörningsfilm med en häst som går i höger varv och inte vill ta stöd på vänster töm utan skjuter ut vänster höft och lägger tyngd på höger bog. Denna häst menar AE är starkare i sin högersida. Man ska inte försöka böja högersidab (den starkaste sidan i det här fallet) utan han byter då varv och jobbar med att rätta framdelen på bakdelen mha ledande tygeltag på vänster sida.

Jag tolkar det som att den här hästen är "banan" åt vänster och starkare i den "långa" sidan.

Men du menar att hästen skulle vara starkare i den korta sidan.

Känner mig helt förvirrad.

Japp.
På din häst verkar det som att höger sida är starkare för att musklerna är kortare på den sidan.
Det gör så att hästen har svårare att arbeta i vänster varv.
Den kan inte sträcka ut högersidans muskler när den ska böja sig i vänstersidan utan att känna obehag vilket gör att den stretar emot och försöker komma undan rörelsen.

Förstår du?

Ja det låter helt logiskt. Jag blev bara fundersam då AE har en häst som är "banan" åt vänster och den påstår han är starkare i sin högersida, alltså tvärtemot det du menar, eller?

evis skrev:
Okej det låter som att hon vill korta sin högersida och ha "lång" vänstersida. En "kort högersida" gör att det är svårt att sträcka yttersidan vid böjning till vänster. Jag antar att hon tränger inåt med bogen i vänster varv och utåt med bogen i höger varv. Svårt att ställa sej i nacken till vänster, lättare med det till höger.

Kort högersida = har oftast med ländmuskulatur, höftböjare att göra. Känn tex i ljumskarna, på en häst med god balans i över & underlinje så ska man lätt kunna få in en knytnäve bakom revbensbågen, höftböjare och andra muskler i området är mjukt engagerade och "avspända" när de kan vara det. Med krampiga höftböjare så är det en spänd "muskelsträng" i vägen (på den sida av hästen som är "kort"). Hästen vill oftast dra fram och ner den sidans höft/bäckenhalva, det är "mindre utrymme" mellan revbensbåge och höftknöl på den sidan. Hästen vill helst gå lite svagt böjd (eller mer kraftigt böjd) åt det hållet hela tiden eftersom ländmuskulaturen/höftböjare drar bäckenet åt den sidan hela tiden.

Sedan vilken sida som är "starkast" (om man nu kan jämföra det med vårat "högerhänt") är svårt att avgöra - oftast brukar det vara så att den sida som vill vara kort är den sida som hästen vill bära upp med, och den sida som är lång är den sida som hästen vill skjuta på med (angående banan-jämförelsen), men riktigt så enkelt tycker jag sällan att det är ändå.

Vissa hästar gör så i en sådan här situation - att de "ställer ut" den korta sidans bakben och ställer in den långa sidans bakben, medan andra hästar gör tvärtom, eller gör på något tredje eller fjärde sätt.

Men intressant är det - troligen haft föl och hon är fyra nu? Föl som treåring?

Hon är import från Holland och ser i kroppen ut att ha haft förl. Omusklad överlinje, bukig, också det här med det mkt sneda bäckenet.

Jag försöker mest arbeta henne från marken, klättra i backar etc.
Plockade fram tömkörningsfilmen av AE igår för att se om jag kunde få lite tips på hur jag ska arbeta med snedheten.
Jag känner bara att jag inte kan få ihop det riktigt nu.

Han arbetade med att få hästen att ta stöd på den korta sidans töm genom att leda korta sidans framdel innåt för att uppnå spårning och därigenom avslappning i den starkare sidan (som han menade att den långa sidan var).
:confused:

Jag tycker det låter helt utmärkt som AE visade. Jag jobbar på liknande sätt.

Till exempel (vanligaste exemplet då de flesta hästar jag träffat är tvärtom din!) - hästen vill inte komma fram till vänstertygeln som yttertygel, den är kort i sin vänstersida och vill gärna tränga inåt med sin högerbog. Ofta "Hänger" den sej på högertygeln mer eller mindre (olika från häst till häst). Jag vill ha hästen "från högertygel till vänster" - vill ha bogen placerad mellan mina händer, dvs inte trängande inåt. Jag brukar jobba som så att jag i högervarv ställer och böjer hästen utåt för att korta av den sida som redan är kort, jobbar sedan där med att flytta bogen utåt (placera bogen framför bakdelen), och från det läget brukar jag sakta behålla en kontakt i vänstertygel och "föra hästen" närmare rakriktad och till slut, med sug i vänster som "ytter" - kunna böja om den med placerad bog. Det är jobb med tajming och känsla men oftast brukar man kunna få hästen att "släppa högersidan" - komma upp på vänstersidan som ytter och faktiskt placera sej med bakdelen bakom framdelen på ett vettigt sätt. I alla fall i några steg ;)

Som jag förstår det på dej så hade AE visat något liknande, fast i vänster varv då (med med samma princip kanske).

Man ska inte snöa in sej så mycket på att vara säker på vilken den "starka" sidan är. Jag har hört en massa konstiga förklaringar på detta med vilken den "starka" sidan är, alla kan stämma beroende på hur man ser på "stark".
Sällan är det så enkelt, med en sned häst så handlar det nog mer om att hästen vant in ett rörelsemönster i kroppen där ena sidan gör ett jobb och den andra ett annat. Målet är att båda sidorna gör samma jobb. Att "den långa sidan" kan jobba med mer styrka och korta av sej och "den korta sidan" kan jobba med mer elasticitet och länga sej.

Oftast brukar man väl säga att den sida som hästen vill bära upp med är den starka - men det hänger lite på HUR hästen vill bära upp med den sidan. Bär den upp med sin naturliga snedhet brukar det oftast vara en ond cirkel, då den kortar av musklerna och blir spänd/tajt/kort (utan "pumpande" jobb - mer statiskt jobb) och inte heller bär upp optimalt - den "bär mer" (än den andra sidan) men den är inte "bärig".
Tids nog - ifall hästen får gå sån här för länge, så kommer den dra på sej skit i den "starka sidan" (läs; knäledsinflammationer bak, bli sned i bäckenet = börja korta av bakbenssteget på det fd "starka" bakbenet) och börja försöka laborera med hur den ska avlasta det onda....... Det är då kompensationsgrej på kompensationsgrej har lagts till och man hittar liksom ingen logik i kroppen - förrän efter ett tag när man kunnat skala av symptom efter symptom och börjat närma sej ursprungskällan för problemen.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Ridning Funderar över det där med stark och svag sida kontra lång och kort sida. Har en häst som går lättare i höger varv. Tänker då att det är...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: viltmilla
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama