Vilken ras?

linney

Trådstartare
Kära bukefalister..
Jag har funderat länge på att köpa en hund. Just nu bor jag i USA så det kommer inte att bli av försen om 1 eller 2år när jag är klar med mina studier. Men eftersom jag älskar att planera och forska i saker innan jag gör det tänkte jag be er om råd vilken ras som borde passa mig redan nu:laugh:

Hemma i sverige bor jag i en villa med egen trädgård och tillgång till bra motionsspår. Jag är en ganska aktiv tjej och promenerar minst en långpromenad om dagen, så det blir inget nytt för mig :) Jag har däremot aldrig haft en hund innan så jag är inte särsligt kunnig. Jag kommer jobba från kl. 9-17. Jag har möjlighet att ta med mig hunden till jobbet men när vi väl är där kommer jag inte kunna ge hunden så jättemkt uppmärksamhet mer än ngr kisspauser då och då + min lunchrast på 1tim. Klarar en hund av att vänta så länge eller borde jag tänka på ett hunddagis? Hur påverkar det en hund?

Raser jag har funderat på är labrador, rhodesian ridgeback eller flat coated retriever. Men som sagt har jag inte haft hund innnan så jag vet inte. Detta är bara baserat på att jag har träffat på väldigt trevliga hundar av just dessa raserna. :love: Sedan älskar jag jack russel också, men vad jag har förstått så är det inte en bra första hund?

Tack för alla tips!!:idea::bow:

Sv: Vilken ras?

Tycker du ska kika på dvärgschnauzer. De allra flesta är trevliga och bra första hundar. Ofta okomplicerade att ha och göra med. Pigga och alerta men kan samtidigt ta det lugnt när inget händer.
Det man bör vara medveten om är det är en del pälsvård som t-ex ullkamning minst en gång i veckan och trimning varannan månad.

Ang att ha hund på jobbet under de promisserna du beskrev så tycker iaf inte jag att det är något problem. En vuxen hund kan iaf hålla sig 5 timmar. Om du däremot skaffar valp skulle jag försöka vara hemma första tiden och inte räkna med att hunden kan hålla sig så pass länge fören framåt 6-7 månader. Men kan du gå ut och bara snabbkissa är det ju inga problem.

Ridgebacken skulle jag nog tänka bort om jag var du, ingen bra förstahund om man inte har mkt kunskap och bra backup av hundfolk runt sig, dessutom stora problem med mentaliteten på ridgebacks idag tyvärr.

Sen beror det ju på om du vill ha en mysig kompis och promenadsällskap, och träna lite vardagslydnad och tricks mer till husbehov eller om du vill träna och aktivera din hund mer aktivt med någon speciell gren.

I det förra fallet så är det nog evt labben du kan ha kvar på din lista, sen skulle jag titta på, cavalier king charles spaniel, berner sennen, samt flera av de mindre terrierraserna som tex carinterrier och yorkshireterrier. Shetland shepdog kan kanske också passa...

Lycka till med rasvalet!!

tack så mkt för svaren! Jag har inte tänkt att tävla någon speciell gren utan mer vardagslydnad.

Synd med Ridgebacken, dom är så himla fina.. men dvärgschnauser är supersöta.. :love: Ska börj forska i bra kennlar :)

tack igen

Stora problem med mentaliteten på RR ?????:confused:

Utveckla gärna varför du påstår det, jag själv har två och dom verkar inte helt puckade iaf.

Jag har iof bara träffat två RR men båda var supermysiga. Och dom är verkligen fina!!

Jag vill egentligen ha en lite större hund som en RR tex :) Men det viktigaste är att den passar mig som "nybörjare" inom hundvärlden.. jag är inte så intresserad av att köpa en minihund, typ chihuahua eftersom jag är en del i stallet och förmodlingen kommer köpa en häst igen förr eller senare.. :)

BTW..man kanske kan ha chihuhuaor i stallet, jag har ingen aning. Men det känns som dom är lite ömtåliga:)

Som vet och ffa när jag jobbade på WDS fick jag en MYCKET negativ bild av RR (vilket är en ras jag tycker är vacker och sund och gillade mkt när jag sas bara kände den "på pappret")
Alla individer var kraftigt reserverade/skygga och flertalet rent av rädda, dessutom så var flertalet av de rädda opålitliga och hade nära till att nafsa.
Ingen RR fann sig lugnt och oberört i vetundersökning, och ingen RR visade något som helst kontaktsökande.
Säger inte att ALLA RR är så, men detta är dock en stor grupp hundar under en milt provokativ situation, och INGEN klarade den på ett önskvärt sätt...

Okej men eftersom det verkar som om RR e en lite svårare hund enligt vissa själv vet jag inte då jag inte träffat någon...

Kanske du ska satsa på en lugnare ras?

Labradoren gillade du det e ju en mkt trevlig hundras eller Golden e ju oxå en mkt trevlig hundras eller Schäfern, skulle inte någon av dessa raser passa dig tro?? :)

Stora problem med mentaliteten på RR ?????:confused:

Utveckla gärna varför du påstår det, jag själv har två och dom verkar inte helt puckade iaf.

Nu kan du ju inte utgå från bara dina två individer när man diskuterar en hel ras och hon riktade ju sitt svar på något sätt till dig :)

Okej men eftersom det verkar som om RR e en lite svårare hund enligt vissa själv vet jag inte då jag inte träffat någon...

Kanske du ska satsa på en lugnare ras?

Labradoren gillade du det e ju en mkt trevlig hundras eller Golden e ju oxå en mkt trevlig hundras eller Schäfern, skulle inte någon av dessa raser passa dig tro?? :)

Fast de 3 raser du tar upp har oftast mycket högre krav på aktivering än RR eller ligger iaf på samma nivå.

Jag tipsar nog hellre om en robust vinthund i detta fallet. Är själv otroligt svag för Galgo, men varför inte en greyhound?

Men TS har ju berättat att hon bor så pass att hon har egen gård å bra motionsspår att röra sig på.. Å att hon gillar å ta långa promenader så jag ser inga problem med att ha någon av de 3 hundar jag tipsade :)... I min familj har vi en Schäfer å en Rottis å dom har de bra trots att dom inte får gå långa promenader jämt...

Själv så faller inte Greyhound mig i smaken iaf.. Tycker inte om deras utseende men om TS gillar den rasen så kan hon ju skaffa en... :)

Lady_A - Jag skulle nog inte kalla WDS för en MILT provokativ situation, jag var själv inte där men har varit på i stort sett alla andra utställningar i år och inte har jag sett ngn som betett sig på det viset du beskriver. Och då är det närmare 100 anmälda RR till varje utställning.
En RR skall heller inte vara överdrivet kontaktsökande, och jag tycker inte det anses som konstigt att hunden inte är fokuserad på en okänd människa när det är ett par tusen andra hundar runt ikring.
Nä, stora problem med mentaliteten tycker jag är ett onödigt uttalande om man inte har mer belägg för sina påståenden.

Calizyria - Nej, jag tog det heller inte personligt. Men jag som RR-ägare är ju rätt så insatt i rasen och träffar ju inte endast mina egna hundar. Tycker därför att det är lite magstarkt att säga att RR har stora problem med mentaliteten och som källa hänvisa till att man är veterinär och hjälpt till på WDS. Jag kräver iaf lite mer visdom innan man uttrycker sig så dumt.

Du verkar glömma att både schäfer och rottweiler är riktiga brukshundar som kräver mycket aktivering och motion för att komma till sin rätt.

Calazirya - Nej, jag tog det heller inte personligt. Men jag som RR-ägare är ju rätt så insatt i rasen och träffar ju inte endast mina egna hundar. Tycker därför att det är lite magstarkt att säga att RR har stora problem med mentaliteten och som källa hänvisa till att man är veterinär och hjälpt till på WDS. Jag kräver iaf lite mer visdom innan man uttrycker sig så dumt.

Okej då förstår jag, men på ditt inlägg lät det som du menade att dina två hundar talade för hela rasen ..

Men TS har ju berättat att hon bor så pass att hon har egen gård å bra motionsspår att röra sig på.. Å att hon gillar å ta långa promenader så jag ser inga problem med att ha någon av de 3 hundar jag tipsade ... I min familj har vi en Schäfer å en Rottis å dom har de bra trots att dom inte får gå långa promenader jämt

Det räcker vare sig för Schäfer, Golden Labbe att ha motionsspåret in på knuten och träna lite vardagslydnad .

Dina hundar är inte rastypiska ( i krav av motion ) om dom nöjer sig med så lite, man kan inte räkna med att få en sådan Schäfer, Golden eller Labb.

Tvivlar också på att hundarna dina skulle tacka nej till ett mer aktivt liv, men långa promenader varje dag samt träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 832
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 442
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 617
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 896
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka