Vilken seminstation väljer man?

kopparberg

Trådstartare
Försöker lära mig hur det fungerar när jag ska betäcka mitt sto så småningom. Häst och ridvana har jag, unghästar har jag vana av, dräktiga ston likaså. Men själva "tillverkningen" av fölet är jag skapligt nollställd på! :o

Kan man få alla hingstar tillgängliga på semin till alla godkända stationer? Eller är det så att om man väljer vissa hingstar måste man åka till en viss hingststation?
Skillnad på fryst eller färsk sperma?

Ngn som kan det här? :bow:

Sv: Vilken seminstation väljer man?

alla hingstar är tillgängliga på alla stationer så du kan välja den station som finns nära dig eller den som de flesta i trakten rekommenderar

färsk sperma är att rekommendera
fryst hanteras bara på vissa stationer, kräver mkt mer kontroller, är dyrare och sämre chans att få dräktigt.

Som ameo skriver så är det lite speciellt med fryst. Så om man ska ha det kan det löna sig att åka till en seminstation som är duktiga på det. De hingstägare som har fryst brukar kunna rekommendera lämpliga stationer.

Tack för svaren! :bow:
Som tur är för mig så har jag vänner som avlar i liten skala, så jag vet vilka stationer jag bör (och inte bör) använda i mina trakter.

Dräktighetsprocent är en annan sak jag har funderingar över. Flyinge har ju i sin hingstkatalog ordentligt angivit den på alla hingstar, men hur får man veta dräktighetsprocenten på privata hingstar? Kan man fråga hingsthållaren eller ngn och få ett ärligt svar?

Kan man generellt säga hur mkt sämre dräktighetsprocent det blir med fryst mot färsk? Eller varierar det med hingstens fertilitet?

Dräktighetsprocenten beror inte bara på hingstens spermakvalisort utan man måste räkna in även seminveterinärens skicklighet och vara medveten om att hingsten inte kan beskyllas för alla tomma ston - det kan ju lika gärna vara stoet som inte är fertilt eller har infektioner. Eller att de inte är kompatibla helt enkelt.

I hingstkatalogen hittar du siffror på antalet registrerade föl och betäckta ston.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 488
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 319
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 145
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka