Sv: Vilken sida är hästen starkast i?
Jag tycker det låter helt utmärkt som AE visade. Jag jobbar på liknande sätt.
Till exempel (vanligaste exemplet då de flesta hästar jag träffat är tvärtom din!) - hästen vill inte komma fram till vänstertygeln som yttertygel, den är kort i sin vänstersida och vill gärna tränga inåt med sin högerbog. Ofta "Hänger" den sej på högertygeln mer eller mindre (olika från häst till häst). Jag vill ha hästen "från högertygel till vänster" - vill ha bogen placerad mellan mina händer, dvs inte trängande inåt. Jag brukar jobba som så att jag i högervarv ställer och böjer hästen utåt för att korta av den sida som redan är kort, jobbar sedan där med att flytta bogen utåt (placera bogen framför bakdelen), och från det läget brukar jag sakta behålla en kontakt i vänstertygel och "föra hästen" närmare rakriktad och till slut, med sug i vänster som "ytter" - kunna böja om den med placerad bog. Det är jobb med tajming och känsla men oftast brukar man kunna få hästen att "släppa högersidan" - komma upp på vänstersidan som ytter och faktiskt placera sej med bakdelen bakom framdelen på ett vettigt sätt. I alla fall i några steg
Som jag förstår det på dej så hade AE visat något liknande, fast i vänster varv då (med med samma princip kanske).
Man ska inte snöa in sej så mycket på att vara säker på vilken den "starka" sidan är. Jag har hört en massa konstiga förklaringar på detta med vilken den "starka" sidan är, alla kan stämma beroende på hur man ser på "stark".
Sällan är det så enkelt, med en sned häst så handlar det nog mer om att hästen vant in ett rörelsemönster i kroppen där ena sidan gör ett jobb och den andra ett annat. Målet är att båda sidorna gör samma jobb. Att "den långa sidan" kan jobba med mer styrka och korta av sej och "den korta sidan" kan jobba med mer elasticitet och länga sej.
Oftast brukar man väl säga att den sida som hästen vill bära upp med är den starka - men det hänger lite på HUR hästen vill bära upp med den sidan. Bär den upp med sin naturliga snedhet brukar det oftast vara en ond cirkel, då den kortar av musklerna och blir spänd/tajt/kort (utan "pumpande" jobb - mer statiskt jobb) och inte heller bär upp optimalt - den "bär mer" (än den andra sidan) men den är inte "bärig".
Tids nog - ifall hästen får gå sån här för länge, så kommer den dra på sej skit i den "starka sidan" (läs; knäledsinflammationer bak, bli sned i bäckenet = börja korta av bakbenssteget på det fd "starka" bakbenet) och börja försöka laborera med hur den ska avlasta det onda....... Det är då kompensationsgrej på kompensationsgrej har lagts till och man hittar liksom ingen logik i kroppen - förrän efter ett tag när man kunnat skala av symptom efter symptom och börjat närma sej ursprungskällan för problemen.