Vilken ras söker jag?

Fashionistan

Trådstartare
Jag är egentligen mest en "ridmänniska" men få saker ger mig sådan ro i själen som när jag och min kompis, eller jag själv är ute o kör hennes shettisar! Hon har 4 varav 3 är vuxna och jättegoa att köra! :D
Jag är speciellt bra kompis med en svart valack, han och jag klickar verkligen, han är sådär maffigt trygg men ändå pigg och busig + att han ÄLSKAR att dra vagnen! :love:

Jag är och kommer alltid att vara fullt nöjd med min hoppdonna :love: men lite längre fram när det finns möjlighet skulle jag så gärna vilja hitta en ponny som är precis som honom, men kanske något större! Hade varit kul att ha en ponny som kan dra 4 människor kanske? :laugh: (hela familjen mao)

Vad för ponny (ras) söker jag? :laugh:

Sv: Vilken ras söker jag?

Nån bild på honom? Alltid kul att se glada hästar framför vagn.

Lämnar rasfrågan åt nån annan men något grövre kanske, d-ponny?

Jag ska se vad jag kan hitta för bilder! :D Han ser precis ut som Järvsöfaks i miniverision! :D:love:

Ja en D-ponny får det nog vara, rejäl men ändå nätt! :laugh:

Connemara eller Welsh cob är avlade för bl.a. att arbeta framför vagn och kommer i D-storleken. Jag har även "träffat" några individer som var korsningar Connemara/Arab och Welsh/Arab som var allsidiga som tusan. Själv tycker jag om partbred Welsh....

Håller med grelots, Welsh Cob är riktigt fina körhästar. Går mycket bra i tävlingssammanhang också så det är ju en bonus!:D

Om du tänker kallblod - varför inte en liten nordsvensk? :)
Det finns många under 150 cm (de flesta, tycker jag som nyss letat häst och vill ha en av större modell) och de är så himla trevliga!

Lotta

Tänker man köpa en märr efter Järvsöfaks bör man vara noga med att kontrollera hennes temperament. Många Järvsöfaksavkommor av honkön är rätt stressiga och har en jäkla speed...och lite kortslutning mellan öronen med jämna mellanrum och ett vansinnigt humör. "Vår" Järvsöfaksmärr är skitkul att köra men inget för den ovane om man säger så. Hon är oerhört snäll att köra i sig och mycket trygg - men ligger på så in i norden. Inget ovanligt att hon tränar högst frivilligt i full tävlingsfart och hon har bra fart i tävlingarna (kom fyra i sto-sm i helgen tex.). Och i stallet är hon lättstressad och rätt elak mot andra hästar och leder lätt olycksstatistiken i ett stall som även huserar unghästar. Dressyrpassen har en tendens att sluta med att ryttaren gråter eller är tvärförbannad. Märren ser omåttligt stolt ut när hon lyckats driva sin ryttare dithän också. Dessemellan kan hon vara världens raraste men man får akta sig för humörsvängningarna för de kommer blixtsnabbt. I körningen är hon som sagt var snäll men det är stört omöjligt att få henne att till exempel skritta avslappnad - hon laddar ALLTID för ett snabbjobb. Vi kör henne ofta/ibland med pullert och loksele och visst, efter två timmar med den kan hon skritta lugnt en bit. Men att få henne att jobba så som man ofta vill att körhästar (travträning undantaget, den har en annan optimal form än övrig körning) ska göra är nog inte så himla enkelt om man säger så.

Vill man ha en kallblodstravare för att "lulla lite" gör man sig överlag en otjänst. Kallblodstravarna är i hög grad avlade för arbete och många är tävlingsindivider som dels kan ligga på som sjutton om de upplever att det är tävling (och ja de kan tävla med vad som helst om det kniper :D) och behöver en hel del mental och fysisk stimulans. Avsevärt mer än en "vanlig" häst av lite lugnare slag.

TS: varför inte köra in den häst du redan har? Då har du ju allt i ett och ingen häst mår dåligt av en mer allisidig träning. Min häst kör jag för hans skull i högre grad än för min egen, just för att försöka få träningen allsidig. Så om din häst inte är bakskygg eller liknande kan du väl köra in henne? Vill minnas att det är en ganska ung häst du har också, så det kan ju vara väl värt tiden och pengarna att köra in henne!

Senast ändrad:

Vill man ha en kallblodstravare för att "lulla lite" gör man sig överlag en otjänst. Kallblodstravarna är i hög grad avlade för arbete och många är tävlingsindivider som dels kan ligga på som sjutton om de upplever att det är tävling (och ja de kan tävla med vad som helst om det kniper :D) och behöver en hel del mental och fysisk stimulans. Avsevärt mer än en "vanlig" häst av lite lugnare slag.

Måste bara säga att nu tycker jag du dra alla kallblodstravare lite över en kam. Visst dom är avlade för att arbeta o springa fort men långt i från alla kbl är så som du beskriver dom. Vi är några här i Norrland som tävlar med just kbl travare i körning o visst visar endel mer jävlaranamma än andra raser men inte så att jag upplever att dom är "hysteriska tävlingsindivider". Mycket handlar väl oxå om den som sitter på/bakom hästen hur denne uppför sig.
Tycker oftast på tävlingsbanorna att de hästar jag ser som är mest överilade är våra svenska halvblod..

Har själv ett kbl travar sto (efter Rigel Jo) ingen stjärna på travbanan då hon inte tävlade mot allt som rörde på sig :angel: Men hon är inte lat eller slö för det. Utan det finns mängder av arbetsvillighet o framåtanda visst men inte så att hon ligger på o "jävlas". O lättsammare häst att utbilda har jag då inte varit med om då hon är en häst som helst vill vara en till lags o gör allt hon kan varje gång man ber henne. Sen kan det "brinna" lite på hjärnkontoret då hon inte riktigt begriper vad man vill men det är inget jag inte känner igen från vilken annan ras som helst.
Visst hon älskar att jobba hon kan som så många andra kbl jobba tills hon sprängs, utmattning är inte riktigt deras grej det kan jag hålla med om. Men skulle jag inte stimulera henne fullt ut så är hon nöjd med livet ändå, att gå o slö skritta i vagnen 1-1 1/2 timme är inga problem. Bara man bryr sig om henne är hon världens lyckligaste.

Så jag tror inte att det bara handlar om rasen i fråga det är bara individen det handlar om. Det finns heta o slöa halvblod, tjuriga, griniga o snälla arbetsvilliga shettisar, bruksnordisar som är helt "galna" av framåtanda o bruksnordisar som inte gör mer än du ber om..

Hittar man sig en lugnt o tryggt kbl travare så är dom, om man frågar mig då jag inte alllls är oparktisk :angel:, en av de bästa raserna tillsammans med Bruksnordisen. Starka, trygga och allsidiga individer.

Fast - läste du vad jag skrev?

1. Det mesta skrev jag om att märrar e. Järvsöfaks är kända för... vilket jag tror framgår rätt tydligt. Och att "vår" tös är ett utmärkt exempel på en häst som man nog bör tänka sig för vad man vill ha ut av innan man köper - hon är speciell men en jäkla travhäst.

2. Sedan skrev jag den snutt du citerade - där jag skrev tydligt och klart att MÅNGA kallblodstravare är tävlingsindivider. Såvitt jag vet betyder inte "många" samma sak som "alla". Däremot har jag inte träffat någon kallblodstravare som mått bra av att inte tränas. Så om man vill ha en häst att lulla i skogen med (varmed jag menar lite halvsporadisk träning utan allt för stora krav) så tycker jag inte att man bör välja en kallblodstravare om man ska generalisera. Det finns raser som lättare nöjer sig med den typen av träning. Egentligen tycker jag inte att någon häst ska gå så i och för sig - alla mår bra av omväxlande och stimulerande träning. Den delen var inte heller riktad direkt mot TS kan jag väl tillägga, jag vet inte alls vilken nivå hon har för avsikt att träna sin körhäst på.

3. Det är väl alltid individen det hänger på? Fast vissa raser är mer lämpade för visst arbete än andra etc. om man generaliserar. Och här diskuterades väl just vilka raser som kan vara lämpliga om jag inte grovt missförstår rubriken.

Sedan kan jag hålla med om att kallblodstravare som ras är underbara i många fall! Ska jag köpa mig en häst till blir det nog högst sannolikt just en kallblodstravare.

Har en hatkärlek till kallblodstravare min mogge är underbar helt cool när man kör turer på hembygdsgårdens tillställning ,men en tryckkokare när man rider med andra på platser där han galoperat eller med hästar som han galloperat med tidigare min dröm är kallblodstravare som inte är tävlade med.

Vad för ponny (ras) söker jag? :laugh:

Varför inte en Haflinger?:)

Trevliga, starka, friska, lätthanterliga och snygga både framför vagn och under ryttare!
15267010.jpg
[/url][/IMG]

Min blivande kör och ridhäst - en Haflinger!:D
juli%20-10%20306.jpg

Tyvärr har dom flesta jag träffat på varit 125 kg för tunga och varit plufsiga ostimulerande hästar

svar både till dig och ts

Travare överlag är ofta en häst som kräver mycket motion för att må bra, och jag skulle vilja påstå att en travare är inget man köper om man är ovan eller vill lullköra lite, för det finns så många individer som inte passar till detta. De är ofta arbetsnarkomaner som vill arbeta och ofta behöver dom både arbeta "hårt och länge" dem vi har i stallet nu vill gärna gå 6 dagar i veckan om inte mer blandat intervallar, ridning, tungkörning, och ren kondis/motionskörning och gärna ett par turer som landrar på en 2 timmar för att stimuleras och må bra, nu är inte alla så men många som jag har träffas är så.... och jag kan tillägga att jag har träffat många kallblodstravare, både som tävlas just nu och som har pensionerats från travet på ett eller annat sätt.

klb-travar aveln är inte lika stor som vbl-travar aveln, och av den erfarenheten jag har så är kbl-travarna i hög grad genomavlade just för trav och det gör det svårare att hitta en "vettig individ för hobby-motion"

Järvsöfaks märrarna är ett satyg för sig, personligen har jag träffat många och ingen av de jag har träffat har varit enkla hästar, lika med dom som är e:Svall Ivar- Personligen älskar jag järvsöfaks märrarna, men det är inte en typ av häst som passar alla.

bara till ts:
varför inte en haflinger, welsh cob, connemara, fjording, bruksnordis? eller köra in din egen. det finns så många alternativ som inte blir en lika stor chansing som det blir med just travarna.

Hoppas du hittar rätt och att du kan njuta av underbara körturer framöver.

Jag har en kbl. travare... OCH en haflinger här utanför:D

schelin_j: jag förstår att du menar märrar med just den stmmen- Men måste ändå försvara;)
Min kille är pigg, ja ibland riktigt het.
Han sprang rätt mycket när jag fick hem honom (han är inte startad/tränad för trav) men har nu lugnat ner sig avsevärt! Han är fortfarande en väldigt pigg häst emd mycket motor, men han är så arbetsvillig, överambitiös. Han tycker allt är kul och gör vad man än ber honom om. Men han mår inte bra utan ordentlig motion och stimulans. Han vill gå ofta och tufft. Allra bäst mår han om man rider 2ggr/dag tex. hopp/dressyr på morgonen och tuffare/längre uteritt på kvällen.

Letar vagn till Izor nu (kbl. travaren) ska enbart köra för variationens skull.
Men har faktiskt aldrig ens funderat på att köra in haflingern:eek:
Men när ni säger det-Det kanske skulle va nått?:laugh: Hon är inte så jätteförtjust ridningen:grin: Skogsturer har hon inget imot- Men dressyren tar tydligen imot:p

Nordtravare: synd att du har fått den uppfattningen:(
Damen här hemma har visserligen lätt för att lägga på sig, men springer som en tok i hagen och är riktigt aktiv! Absolut ingen såskopp

Järvsöfaks märrarna är ett satyg för sig, personligen har jag träffat många och ingen av de jag har träffat har varit enkla hästar, lika med dom som är e:Svall Ivar- Personligen älskar jag järvsöfaks märrarna, men det är inte en typ av häst som passar alla.

Tusan också :D nu är min visserligen ee:Järvsöfaks, och hon verkar va en jäkla cool o trevlig liten pålle än så länge, men hon är bara 3 mån. Kanske blir ett riktigt litet jäkelskap av henne så småningom :D

KL:
Har ni andra märkt någon skillnad på olika årgångar av kbltravare? Jag har också stött på ett antal genom åren och tycker mig se en jäkla skillnad på dem som är födda före ~93-95 och efter. De födda före 95 (som jag stött på då) har varit mer kallblodsaktiga i typen och mycket lugnare i humöret, efter 95 har varit mycket mer lättstressade, mer arbetsnarkomaner, ja mycket svårare och krävande på alla sätt. Har ni andra lagt märke till detta eller är det bara de jag har träffat på?

schelin_j: jag förstår att du menar märrar med just den stmmen- Men måste ändå försvara;)
Min kille är pigg, ja ibland riktigt het.
Han sprang rätt mycket när jag fick hem honom (han är inte startad/tränad för trav) men har nu lugnat ner sig avsevärt! Han är fortfarande en väldigt pigg häst emd mycket motor, men han är så arbetsvillig, överambitiös. Han tycker allt är kul och gör vad man än ber honom om. Men han mår inte bra utan ordentlig motion och stimulans. Han vill gå ofta och tufft. Allra bäst mår han om man rider 2ggr/dag tex. hopp/dressyr på morgonen och tuffare/längre uteritt på kvällen.

Fast du försvarar ju inte - du bekräftar precis det jag skrivit hela tiden. Kallblodstravare är ofta extremt ambitiösa och behöver mycket stimulans. Vill man ha en häst för att mysköra lite då och då så är det ju knappast rätt ras om man nu generaliserar och funderar kring just raser.

Om din kbl-travare nu går nästan två pass om dagen - tänk dig då hur "mysvänlig" han skulle vara om han stått en vecka och du selade ut honom för att köra lite söndagskörning... hästen skulle inte må bra och han skulle inte vara supercharmig att köra just då väl? Det är möjligt att din häst skulle vara snäll och göra som han blev tillsagd trots det tokiga upplägget - men det skulle krävas en del av kusken för att hålla honom snäll och lugn väl?

Jag vidhåller, kallblodstravare är en underbar ras och det finns helt fantastiska individer. Jag vill själv ha en kallblodstravare en dag. MEN jag skulle inte köpa en kallblodstravare för att ha som andrahäst för mysiga körturer lite då och då - de behöver träning både fysiskt och mentalt för att vara trevliga att hantera och må bra.

Sedan finns det kallblodstravare som är lite smålata också - vi har en treårig valack i stallet som visar lite sådana tendenser. Han kan nog bli en häst som är superlämplig för mysiga körturer framöver, men han kommer alltid att behöva mer stimulans än bara någon eller ett par körturer per vecka.

/Jenny - som ska köra bröllop med en kallblodstravare på lördag så ja, jag vet att det finns välskolade och fina körhästar bland dem. Om man håller dem alerta och stimulerade vill säga...

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 544
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Ichigo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka