Vilken ras?

caradan

Trådstartare
Ska köpa häst till hösten/vintern/våren ngn gång. (pris runt 20-50000kr)
Vill ha en 100% pålitlig häst att rida ut på som är totalt orädd, kunna träna/tävla lättare dressyr och hopp ev ftl (upp till LB nivå)
Mestadels så blir det uteritter, då vi kommer att bo långt ute på landet.

Först tänkte jag hbl/fbl men jag vet inte längre. Dels så "går de sönder" så mkt lättre och dels så är de hutlöst dyra att försäkra och köpa.

Min nya tanke är nsv. Oftast stabila, orädda och lätta att hantera. Billiga i försäkring och brukar stå emot de flesta sjukdomar/skador.

Men, vill jag komma högre i klasserna så kan jag ju inte ha ett rent kallblod men kanske en korsning nsv/hbl?

Kan ju tillägga att jag haft både och men det var ganska många år sedan sist.

Vad ska jag satsa på?

Senast ändrad:
Sv: Vilken ras?

Jag tror inte att man ska låsa sig fast vid någon ras utan se till individen. Jag skulle också vilja ha 100% pålitliga hästar, men hur många finns det som är så?

Kanske en övervuxen connemara vore något för dig? Det är iaf svårt att hitta ett vettigt halvblod i din prisklass.

Stl mässigt så måste ett hbl/fbl vara minst 165cm då jag själv är 179cm lång. Så connemara blir nog i minsta lagret.

(jag har haft 3 hästar i mitt liv osm passar in på total orädd punkten så det ä rinte omöjligt :-) )

Du får nog ta och se till individen och inte rasen. Min systers förra häst (dog av ålder i vintras), var ett stabilt viktbärande danskt halvblod som var oerhört all-round. Även inkörd. Och inte rädd någonting. Den var den mest säkra häst jag någonsin träffat på. Mitt kallblod (finsk häst) är totalt orädd och cool här hemma, hyfsat välutbildad också men definitivt toalt ointresserad av arbete och ytterst ointresserad av att fara ut på ridturer i terräng. Och orädd för allt gäller bara hemma. I mini-flocken finns också en tinker, den är totalt cool och ofta i "off-läge" hemma i hagen men så *vips* utan förvarning förvandlas detta off-läge till turboläge och damen drar järnet. Men motion sägs ju vara nyttigt för ungdomar så det är väl inte bara av ondo hon lämnar ryttaren efter sig och drar järnet hem själv *skratt* I hagen finns också ett ädelt varmblod som gått 14-tider och han är definitivt känslig och skall täckas och duttas och varje småsår skall tas på blodoigt allvar. Kallbloden är precis som du skriver, så oerhört mera robusta ur den synvinkeln också.

Så sök en arbetsvillig individ som gärna får ha lättare kallblodsinslag kanske.

Skulle vilja säga så här:
Som alla sagt innan stirra dig inte blind på rasen utan se till individen.
Men om du vill tävla i lite högre klasser så får du nog ha en väldigt stor portion tur för att hitta en häst som uppfyller dina krav och inte kostar mer. Det är nästan så att oavsett ras så en häst med dina krav och den prisklassen har något annat fel, annars så kostar den mer. Däremot en ren kompis häst att träna lite och ha roligt med det kommer du nog att hitta för dom pengarna.

Är 50000kr verkligen så lite?
Tycker att jag kollat runt på annonser och hittat div hästar under det priset som verkar helt ok.

Vill hellre ha en äldre häst än en yngre.

Om en äldre häst som är något för lite högre klasser, stabil i sitt temprament, utbildad och i din storlek i den prisklassen. Så antingen är det betoning på äldre eller så är det något annat som inte stämmer. Saker som t ex något veterinärt eller någon typ av problem.

Nordsvensk/halvblod är jätte bra korsningar, men individen som endel före har sagt säger jag går före rasen.:)
Hoppas du hittar din häst du vill ha:)

Jag tycker inte att du ska leta efter en ras, utan efter en individ.
Efter vår förra häst skulle vi för ½ år sedan köpa en ny häst och vi hade nog rutat in oss lite på nsv brukshäst eller en grov arab eller liknande och vi ville inte ha något halvblod, men vad står nu här, jo en halvblodskorsning och hon är verkligen rätt häst.

För 50´kan du säkert hitta en äldre häst som du kan rida lätta klasser med. Men de riktigt välutbildade halvbloden (även om de är "äldre") har en högre prislapp, speciellt om de har tävlingsresultat sedan tidigare.

Kom och tänka på en ras som nog passar in på din beskrivning, men iofs har jag ingen aning om vad den kostar ;) ville bara tipsa om den ändå: Morganhäst
Däremot tycker jag när man kollar annonser att folk inte skriver ut rasen utan alla går under kategorien stor häst...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Morganhäst

Lycka till med senare hästköp!

Jag kan varmt rekomendera nsv/halvblod. Jag har haft två st, och senare även 1 på inridning, och de var helt fantastiska. Pigga och glada, men utan nerverna som ofta finns hos hlb/flb. Den ena hoppade jag upp till 1, 30 på, så de funkar bra till tävling med! Jag har själv varit sugen på att betäcka med nordis på nått av mina halvblod, men det är bara att inse att jag inte har råd med 3 hästar:p! Om du vill låna halvblodsmage att betäcka med är det bara att säga till:laugh:!

haha så enkelt är det inte. :p

det finns många halvblod som är hur lugna som helst och aldrig skadar sig!

och kallblod brukar inte alls vara särskilt lugna och trygga. dom har mkt stark vilja och oftast ett betydligt hårdare psyke än halvbloden.

glöm rasen och leta efter en INDIVID som passar dig!

ja den kombinationen verkar lovande tycker jag. Blir nog att titta lite efter det när tiden är mogen.

Köper eget hus på landet på mån (imorgon!!) och har ett garage där som ska byggas om till stall och allt måste ju bli klart innan jag enns börjar fundera på att köpa häst...

De hbl jag har träffat har skada efter skada efter skada. (helst de yngre) de sm är äldre och har en äldre stam brukar oftast hålla bättre (enligt mig)
De kallblod jag har träffat och även ägt/haft på foder har alla varit trygga lugna med egen motor. Min unghäst (nsv bruks) som jag hade kunde man ställa mitt på en stor väg och stoppa trafiken så att de andra på sina nippriga hbl/fbl kunde gå över.

Sen så finns det ju alltid olika individer i varje ras.

Men en nsv/hbl korsning tycker jag låter som ngt för mig.

Hade en kompis som hade flertalet morgan hästar förr. De var så utpräglade western att hon inte enns kunde tänka sig att sälja till ngn som red engelskt!
Vet att en åring gick på minst 60000kr!!!!

Mne visst är de fina :-)

hur hållbar hästen varit/är beror till väldigt stor del på hur den hanterats/ridits osv. det gäller alla raser samt en del tur på vägen så inte hästen skadat sig själv ;)

det går inte att generallisera så, min ena stora (hlb. med fullblodspappa) är väldigt mkt. lugnare/stadigare/oräddare/lydigare än min vänninas 3 nordsvenskar (brukstyp) i all hantering/ridning

har en morgan häst i min närhet som nu är startklar msv. dressyr. köptes som ´väl grundriden (klassiskt)vid 5 års ålder för 40´. alla är inte jättedyra.

för övrigt håller jag med masses inlägg, 20-50.000 med dom kvaliteer du söker är inte mkt.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Var först inne på att köpa ett hbl eller fbl men har nu efter att jag läst annonser börjat fundera på ett kallblod istället. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II