Vilken säng?

Köpa säng har blivit en hel vetenskap.
Min undran är om två ramsängar kommer hålla bättre än en kontinentalsäng?

image.php

Någon som har erfarenhet av liknande sängar?

Nej, ser lite jobbigt ut att sova i den lutningen :angel:

Jag mitt pucko köpte en IKEA-säng 2007. Efter bara ett par år blev den märkbart svankig i mitten. Nu är den rätt förfärligt. Och då är det ändå den dyraste de hade då - en Skien.

Jag har inte råd att byta den och muttrar varje dag över hur usel den är.

I början var den dock himmelsk...:(

Det är 25 års garanti på sängarna från Ikea så om du har kvittot kvar kan du lämna in din gamla säng och bara betala mellanskillnaden till en ny :-)
Vi gjorde så i somras med våra sängar som vi köpte på Ikea 2006 och det var inga problem alls. För oss blev kostnaden bara 1200 kr som är mellanskillnaden för sängarna vi köpte nu och nypriset på sängarna vi köpte 2006.

Det är 25 års garanti på sängarna från Ikea så om du har kvittot kvar kan du lämna in din gamla säng och bara betala mellanskillnaden till en ny :-)
Vi gjorde så i somras med våra sängar som vi köpte på Ikea 2006 och det var inga problem alls. För oss blev kostnaden bara 1200 kr som är mellanskillnaden för sängarna vi köpte nu och nypriset på sängarna vi köpte 2006.

Va??

Trodde de införde garantin för bara några år sedan. Jag köpte min 2007. Ja, jag har kvar kvittot - eller snarare alla leveranspapper.

Jodå - 25 års garanti fanns redan 2006 :-)
Jag har kvar garantibroschyren från Ikea och där står även din säng Skien under rubriken "Vilka Sultan madrasser skyddas under garantin?"
Det är smått fantastiskt. Jag hade förutsatt att det INTE var så. Eftersom jag fått för mig att garantin infördes senare. Någon garantibroschyr fick inte jag.

Jag har idag fotograferat sängen och mätt. Den är ca 4 cm nedlegad i mitten! Har haft sådan ångest över sängen som ger mig ont i ryggen och jag verkligen inte har råd att köpa en ny.

Ska kontakta IKEA med bilderna och kvitton efter helgen

Varmt tack!!

Det är smått fantastiskt. Jag hade förutsatt att det INTE var så. Eftersom jag fått för mig att garantin infördes senare. Någon garantibroschyr fick inte jag.

Jag har idag fotograferat sängen och mätt. Den är ca 4 cm nedlegad i mitten! Har haft sådan ångest över sängen som ger mig ont i ryggen och jag verkligen inte har råd att köpa en ny.

Ska kontakta IKEA med bilderna och kvitton efter helgen

Varmt tack!!
Hoppas du får en skön, och billig, säng med dig hem från Ikea :-)

Om du vill ha kopia av garantibroschyren kan du skicka ditt namn och adress i pm till mig.

Hoppas du får en skön, och billig, säng med dig hem från Ikea :-)

Om du vill ha kopia av garantibroschyren kan du skicka ditt namn och adress i pm till mig.
Nu har jag äntligen fått tid att ta tag i detta.

Ringde IKEA reklamationer som först var väldigt tveksamma men skulle kolla med en kollega.

Återkom till luren och meddelade att jag skulle åka till närmaste varuhus, bestämma vilken säng jag vill ha. Sedan kontaktar jag samma man på reklamation igen, berättar vilken säng jag vill ha och sedan levererar de den hem till mig och tar tillbaka den nedlegade. Ingen kostnad för frakterna.

Jösses.

Jag kan få en ny säng levererad, mot mellanskillnaden. Heja IKEA.

Jag ska ta mig till ett IKEA-varuhus för att testa sängar i veckan. Dock verkar det som om den dyraste de har nu är billigare än den jag köpte 2007?

Med insikten att sängar kostar många tusenlappar blir jag skeptisk till att IKEA lyckas göra något som är vettigt till de priser de har?? Deras resårbottnar kostar ju knappt något alls i jämförelse.

Nåväl. Jag får väl spara alla dokument och byta med jämna mellanrum...

Men det ska bli skönt att få sova i en icke nedlegad säng igen.

Heja Buke och heja IKEA! Vi var och kollade på IKEAS sängar. Prismässigt var de överlägsna, men tyvärr var deras utbud av sängar längre än 200cm uselt. De hade en, men sen ingen passande bäddmadrass. Synd, annars hade de blivit vårat val.

Jag har en IKEA Sultan (120 bred) av något slag, köpt i början av 2000-talet. I löööv it!
Dock gick hålen som man skulle sätta fast benen i sönder rätt snabbt och jag min dumma skata hade tappat bort kvittot... Det var ju lätt fixat och påverkade inte sovkomforten iofs men lite retligt.
Jag köper hellre en något billigare säng - förutsatt att jag trivs i den givetvis - och kan byta lite oftare än en snordyr som man kanske ändå inte är nöjd med efter ett tag. Dessutom, även om man har bäddmadrass och skydd så kan det hända diverse olyckor.
Har en kompis som hade en sprajlans ny Hästens delux-säng och hade fest hemma, en av gästerna spydde i sängen... Gick aldrig att få bort lukten.

Jag har en IKEA Sultan (120 bred) av något slag, köpt i början av 2000-talet. I löööv it!
Dock gick hålen som man skulle sätta fast benen i sönder rätt snabbt och jag min dumma skata hade tappat bort kvittot... Det var ju lätt fixat och påverkade inte sovkomforten iofs men lite retligt.
Jag köper hellre en något billigare säng - förutsatt att jag trivs i den givetvis - och kan byta lite oftare än en snordyr som man kanske ändå inte är nöjd med efter ett tag. Dessutom, även om man har bäddmadrass och skydd så kan det hända diverse olyckor.
Har en kompis som hade en sprajlans ny Hästens delux-säng och hade fest hemma, en av gästerna spydde i sängen... Gick aldrig att få bort lukten.
Jag köpte faktiskt för ett par år sedan ett skydd till bäddmadrassen. Grundorsaken var att en av katterna ibland kissade i sängen och är numera omplacerad då hon inte trivdes med de andra, men det är toppen att ha när det är varmt ute sommartid eller om man är sjuk och svettas mycket. Det är som ett vanligt dragpålakan men med teflon på undersidan och tyg på ovansidan. Bäddar med vanligt lakan ovanpå det.

Jag hoppas hemförsäkringen eller att gästen hade en drulleförsäkring som täckte byte av säng. :yuck:

Vi har en King size typisk Amerikansk sang (resar botten och resarmadrass) med "pillowtop" som just nu ar magasinerad med allt vart bohag. Har i var "husvagn" har vi ocksa en king size sang, men den ar mer som en Svensk dar en resarmadrass vilar pa en tra botten (forvarings lada faktiskt). Bada ar skona, men var "hemma sang" ar i sarklass den basta. Sa himla skon att sova i.

Tempurmadrass är fantastiskt. Den har nog bokstavligen räddat mitt yrkesliv.

Vi har IKEA-bottnar (två 90-sängar) med resårplymå på (180 cm) och sedan tempur på detta. Högt och SKÖNT.

Jag HATAR Tempurmadrasser. De andas inte och "innesluter" en fran sidorna ocksa sa man kanner sig "inlast". Inte alls skont.

Köpte en Hästenssäng med tagelmadrass och allt, har testat två nätter men gillar den inte alls. Funderade ett tag på att dissekera den och använda delarna för att reparera min gamla säng men besinnade mig.

Tempurmadrasser kanske kan vara något?

Vilken säng har ni och hur är den i sovkomfort?
Vi köpte IKEA-sängar av någon slags "mellanpris"modell för 10 år sen. Till dem köpte vi Tempurmadrasser (tja, ett annat märke, men i princip samma madrass). Jag kunde INTE sova på den alls; det blev för mjukt.

Nu är hela IKEA-sängen för mjuk (min är rätt nerlegad) så vi tittar på ny säng och funderar på kontinentalmodell. Jag behöver nog lite hårdare underlag; partnern behöver mjukare. Vi har kikat lite på Mio och de tycks ha en del att välja på i olika prisklasser.

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: movi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 545
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar