Vilken ras söker jag?

Sv: Vilken ras söker jag?

Tusan också :D nu är min visserligen ee:Järvsöfaks, och hon verkar va en jäkla cool o trevlig liten pålle än så länge, men hon är bara 3 mån. Kanske blir ett riktigt litet jäkelskap av henne så småningom :D

Har ni andra märkt någon skillnad på olika årgångar av kbltravare?

Hon måste inte bli ett monster... men hon kan bli rätt jobbig. Järvsöfaksmärrarna (för att inte tala om Svall-Ivarmärrarna som Rouise nämner ovan) är ju kända för att ha temperament men det innebär så klart inte att ALLA har det. "Vår" Järvsöfaksmärr har det definitivt, vi brukar säga att har hon inte bitit minst en person innan ett lopp är det ingen idé att starta :D Sedan är det nog också så att startande hästar har lättare för att låta temperament och eventuell stress slå över än hästar som lever ett mer vanligt liv.

Jag har ingen direkt tanke kring årgångarna men kan väl säga att de två äldre vi har i stallet - födda 90 respektive 97 är klart lugnare än de yngre. Förutom treåringen då - han verkar bli en riktig såskopp :angel:

TS kanske borde fundera åt hållet fjording? Fina, urstarka, ofta lugna och friska hästar som är mysiga att köra. Dessutom starka nog att bära en vuxen ryttare vilket borde kunna innebära att TS kan rida själv eller skaffa en medryttare till exempel.

När man skaffar körhäst bör man betänka att det kan vara mycket svårt att hitta medkusk, avsevärt svårare än att skaffa medryttare, och om man själv inte kommer att hinna med hästen så mycket som hästen skulle behöva kan det därför vara bra att välja en häst som kan ridas och som gärna kan ridas av både små och stora. Då ökar man chansen att hitta medryttare vid behov och kan dessutom själv välja att rida eller köra allt efter tycke och smak.

Haflinger, liten nordsvensk, fjording är de raser som poppar upp i mitt huvud. Behändig storlek, trevligt utseende och relativt lugna men bestämda och starka raser. Tinker kanske kan vara ett alternativ också, dock vet jag för lite om hur de är i "huvudet" för att säga om de kan passa.

Hon måste inte bli ett monster... men hon kan bli rätt jobbig. Järvsöfaksmärrarna (för att inte tala om Svall-Ivarmärrarna som Rouise nämner ovan) är ju kända för att ha temperament men det innebär så klart inte att ALLA har det. "Vår" Järvsöfaksmärr har det definitivt, vi brukar säga att har hon inte bitit minst en person innan ett lopp är det ingen idé att starta :D Sedan är det nog också så att startande hästar har lättare för att låta temperament och eventuell stress slå över än hästar som lever ett mer vanligt liv.

Jag har ingen direkt tanke kring årgångarna men kan väl säga att de två äldre vi har i stallet - födda 90 respektive 97 är klart lugnare än de yngre. Förutom treåringen då - han verkar bli en riktig såskopp :angel:

Ja jag förstår det :) jag gillar i för sig hästar med lite personlighet, och kallblodsstoet jag har (mamman till Järvsöfakspållen) är inte direkt världens lättaste häst heller. Hon är inte dominant av sig på något sätt, men vääldigt lättstressad och känslig. Jag gillar lite kluriga hästar, bara de inte är såna som typ försöker mörda en när man går in i boxen då :p

Okej, ja det kan ju i för sig vara att de helt enkelt blir lugnare när de blir äldre :) har dock inte märkt någon enorm förändring hos stoet som trots att fyller 11 i år. Visst hon är inte lika stressad som när jag fick henne, men jäkla arbetsnarkoman och vill helst att varje rid och körpass ska gå i 190 :D Skritta lugnt på lös tygel kan hon kanske göra efter 5 timmars ridning, men efter 45 sekunder har hon vilat upp sig och då är det full fart igen :eek:
Hahaa jag tycker din treåring låter ascharmig ju! Som min syrras häst när hon va ung, typ lataste unghästen ever :D

Han är underbar treårspojken - men han är inte min. Jag har en shire (sjuårig valack) men min stallägare har en bunt travhästar (kallblod) som jag känner mig delaktig i :love: Därav " tecknen kring "våra"...

Det är ett bra samarbete för mig. Jag får köra eller rida lite extra om jag vill men det finns inga måsten och inga större extrakostnader för mig. Rouise rider ju Järvsöfaksmärren jag talat om, och kör en hel del också ska jag tillägga, och hon gör ett fantastiskt jobb med henne. Hon har också börjat rida sexårsvalacken och körtränar en del också. Han har tyvärr ett gaffelband som krånglar dock men är en underbar häst som tycker att allt är roligast i världen.

Sedan är det treåringen som jag försöker hinna jobba lite med då och då, har påbörjat inridning etc och så har vi lillhingsten som är dryga året nu som jag också jobbat en del med.

Därutöver har vi fölmärren och en pensionär. Det är pensionären som ska bli brudparskörningsledare i helgen - snällare och mer välkörd häst får man ju leta efter :love: Min häst är snäll att köra men dels aningen lättskrämd utan sällskap och dels har han lite svårt för att stå stilla några längre stunder så det känns inte så lyckat inför bröllopskörning om man säger så... så då får pensionärsfarbror som hobbyrids och hobbykörs i vanliga fall rycka in! Vid fyllda 20 finns ännu en del glöd i pensionären men inte värre än att han är helt kontrollerbar och han är stencool i nya situationer så det kommer nog att gå bra!

Det är ju en Morgan du ska ha! Världens trevligaste hästar: alltid sociala och nyfikna, och blir inte skrämda i första taget. Dessutom är de trevliga rid- och körhästar, och vackra som en dag.
94347_1248871027.jpg

Aha trevligt, du har ju ett optimalt läge där ju :D Du får sätta in bilder på brölloppskörningen sen vet jag, det låter ju superkul! Ja du får gärna lägga in bilder på alla hästarna om du vill, jag älskar att kika på hästbilder :D

Tyvärr har dom flesta jag träffat på varit 125 kg för tunga och varit plufsiga ostimulerande hästar

Fast det säger ju mer om ägaren än om hästen/individen.

Det är ju synd att man tror att raserna i sig är plufsiga, tjocka och ostimulerade bara för att man träffat dem så.
Dessutom ligger det nog flera raser i den kategorin än bara haflingern i så fall.

Har intresserat mig för haflinger och en stram spänstig med rask skritt ca148 skulle jag kunna tänka mig att köpa för körning i par o enbett samt skogsmulleridning och långritter helst flera dagar.den kallblodstravare som jag har är en stenhård skrittare det är inte många som skrittar ikapp han har inte sett någon än .

Köp en riktig tjock slöfock till häst då och kör i par med kallblodstravaren :idea: så bromsas kallblodstravaren upp lite av att släpa på tjockisen och farten blir perfekt :D

har provat, vågen stod i 45 grader och korstygeln hängde på den slöa och den snabba hängde i bettet.Förslaget är bra men tyvärr fungerar det inte.

har provat, vågen stod i 45 grader och korstygeln hängde på den slöa och den snabba hängde i bettet.Förslaget är bra men tyvärr fungerar det inte.

Sätt några kättinglänkar mellan vagn och den snabbare hästen, då får den lugna sig lite, eller dra hela lasset, det kan göra att den dämpar sig lite.

Lotta

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 544
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Ichigo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka