Vilken ROLIG semester jag kommer ha då!!(varning för äcklig bild)

MalinM

Trådstartare
För 2 veckor sedan lyckades min olycksfågel trassla sönder sitt ena bakben genom att fastna i eltråden. Skadorna var rejäla men leden och senorna var intakta..PEPPAR,PEPPAR!

Såren syddes ihop men efter att första antibotika kuren var för kort fick han lymfangit i benet och ena såret sprack upp och på återbesöket på kliniken igår såg såret ut så här..najs eller hur!?!

264158_2268132387947_1387702995_2730858_3745970_n.jpg

Nu går han på antibiotika igen sedan 4 dagar tillbaka och ska gå på det i ytterligare 8 dagar. Men som ni ser har det börjat bildas svallkött i såren och det är efter dessa veckorna fortfarande väldigt blött.. så ja.. istället för härliga ridturer i skogen kommer min semester bestå av sårvård.. Fast jag är evigt tacksam att min häst över huvudtaget har klarat sig:bow:

Om någon här inne har haft liknande sårskador med happy endings.. så ja då är det ett bra tillfälle att berätta om dem nu:angel:

Sv: Vilken ROLIG semester jag kommer ha då!!(varning för äcklig bild)

Jodå, happy endings finns ;) ...

För många år sen hade jag en häst som skadade sig på ståltråd. Fick hela insidan av hasleden avskalad, stort som en stor handflata. Hästvakterna missade (???) det och jag var bortrest. När jag kom hem 3 dagar senare såg jag det direkt. Veterinär tillkallades och han skrubbade omilt med tvållösning på med Procellsalva och så hasbandage. Kan ju säga att jag aldrig haft så dyra omkostnader vad det gäller bomull :eek: ...2 ggr per dag byttes bandaget och svallkött som bildades behandlades med Nelex. Tog 2 månader att läka ihop och det blev riktigt snyggt, som ett liggande "T". Vi klarade oss från lymfangit, tack och lov.

Hoppas att det löser sig,själv sitter man med en sårig/varig tass på semestern istället... *suck*

Skönt att det inte vara några "större" skador på pålle iallafall,nu hoppas vi att det läker som det ska bara!

Hoppas att det löser sig,själv sitter man med en sårig/varig tass på semestern istället... *suck*

Skönt att det inte vara några "större" skador på pålle iallafall,nu hoppas vi att det läker som det ska bara!

Förutom hästen så kommer jag även ägna mig åt detta, nämligen att vårda min 11 åriga blandis hane som blev attackerad av en pitbull i söndags..

261469_2264500617155_1387702995_2725140_3674579_n.jpg

Min fd. foderhäst lyckads med samma bedrift som din häst, hon klarade också leden och senorna. Såhär såg såret ut när det hade läkt ca 4-5 månader efter hon fick skadan:

nya-003_97503589.jpg

Min lyckades med samma som din i Januari -10. Det var ett rakt snitt precis under hasen bak nästan hela vägen runt benet. Senor, ledor och ben klarade sig med nöd och näppe. Vet kom ut och sydde ihop det med några stygn för det skulle kunna rinna ut en massa äckel. Det tog 8 veckor med antibiotika i omgångar och något medel mot svalkött innan det blev bra. Nu märker vi inget av det mer än att det benet är lite kallare på framsidan på vintern. Antar att det har blivit lite dålig blodcirkulation så han har back on track på nätterna.

Efter 3 veckor:
IIsac.jpg

Efter 5 veckor:
Isac.jpg

När min unghäst var 9 månader fastnade hon i elrepet och skadade sitt bakben. Senan var inte helt av men nästan. Hon opererades och hade lång vila. Såret var långt och stort. La om bandaget varannan dag under lång tid, men det var också pga senskadan som behövde stöd. Läkningen av sårskadan gick ganska snabbt, efter operation. Hade drän nån vecka. Klarade oss bra från svallkött och infektioner, och idag (drygt två år senare) syns det knappt att hon haft en skada. Lite hår fattas vid delar av ärret, vilket känns om man tar med handen över benet. Enligt veterinär är hon helt återställd :)

Men usch,näää,var det också du? :(

Jag som tänkte när jag läste hund-tråden att jag ska då inte klaga på min vovves tass efter det där... Men nu när du har både hunden och hästen så,fyy fan vad jag lider med dig,vilken jäkla otur! Hoppas att både häst och hund blir bra,tyckte så synd om vovven din,usch,såg så hemskt ut,och vilken chock för dig!

Nu ska jag verkligen inte klaga på miin hunds tass! :crazy:

Håller tummar,tår,tassar och hovar här hemma för att dina djur blir friska snabbt! Och vilken kämpande matte dom har! :bow:

stackare.
Min lilla terrier blev överfallen av en kampbund med 30 hugg för ngn sommar sen. jag vet hur det var att behandla alla sår. :cry:

Jag tycker inte det ser så farligt ut, speciellt när inga senor eller annat är skadat.
Det blir nog inga problem i framtiden.
Vi hade en konvalescent som stod hos oss förrförra året som hade en mycket läskig skada av stängseltråd. En sena av och benet lyste igenom, såren var mycket större.
Det läkte mycket långsamt då det var så stort, svallkött som vet. klippte bort.
Byte av bandage varannan dag. Tog minst en timme de första månaderna då det var så många olika lager med bandage. Han hade också en stödhylsa då benet inte bar och nån form av anordning som gjorde att hoven inte släpade.
Idag är det en pigg unghäst som skall ridas in.
Han har ett udda rörelsemönster då han saknar en sena bak.
Ärret är så stort att det stramar och behöver smörjas.
Trevlig häst och ägare så jag håller tummarna att han blir ridbar.
Lycka till med din häst.

Oj så tråkigt!
Men säger som några andra: Ytliga sårskador behöver inte ge några större men. Ser fult ut men behöver inte bli så illa väl det är läkt.
J-a otur att både häst och hund är så illa åtgångna - och samitidigt dessutom:eek:
Peppar.-

stackare.
Min lilla terrier blev överfallen av en kampbund med 30 hugg för ngn sommar sen. jag vet hur det var att behandla alla sår. :cry:

Nä fy det skär i mattehjärtat.. min skriker varje gång jag tvättar för jag måste trycka ut allt var som samlats under huden.. det är HEMSKT..

*kl*
Läste i Lucky Rider att Ljusterapi på sår (biolight) ska fungera bra, det blev inte svallkött. Kolla nr 3/2011!

Usch, jag lider med dig. Jag har själv ståltråd, och undrar vilken typ av tråd du har? har du någon aning om vilken diameter den kan ha?

Vi har sånt där elrep så tråd var kanske lite dumt att skriva.. Vill faktiskt inte tänka på vilken skada det hade gjort:crazy:

Vi har sånt där elrep så tråd var kanske lite dumt att skriva.. Vill faktiskt inte tänka på vilken skada det hade gjort:crazy:

Den skada jag sett pga ståltråd var inte värre än din. Den hästen är helt bra och har tom tävlat.

Jag fick en av mina raskatter biten av en pittbull....
Grannen bredvid på samma våningsplan hade sin hund lös när h*n kom utifrån, dom hade blivit tillsagda att inte ha den lös då den har tidigare historia med kattdödande då dom bodde i en annan stad....
När jag öppnade dörren för att hämta posten slängde sej hunden in, tryckte mej upp i väggen, såg en katt mitt i köket och flög på den.
Kan säga att jag skrek grät och först välte köksbordet över hunden, bordet är i furu, tog sen en köksstol i bok och stod och slog den över huvudet upprepade gånger för att få hunden att släppa katten...
Han hade katten i munnen så att huvud och framben stack ut på ena sidan av huvudet och bakben och svans på andra sidan, och ryggen var alltså in mot hundens huvud...

Hur länge jag slog vet jag inte men helt plötsligt släppte hunden katten, som till min stora glädje sprang ur köket.

Hur jag sen fick ut hunden ur lägenheten minns jag inte längre...

Sen kröp jag in under sängen och plockade ut katten kollade att den inte var helt sönderbiten, ringde till djurssjukhuset, gick upp på vinden och hämtade en transportbur, ringde kompisen som som tur var var hemma och kunde köra oss till vet....

Jag vågade knappt titta på katten förräns vi kom in rusande till vet och jag skrek att det är vi med pitbullbitna katten och rusade förbi och in på närmaste undersökningsrum, där jag föll ihop och började störtgråta.....

Vet tog ut katten och konstaterade att det inte var mycket blod i pälsen vad hon kunde se, men att han genast skulle röntgas och sen ges dropp m.m. då han var nästan helt vit på slemhinnorna...

Nästa jag minns är att vet talade om att han var inte helt sönderbiten !
Ryggen och alla ben var hela, men att dom skulle behålla honom ifall han hade någon inre blödning förutom den kraftiga chocken han var i...

Detta är en katt som i vanliga fall är mycket pratig och alltid tydligt talar om när han är missnöjd med något, och att han nu var helt tyst skrämde mej mest.....

När han sen väl fick komma hem var han tyst i flera månader innan han började "prata" igen....

Han var tydligen helt full med blåmärken och öm i hela kroppen med ett tiotal "skrapsår" efter tänderna men annars hade han inga allvarligare skador, men utan intensivvård med dropp och smärtstillande kunde han ha strykit med av chocken....

Hundägaren betalade hela räkningen utan att pruta....

Då jag visste hur mycket ett husdjur betyder nöjde vi oss med att dom betalade plus att hunden ALLTID skulle bära munkorg när den var utanför deras lägenhet och kopplas fast i en ring inne innan dom öppnade dörren....

Våran katt lever fortfarande nu 8 år senare medans hunden fick tas bort pga åldern i höstas....

Ojdå, nu blev det en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG utvikning utanför trådens ämne, men jag hoppas att TS har överenseende med det....

Har också haft en häst som fått en ful skada på benet efter att ha skenat genom några kohagar med taggtråd efter den hade trampat i ett jordgetingbo...
Vi la massor med Helosansalva i såret 2-3 ggr dagligen tills det läkte ihop. Det tog ca 1 månad allt som allt. Idag finns inte ens ett vitt hårstrå som vittnar om att den varit skadad där.

Så lycka till nu med BÅDE häst och hund....

Det blir nog bra ska du se. Allting läker men ett hästben tar tid och ffa om det är i hasvecket. Ett sådant kan resultera i avvikande rörelsemönster men den risken är betydligt större om sträcksenorna skadas. Känner en häst som fick en liknande skada, lite större om jag tolkar bilderna rätt, som din när han var 1 år. Läkningstiden var ca 4 månader (bandagerad och liten yta, typ box) och därefter hade han ett synligt ärr och lite avvikande rörelse med det bakbenet (han hade sträckseneruptur också + att såret sprack upp ca 1 vecka efter suturering, vilket väldigt många hästben-sår gör). Vid besiktning som 3-åring var han dock helt klockren!

Viktigt för minsta möjliga ärr och snabbaste sårläkning är dock att regelbundet låta veterinär skära bort det svallkött som bildas eftersom det annars omöjliggör/fördröjer särläkning. Den nya huden från sårkanterna får ju annars en "bulle" att klättra över vilket de inte riktigt orkar samt att ärret blir större/fulare/mer utåtbuktande om man inte får bort svallköttet. Nelex (fd Lotagen) är populärt att använda på svallkött men det räcker inte riktigt om svallköttsbildningen är ordentlig samt att det är svårt att begränsa appliceringen så att det bara hamnar på svallköttet. Nelexen fräter ju även bort de nya fina sårkanterna (likväl som svallköttet) som ska bilda ny hud om det hamnar fel vilket ju förlänger sårläkningen.
Viktigt också är att det inte är för mkt rörelse där sårläkningen ska till vilket gör att dessa sår bör bandageras stadigt samt att hästens rörelse bör begränsas. Rörelsen stör annars sårläkningen.
Det finns också fiffiga kompresser nuförtiden som begränsar svallköttsbildningen, eller åtminstone fördröjer bildningen, vilket gör att antalet ggr man skär kan minskas. Dessa är s k "skum"-kompresser och de har en antiinflammatorisk och stadgande effekt om man lägger de mot såret innanför ett stadigt bandage.

Hoppas på snabb och fin sårläkning utan komplikationer! :)

Jag blir glad å din och hästens vägnar att det "bara" är ett uääääkligt sår, det är inte helt ovanligt att det går riktigt illa just med tanke på var det sitter, med senor och så.
Fick själv ta bort min för ca 1 år sedan då han fastnade i en tråd, tyvärr skar han av senor så det fanns inte mycket att göra. Han var "tack o lov" utdömd för annan skada och skulle tas bort ändå, men det var ingen roligt syn:crazy:.

Liknande trådar

Hästvård Den 27/6 hittade jag min älskling i hagen med ett skadat bakben. När jag hittade honom stod han vid grinden och gnäggade efter mig och...
Svar
13
· Visningar
2 772
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama