vilken ras

vinkelina

Trådstartare
visserligen köpte jag min häst så sent som i maj (hade henne dock på foder 10 månader innan) men jag funderar redan på nästa häst :)

anledning: funderar på att köpa en gård, o hyra ut lite boxar, o då på samma gång stuva in en häst till åt mig. samt att jag funderar på att betäcka min o sen låta henne bli "skogsmullehäst" dvs en som jag bara rider på o har kul med, inga krav på perfekt dressyr, vilket aldrig kommer att funka med henne.

vet att alla kommer att säga att jag skall se på egenskaper hos den individuella hästen, men jag tänker nog först söka reda på en ras o sen hitta det jag vill ha hos en häst där

krav: vill träna o tävla dressyr, ev liiite hoppning. en ras som är lugn o stabil, äger en finnhäst idag så jag är inte fullblodstypen, mer åt de grövre hållet då. inte alltför stor ras, men ändå så att jag kan lura ut killen på en ridtur.

men vad skulle ni tipsa om, skulle va kul med nått lite ovanligare

Sv: vilken ras

Med risk att få en mängd bukafalister på mig föreslår jag en arab. :idea:Har aldrig mött så harmoniska o kloka hästar som araberna. Dessutom är de tåliga, inte så jättedyra och lättfödda och kan med fördel tex gå på lösdrift. Givetvis finns det individuella skillnader, precis som inom alla raser, men de passar inom de flesta dicipliner. Skulle vara travlöp då som de inte passar för. Lycka till med dina planer :banana:

Knabstrupper...lugna fina och bra rörelser för dressyr och akademisk ridning. Jag kan inte hålla med om att welsh cob överlag är lugna och tåliga, tyvärr. Jag har haft fyra stycken...
Lipizzaner är trevliga men lite svåra tycker jag, känsliga.

För dressyr en frieser! Finns det något läckrare än en frieser som svävar fram i perfekt form?!

jag har faktist funderat på en frisier :)

men hurpass viktbärande är den rasen då? samt är det en nervig eller lugn ras rent generelt

Finns en frieser i vårat stall och han är viktbärande. Starka ben.

Han är också oerhört trevlig och lugn som en ko (utom inför vanliga plastpås/presenning/brevlådehemskheter.

Duktig i dressyr men ingen vidare förtjust i att hoppa, vet inte om det är typiskt för Frieser.

Själv är jag arabfantast men om du inte är "fullblodstypen" så kanske inte en arab är något för dig.

En lättare nordsvensk då?

Eller PRE om du har råd dom är :love:

Jag skulle nog satsat på en lätt nordsvensk eller welsh cob..
Trevliga sammarbetsvilliga hästar.

Vill man öka prisklassen lite kommer frieser, lipizzaner & P.R.E

Nu är jag lite part i målet då ... ;) men en haflinger av lite större/bredare modell med bra gång kanske vore något?

:bow:Eldfuxen, du kom före mig.....

Eller vad med en tinker... Fast vet inte hur dom är i dressyr:confused: Men verkar stabila och lugna i alla fall.

Ja jag är ju PRE frälst så jag rekommenderar en PRE :)

Annars är jag väldigt fötjust i olika ponnyraser. Connemara ex är ju en rejälare häst(ponny) som även kan vara över ponnymåttet.

För dressyr en frieser! Finns det något läckrare än en frieser som svävar fram i perfekt form?!

Svävar:confused::eek::angel: Lunkar snarare, oftast. Men det kanske beror på ryttarna förstås.....

Jag tycker connemara är en bra rek för ts önskemål, eller ev kanske haflinger.

PRE är vansinnigt övervärderade prismässigt, och nordsvenskar tex är nog för tuffa. Lipizzaner jag har sett har varit rätt svåra som nån skrev, och Welsh cobar nja, kanske. Stor övervuxen connemara är förstahandstipset.

Senast ändrad av en moderator:

Finsk häst? du bor i finland ser jag :-) dom verkar ju jättemysiga! såg det där programmet/dokumentären om dom och det fanns ju några riktigt fina!

Min fries har endast hoppat några ggr (med en ryttare som ville hoppa, jag vill inte hoppa själv längre) men dom hoppade iaf utan problem oxrar på 95 cm.

jepps, har en mysig liten (envis o sur) dam.

hoppar inte så mycket själv. blir väl kanske 50 cm då och nått enstaka skutt på 70 cm. högre har jag aldrig hoppat

PRE är vansinnigt övervärderade prismässigt
Det beror helt på var du köper din PRE. Är man inte alls intresserad av avel utan baar violl åt hästens egenskaper som ridhäst kan du hitta hästar till vettiga priser. :idea:

jepps, har en mysig liten (envis o sur) dam.

hoppar inte så mycket själv. blir väl kanske 50 cm då och nått enstaka skutt på 70 cm. högre har jag aldrig hoppat

jaha...ja men då kan du ju ha fries utan problem, det hoppar jag också med min (jag är hopprädd) säkert upp till 90 banor går nog.
Men över det så skulle jag se mig efter annan ras. (även om vissa individer såklart kan högre, men det är inte rätt ras för höga höjder)

annars skulle jag nog kika på en SNYGG tinker :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 200
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka