Vilken sadel till liten tjockis med kort rygg?

L

lolo19

Hej
Jag har nyligen fått hem min isis, ett sto, 16 år. Hon har gått på turridning i många år, och jag fick med en sadel som inte var speciellt utrpovad för henne. Jag vill köpa en ny eftersom jag inte tycker att den ligger bra. Hennes rygg är kort, hon är ca 140 hög och ganska tjock om magen, nu har hon ju dessutom ett ton päls som gör sitt till profilen.
Jag förstår att ni inte kan tipsa om storlek osv, har tänkt ta ut sadelprovare. Jag vill mer ha tips på vilka modeller av sadel ni tycker jag ska kika närmare på.
Viktigast är, Såklart, att den ligger riktigt bra på hästen.
Jag vill att hon ska å en riktigt skön och bra sadel efter alla dessa år med olika sadlar och obalanserade nybörjare på ryggen. Den måste ligga stilla.
Den får gärna ha djupt säte och stora knästöd.
Jag rider mest skogsridning uppbyggande just nu, kommer bli en del mer mot dressyr längre fram.
Priset ska helst inte överstiga 10`, och absolut inte över 15`.

Tips tas tacksamt emot :bow:

Sv: Vilken sadel till liten tjockis med kort rygg?

Hej, jagvar i ungeför samma läge som dig i februari när jag köpte min raggsocka... Då jag inte hade en aning om hur han skulle utvecklas utan vintepäls och med lite bättre muskler ville jag inte köpa första sadeln för dyrt.
Satsade på en Wintec dressyr, en kort sadel med bra sits och utbytbara järn, (han har fortfarande XXW... tyvärr). Mycket prisvärd (ca 6 tusen med sadelgjord och stigbyglar), lätt att hålla ren och sitter bra både på mig och på pållen :). Vi är fortfarande nöjda så de får hänga med ett tag till.

Lycka till i sadeldjungeln!

Jag har hört av någon att de är hårda att sitta i, vad tycker du om du jämför med andra sadlar?

Jag är också på jakt efter en sadel till min lilla och är helt förvirrad ute i sadeldjungeln. Behöver också en kort sadel med stora knästöd.

Min häst har ganska kort rygg och jag har en kentaur kari! Tyvärr har jag ingen bild på när sadeln ligger på men jag har fått den utprovad av Karin Åberg.

Här är iallafall hästen med korta ryggen
29919469.jpg

Snygg sadel!
Dum fråga kanske men hur är knästödet på den?

Mitt sto är ju under "uppbyggnad" och kommer förmodligen förändras lite i kroppen, just nu är hon lite överbyggd. Hur är kentaur kári på hästar med inte helt rak rygg? Din häst har ju ganska rak rygg.

Någon som vet om Topreiter-sadlarna alltid är långa, t.ex. Z? Jag har en TR nu men den är lite lång för henne.

Förlåt TS, hoppas att du inte tar illa upp av lite trådlån. =S Kändes som att vi undrar lite samma sak!

Att få en "utprovning" av sadel på nätet, är en ren chansning. För att få en passande sadel är det bättre att anlita en inprovare eller person med gedigna kunskaper. Fördelen med inprovaren är att denne oftast har ett antal sadlar till förfogande, och på så sätt slipper man gå på kostsamma nitar innan man finner rätt sadel.

Är inte wintec dressyren rätt lång? Iof så beror det väl på vilken modell du har av dom...
Jag har en 500 och prövat en isabell.. Isabellen är flera meter lång och 500:an är betydligt längre än min Prestige.

Katharina: Har åxå anlitat henne och det gör jag inte om.

Skumbananen: Om det är mig du frågar ang. knästöden på kentaur så är de inte så stora men inge heller obefintliga.. Han är ju också lite överbyggd som du ser.. Vill dock inte uttala mig om hur kentaur ligger på olika ryggar eftersom jag inte har någon kunskap i området.. Dock ligger kentaur-sadeln bra på många hästar i mitt stall..

Jaxonmaxon: Hon var rätt så strulig innan hon väl kom. Men jag är supernöjd med sadeln! Vad har du för erfarenhet av henne? Tyvärr känner jag inte till ngn annan sadelutprovare än henne och Agersta..

Våran kortaste pålle har en Wintec 5oo dressyr,den är 16,5 .vi har köpt till extra stora knästöd.Jag tycker inte det med luftstoppning är hård att sitta i ,bommen är ju oxå lite sviktande.Den blir dock ganska svängd med vidaste järnet i.Nackdelen är att den är lite halkig med oskodda byxor,men inte lika illa som kentaur kari...

Är inte wintec dressyren rätt lång? Iof så beror det väl på vilken modell du har av dom...
Jag har en 500 och prövat en isabell.. Isabellen är flera meter lång och 500:an är betydligt längre än min Prestige.

Katharina: Har åxå anlitat henne och det gör jag inte om.

Har också anlitat henne och det gör jag gärna om. Fick en perfekt sadel som jag bara behöver stoppa om med jämna mellanrum. Eller inte efter kontroll. Det var inte en Wintec.

Jag har oxå en raggsock. Mycket päls så här års. Innan hade jag en Wintec dressyr men den satt dåligt på henne. Kasade bara fram vilket järn jag än satte i sadlen.
Hon har ruund mage. Så sadelgjorden var inte där den skulle vara heller.

Jag provade en bomlös Barefoot London och den sitter kanon på henne, trots runda magen och mycket päls. Dessutom är den otroligt skön att rida i.

Tillägas bör att jag är en riktig skogsmulle så jag hoppar inte så mkt. Bara enstaka stockar i skogen då och då.

Skickar här ett kort på min pålle + sadel. Det är hästen till vänster utan ryttare.

url=http://www.pixbox.se/pic29775041]
29775041.jpg
[/url]

Jag har en Baldur sadel,den är underbar!
Letade också sadel till en av mina hästar,hon har också ganska kort rygg.
Jag provade ut massor av sadlar men baldur sadeln passade absolut bäst.
Köpte den ny av karin Åberg.
tror den finns i lite bredare/vidare modell.
verkligen jätte skön att rida i och man känner sig ändå nära hästen!

Fick en kentaur kari utprovad till mitt korta, tjocka och ngt överbyggda isis-sto, även Baldur låg bra på pållan - men jag satt oskönt i den (förm för att det var stor åt mig).

*KL*
Tack för alla era superbra svar! Jag har vart på sjukhuset och kom hem idag, därav min dåliga medverkan i tråden.
Ska läsa alla era tips en gång till=)

Jag har en Globus Clic till mina två av mina hästar. =) Den är skön, kort och mycket stöd i. En riktig dressyrsadel med djupt säte och rejäla knästöd. De är inte så dyra, spec inte om du kan tänka dig en begagnad.

Jag har ocksp Globus clic.. En kort sadel som finns för riktigt breda hästar.. Bomvid 38..

Jag fick hjälp av lillhästen i stav att prova ut min sadel..

Oj då, råkade det bli reklam nu eller? förlåt i så fall;),jag är iaf nöjd med den och deras hjälp..:bow:

Henri de Rivel treckener är en bra sadel med kort anläggningsyta och den finns i breda storlekar. Den passar bäst hästar med en lite rakare kort rygg. Dessutom är priset överkomligt, tror att KÅ tar knappt 9.000 för den (hon är billigast i landet). ;)

min korta tjocka häst har en wintec dressyr 17".
den med luftstoppning.den är ok.lite halkig om man är van med lädersadel.det 'enda negativa är att den även e halkig på hästen.vi har en tunn "gummimatta" under o då är den helt bra.

har funderat på en barefoot london.men är den för lång???
vad tycker du popcorn?

Jag har haft en London,men var inte speciellt förtjust i den,tyvär!
En jätte mjuk och skön sadel att rida i ,men den var såå bred och jag tyckte att den "puttade" en lite framåt.Den var för lång och stor för två av mina hästar,men annars en jätte skön sadel.

det var just längden jag var orolig över..bredd har min tjockis!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar