Vilken ROLIG semester jag kommer ha då!!(varning för äcklig bild)

Sv: Vilken ROLIG semester jag kommer ha då!!(varning för äcklig bild)

Ja du kan tro att jag drog en rejäl suck av lättnad när veterinären talade om att allt var helt och att det "bara" var en ful sårskada.. har sett alldelses för måånga hästar som kommit in på klinikerna men inte ut pga just sådana här skador..

På onsdag bär det dock av till kliniken igen för att skära bort allt svallkött som bildats.. men lika glad är jag ändå, för jag har ju min häst kvar:love:

Huvadå, stackars hjärtat! :crazy: För två år sen fastnade min häst i tråden och fick ett fult sår precis där. Det kommer läka, men ta låååååång tid..! Använd mycket lotagen mor svallköttet!

Lycka till :bow:

Hua vilket äckligt sår! Hoppas det läker bra. Vi har smal eltråd överst i hagen och ståltråd underst. Känns lite läskigt tycker jag (speciellt som min häst inte riktigt respekterar hag-gränser och har dragit igenom en gång och hoppat över 2-3 ggr). Vad ska man ha för stängsel, vad är säkrast för hästen? Funderar på att dra om/byta till bättre tråd trots att det är så här bonden vill ha det. Att bygga trästaket är nog inte att tänka på, men det kanske finns bättre alternativ än just trådar? Vad skulle ni göra?

Jag tycker det viktiga är att det finns möjlighet för tråden att släppa om det blir tillräckligt mycket tryck, vi löser det med att skarva med spännare med jämna mellanrum. På det viset blir det också lätt att hålla trådarna spända, det minskar också skaderisken.

Jag tycker det viktiga är att det finns möjlighet för tråden att släppa om det blir tillräckligt mycket tryck, vi löser det med att skarva med spännare med jämna mellanrum. På det viset blir det också lätt att hålla trådarna spända, det minskar också skaderisken.

OK, det låter ju riktigt vettigt. Vad är det för spännen och var köper man sådana? Är dom i metall? För om man gör knutar i eltråden leder den väl ström sämre - det lär ju inte heller vara bra ur säkerhetssynpunkt? mindre ström = mindre respekt för staketet? Hur tätt inpå gör ni dessa skarvar?

De är i metall.
Rep ska ha hylsa som skär av repet vid belastning

Sen är det alltför vanligt idag att man sätter upp rejält med trästolp o sen drar tråd/ rep bara genom isolatorn- den löper igenom o om hästar fastnar går det inte ens av- blir som ett elastiskt rep som går av först där det sitter fast. I vissa fall väldigt långt bort o den kan ha flera hundra M. rep efter sig.

Tråd/ rep ska sitta fast vid var eller varannan stolpe- om man inte bara har stolpen för att hålla upp tråden från marken. Att det sitter fast i isolatorn gör att det sammantaget blir ett mkt hållfast o säkert staket- även utan ström, vilket iofs alla staket som är gjorda för just EL.

Sen ska det vara spännt året om så viltet inte fastnar o dör en plågsam död.

De är i metall.
Rep ska ha hylsa som skär av repet vid belastning

Sen är det alltför vanligt idag att man sätter upp rejält med trästolp o sen drar tråd/ rep bara genom isolatorn- den löper igenom o om hästar fastnar går det inte ens av- blir som ett elastiskt rep som går av först där det sitter fast. I vissa fall väldigt långt bort o den kan ha flera hundra M. rep efter sig.

Tråd/ rep ska sitta fast vid var eller varannan stolpe- om man inte bara har stolpen för att hålla upp tråden från marken. Att det sitter fast i isolatorn gör att det sammantaget blir ett mkt hållfast o säkert staket- även utan ström, vilket iofs alla staket som är gjorda för just EL.

Sen ska det vara spännt året om så viltet inte fastnar o dör en plågsam död.

Ja, bonden var mkt noga med att repet enbart skulle gå genom isolatorn och inte vara virad ngnstans (antar att det var för att få runt mesta möjliga ström). Men hur menar du att man ska göra? vira fast eltråden runt isolatorn, eller rent av stolpen på ett par ställen så tråden har ngt att "gå av mot"? Det där med en hylsa som skär av repet vid belastning lät annars mkt bra. Var köper man sådana och hur funkar de, sitter de i stället för isolatorn i stolpen? Vore bra att ha liknande för ståltråden, men där kanske det hjälper att "skarva lite" nu och då, fast sådana skarvar verkar ju sitta jäklarns bra... :S ska man kanske byta ut ståltråden mot eltråd ist?

TS: ursäkta att jag kapade din tråd och kom lite från ämnet... hoppas ok :o

Tråden repet ska antingen viras ett varv runt isolatorn eller så köper man speciella repisolatorer som låser repet. Inte runt stolpen

När tråden repet sitter fast i stolparna så blir det lika starkt som ett trästaket, men ska oxå gå sönder vid en viss belastning. Hur stor hållfastheten är brukar stå på deklarationen inkl. ledförmågan- antal ohm.

Skarvarna ska finnas där övrig staketförs. sker.

Då har vi det igen. för att det ska kunna gå av måste det vara spännt mellan stolpe A o B. Inte sitta fast på A o sedan Ö.

Många gör så här för att det är enkelt o sätta upp o det går en gnutta mindre tråd, men gör man staketet ordentlig när man sätter upp det är underhållet minimalt- lönar sig i längden o man får mindre rymningar eller skadade hästar.

Liknande trådar

Hästvård Den 27/6 hittade jag min älskling i hagen med ett skadat bakben. När jag hittade honom stod han vid grinden och gnäggade efter mig och...
Svar
13
· Visningar
2 772
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama