vilken ras skulle ni vilja ha?

N

nemi_baby

och vilken har ni nu?
jag skulle vilja ha en maine coon...mest för att jag älskar stora katter och långhåriga. då är en maine perfekt! som norsk skogkatt.

Sv: vilken ras skulle ni vilja ha?

Jag har devon rex och har inget sug efter någon annan ras just nu. Jag tycker iofs att både singapura och maine coon är läckra raser, men det är devon rex som gäller för min del.

Har en Brittisk korthår och en huskatt nu. Skulle absolut vilja fortsätta med britter, älskar desras utseende och temperament, men nu när jag vet hur mycket de hårar så är jag ändå osäker. Sambon vill ha en Rex... Ja ja, det är inte aktuellt med en ny katt förrän Siri är borta och det kan dröja 10 år! Hoppas jag iaf. :love:

Sol skrev:
Jag har devon rex och har inget sug efter någon annan ras just nu. Jag tycker iofs att både singapura och maine coon är läckra raser, men det är devon rex som gäller för min del.
tycker dom är så intressanta med deras fina päls! det är inte direkt varje dag man ser såna!:rofl:

Sirisiri skrev:
Har en Brittisk korthår och en huskatt nu. Skulle absolut vilja fortsätta med britter, älskar desras utseende och temperament, men nu när jag vet hur mycket de hårar så är jag ändå osäker. Sambon vill ha en Rex... Ja ja, det är inte aktuellt med en ny katt förrän Siri är borta och det kan dröja 10 år! Hoppas jag iaf. :love:
hmm, hårar dom verkligen så mycket? min fäller väldigt mycket..men hon är också långhårig

nemi_baby skrev:
hmm, hårar dom verkligen så mycket? min fäller väldigt mycket..men hon är också långhårig
Jag har ju som sagt två katter, men 90 % av alla hår som finns i vår lägenhet är cremefärgade... :smirk: Hon hårar tussar och det har jag hört att andra britter också gör. I en engelsk kattidning var det en rasspecial om britter och där stor det ungefär "Någon som inte har haft en britt kan inte föreställa sig hur mycket päls den lossar". Det är inget jag läst i en svensk rasbeskrivning.

Alltså, det är väl inte extremt mycket, men flera britter på en liten yta kan bli jobbigt. Det finns helt klart raser som hårar mindre.

Jag har just nu två siameser.

Skulle jag få för mig att skaffa fler katter (osannolikt just nu),skulle jag absolut kunna tänka mig fler siameser eller en maine coon.

Den dagen jag flyttar till hus på landet,då blir det förmodligen ett par huskatter.

Jag har britter nu och trots att jag verkligen håller med Sirisiri om att dom hårar och att jag ganska många gånger är så himla trött på det, så skulle jag aldrig välja bort den rasen.
Däremot skulle jag gärna skaffa mig en Devon också. Det har varit en dröm sen jag köpte Yoga (skulle haft en Devon egentligen, men trillade dit på Yoga istället) och det kommer definitivt att bli en i framtiden.

Har du en långhårig britt? Britter har en speciell päls, inte alls som huskatter. Brittens päls består av massor av underull vilket gör pälsen tjock och mjuk. Troligen är det det som gör att dom fäller en hel del.

Sirisiri skrev:
Jag har ju som sagt två katter, men 90 % av alla hår som finns i vår lägenhet är cremefärgade... :smirk: Hon hårar tussar och det har jag hört att andra britter också gör. I en engelsk kattidning var det en rasspecial om britter och där stor det ungefär "Någon som inte har haft en britt kan inte föreställa sig hur mycket päls den lossar". Det är inget jag läst i en svensk rasbeskrivning.

Alltså, det är väl inte extremt mycket, men flera britter på en liten yta kan bli jobbigt. Det finns helt klart raser som hårar mindre.
det är ju klart...jag vet inte xakt vad min bella är för något..men de som har hennes föräldrar säjer hon är skogis, men ja skulle tro hon är blandras mellan skogis och huskatt...men iallafall så faller de av tussar från henne när hon går förbi...men det är bara vid speciella säsonger hon gör det

MissFideli skrev:
Har du en långhårig britt? Britter har en speciell päls, inte alls som huskatter. Brittens päls består av massor av underull vilket gör pälsen tjock och mjuk. Troligen är det det som gör att dom fäller en hel del.
är de samma sak me norsk skogkatt? för dom har ju 2 olika pälstyper

Skogisarna har vad jag vet inte så mycket underull i sin päls. Men jag kan inte skogisar alls, så jag vet inte säkert. Troligen är väl perser den som är mest lik britten i pälsen, eftersom perser bidragit mycket till brittens päls. Eller exoterna då eftersom persern är långhårig och då blir det ju lite annorlunda.

Britten fäller oftast hela tiden, mer eller mindre, men det kan ju öka när det blir varmare förstås.

corona skrev:
Jag har just nu två siameser.

Skulle jag få för mig att skaffa fler katter (osannolikt just nu),skulle jag absolut kunna tänka mig fler siameser eller en maine coon.

Den dagen jag flyttar till hus på landet,då blir det förmodligen ett par huskatter.

siameser är lite av en dröm för mej med....hur är dom?:)

MissFideli skrev:
Skogisarna har vad jag vet inte så mycket ull i sin päls. Men jag kan inte skogisar alls, så jag vet inte.

okey ja kan inte så mycket av dom heller, men de ja vet är att dom har 2 pälstyper iallafall...de kan ja se på bella att hon har...i mitt första inlägg finns de en länk på henne när hon är 6 månader om du vill se...

Jag tycker inte Bella ser ut att ha en typisk skogispäls (tror jag), men så blir det oftast med korsningar.
Du ser ju på bilden på min Abbie i samma tråd hur hennes päls står upp över hela kroppen. Det är pga eller tack vare underullen. Är din innekatt?

nemi_baby skrev:
siameser är lite av en dröm för mej med....hur är dom?:)

Otroligt personliga och ganska "uppmärksamhetskrävande".

De pratar mycket, högt och tydligt.
De vill vara med, sitta i knäet, ligga i soffan,sitta vid datorn... vad man än gör så sitter de intill.

De är lekfulla och spralliga.

Otroligt snälla både mot oss,varandra och andra djur.

Kanske är det väldigt individuellt... har bara träffat "mina siameser", men just det där "pratiga" ska väl vara typiskt för rasen.

förlåt, nu blev det lite fel... men här är bilden på bella iallafall

{630072BD-F06D-4E9F-B84D-2D87A7B7CB6B}.jpg

MissFideli skrev:
Jag tycker inte Bella ser ut att ha en typisk skogispäls (tror jag), men så blir det oftast med korsningar.
Du ser ju på bilden på min Abbie i samma tråd hur hennes päls står upp över hela kroppen. Det är pga eller tack vare underullen. Är din innekatt?
. jepp korsning är hon garanterat. de som hade henne innan ville väl inte fatta det..bella är inne och ute...men mest inne...för fina lilla damen vill inte smutsa ner sin päls...hahah:rofl:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 080
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama