Vilken ras passar oss?

Singoalla

Trådstartare
Nu har vi äntligen fått provsvar från min sambos läkare och det har visat att han inte är allergisk mot hundar! :) Underbart! Vi kommer dock ändå testa oss fram lite. Som jag skrev i en tråd för inte så länge sedan så har vi varit helt inställda på dvärgpinscher, men jag skulle vilja vidga vyerna lite och se vad det mer finns för raser som skulle passa oss. Skulle behöva er hjälp då jag själv har lite dålig koll på raser! Jag tänkte att jag berättar lite om oss så ni får en bild.

Vi är ett par utan barn som bor i en lägenhet på 60 kvm på Kungsholmen. Jag jobbar heltid men min sambo arbetar på eget företag hemifrån så hunden kommer ha sällskap hela dagarna. Det finns gott om tid för promenad och aktivitet, parken runt hörnet har även en rastgård där vi kan släppa fritt. Vi är hemma mycket och är väldigt intresserade av film/serier så det vore toppen med en ras som gillar att mysa i soffan med oss. Ett stort plus skulle vara om den är lite allergivänlig då vi har familjemedlemmar som är allergiska. Vi är nog mest inne på dvärg eller mellanras. Jag gillar även raser med stooor personlighet :D Min sambo lider av kronisk depression och lite andra psykiska sjukdomar och hans läkare har i alla år rekommenderat honom att ha ett djur. Så hunden är främst tänkt som sällskap till honom. Jag har stor erfarenhet av hundar och min sambo har ingen erfarenhet.

Vad tror ni? Något förslag? :)

Sv: Vilken ras passar oss?

Jag slår ett slag för bullterrier! De passar in på allt du skriver förutom allergin, tyvärr. En del upplever dem som mer allergena medan andra allergiker inte känner av dem alls, det är väl individuellt antar jag. De är sociala och älskar människor och ofta andra djur, även om de ibland kan missförstås av andra hundar eftersom bullen "baraärengladskitsomvilllekaochrejsamedalltochallahelatiden". Typ. Och alla hundar förstår inte deras språk eller orkar helt enkelt inte med. Men i övrigt väldigt godmodig med stabilt temperament och myser mer än gärna i soffan, helst på dig med huvudet intryckt mellan din rygg och soffan. Eller i ett annat bra trångt ställe, typ armveck och dylikt. Bullen är dock ingen lat soffhund i stort utan vill gärna ha sin beskärda del aktivitet, men det får inte bli för enformigt för då tröttnar den. Ganska fort. Hänger gärna med på typ allt och vill inte vara ensam för mycket då bullen är en hund som vill ha myyycket närhet. Dock är den oftast väldigt trygg i sig själv så just ensamhetsträning brukar inte vara något större problem, är min uppfattning.
Bullterriern har stooor personlighet och väldigt mycket karaktär! Har träffat många ute som tyckt att min vovve var sååå ful, men de har ganska snabbt ångrat sig just tack vare den stora personen han var :)
Orkar man med att det är just en terrier som är envis till tusen och går genom eld och vatten för det den vill, har man inga större förväntningar på att "allt ska vara perfekt" (tänk lydnad) och är man en person som kan hålla en fast och ärlig, kärleksfull uppfostran så tror jag att bullterriern kan passa. Bullen finns ju även i en miniatyrvariant, men är vad jag förstått lite mer fartig och mer terrier än standardvarianten.

Kan även pm:a en länk med en jättebra text skriven om bullterrier! Vet inte om man får länka här.

Ett citat från texten: "Bullterriers är ofta mycket envisa, men sällan dumma eller slöa och tråkiga. Att liva upp tillställningen och att få folk att skratta är bullterrierns specialitet. Den tycks förstå hur du känner dig och kommer att göra sitt bästa för att liva upp din dag när du känner dig deppad."

Senast ändrad:

Jag är partisk eftersom jag har dvärgpinnar och älskar dem, men om jag inte hade den rasen så hade jag med största sannolikhet haft Petit Brabancon :)

Har ni kollat på raserna i grupp 9?
http://www.skk.se/hundraser/?group=9

Själva har vi en mittelspitz (grupp 5) som skulle kunna passa i på din beskrivning. Jag har hört att den del allergiker klarar dem ganska bra. Men jag vet inte av egen erfarenhet eftersom vi inte känner någon allergiker.

Tänker ni träna något med hunden eller är det bara "gå promenader och mysa i soffan" som är aktuellt?
Vad tycker ni om vinthundar? Whippet och italienare är ju de två minsta raserna där. De älskar att sova varmt och mjukt, går gärna lång promenader (helst när det är bra väder) och är glada om de får promenader och springa lösa med jämna mellanrum. Eftersom de har stark jaktlust så kan de vara knepiga att ha lösa där det inte är inhägnat, men har ni rastgårdar nära så är ju det lätt fixat.

Annars är de väldigt roliga hundar. Påhittiga, trygga, positiva och väldigt kärvänliga mot familjen. När det gäller främlingar brukar de inte bry sig överdrivet mycket, men de är samtidigt generellt väldigt lätta i alla tänkbara situationer med människor och andra hundar. Stort plus är också att det är två väldigt sunda raser som ofta lever väldigt länge.

Dansk-svensk gårdshund? Pudel i valfri storlek? Whippet?

Många hundraser dras tyvärr med diverse sjukdomar, några led- och ögonsjukdomar testas för hos föräldradjuren och då syns resultatet på SKK's webbtjänst "Hunddata". Men väldigt många andra sjukdomar syns inte! Bullterriern som nämndes må vara roliga bekantskaper, men de är väldigt sjukliga. Vad jag har förstått är det ffa hud och mage som drabbas. Mops är en annan ras ni bör akta er från, de är små glädjepaket och helt underbara förutom att de ofta är sjuka (mage, andningen, huden, etc) och dessutom gör deras anatomi att de får svårt att andas när de ansträngs eller när det bli varmt. Ni kommer säkert få höra från rasentusiaster att "mina hundar är friska, rasen är inte sjukare än någon annan" men ta påståenden från rasentusiaster med en nypa salt och leta lite på nätet om vanligt förekommande/rasbundna sjukdomar inom den rasen.

Det finns raser som är friskare än andra, och jag skuller rekommendera er att satsa på en fysiskt frisk och mentalt sund hundras. För någon som är psykiskt lite labil så är det nog extra viktigt att inte behöva ha stämpelkort hos veterinären eller behöva avliva sin hund i ung ålder.

Hakar på Blueberrys förslag om Petit Brabancon och lägger till att många allergiker tål den strävhåriga varianten bättre, dvs Griffon Bruxellois eller Griffon Belge. Soffhundar som älskar att vara nära, helst uppepå eller under en. Aktiva i den grad att vill man ut och gå så hänger de gärna på, gillar aktivering men kräver inte speciellt mycket, mår oftast bra så länge de bara får vara med. En ensam griffon är en ledsen griffon. Kort nos men tåler oftast värmen bra, finns en del katarakt, så föräldrarna ska vara ögonlysta. Patella förekommer och ska också vara undersökt hos föräldrarna. Tror inte jag hört talas om någon med allergier, överlag en "frisk" ras.

Även jag säger Bullterrier, helt underbara hundar. Dom finns som sagt i två varianter, standard och miniatyr. På standard finns ingen höjd eller vikt att följa, miniatyren ska ska helst vara 35 cm i manken men de har heller ingen rekommenderad vikt. Minin kan variera väldigt i höjd från 32 till 42.

De har som sagt en del sjukdomar även dom, så som hund och allergier är nog det vanligaste. Jag själv upplever minin som något sundare, ch piggare och lite mera terrier.

Nu har jag haft både och, men jag kommer stanna hos minin. Min tös jag har nu märker man inte av inomhus, hon är den lugnaste av världar. Men ute är det fullt ös, man kan sitta och skratta i evigheter åt hennes upptåg :p Inne ligger hon helst i soffan med dig som madrass, men i vinter tider den bästa värmekudden man kan ha :D

Men söker man en valp ska man välja med omsorg och kolla valpar efter häslotestade föräldrar då det som sagt finns en del sjukdomar, det är ju ändå ingen garanti men då har man i alla fall kunnat gjort vad man kan!! Jag har lärt mig den hårda vägen och det kommer inte hända igen!! :)

Petit Brabancon såklart!
Liten, frisk, luktar inte hund, lättskött.

En underbar clown som kommer ge er massor med skratt. En social hund som hänger med på allt. Kan ligga och mysa i soffan en hel dag men klarar även långa promenader i skogen över stock och sten.

Petit Brabancon såklart!
Liten, frisk, luktar inte hund, lättskött.

En underbar clown som kommer ge er massor med skratt. En social hund som hänger med på allt. Kan ligga och mysa i soffan en hel dag men klarar även långa promenader i skogen över stock och sten.

Bara inflikar en nyfiken fråga jag har funderat på ett tag (och hoppas att ingen tar illa upp), är petit brabancon mindre "snörvliga" än mopsar? Båda har ju kort nos. Tycker mops är en så härlig ras, men de låter ju som om de håller på att kvävas hela tiden, det känns lite jobbigt. :/ Så jag har tjuvkikat lite på petit- och griffon-raserna istället.

Mina (vuxna) snarkar ibland (rätt ofta...) när de sover. När de är ute och springer låter de inget, men när de nosar låter det en del. I "vila" låter de inte, om de inte sover då. Eller om de vill något, de kan få till ett mycket enerverande snarkljud då :)

Ture snörvlar aldrig. Han kan snartka ibland när han sover, men inte så ofta. Låter inget när han bara är, men som Laa skriver låter han när han nosar och så det härliga snooorket när han vill ngt.

Galet söt är han iaf :)

och ibland rätt ful :p

Fina!

Dvärgschnauzer. Är närsläktad med pinchern.
Lättsam ras som inte är särskilt krävande. Är en rått/gårdshund från början men är en sällskapsras idag. Har ingen jakt eller vall i sig. Är lättlärda, tåliga, hänger gärna på det mesta man ber dom om men är ändå ingen ras som kräver enorma mängder motion. Det är en frisk ras, fäller inte och de vet absolut hur livet ska njutas till fulla drag :D
De är ganska "nöjda" hundar. Det som tar mest tid är väl allt mys som de vill ha :p

Ture snörvlar aldrig. Han kan snartka ibland när han sover, men inte så ofta. Låter inget när han bara är, men som Laa skriver låter han när han nosar och så det härliga snooorket när han vill ngt.

Ja men visst är det härligt charmigt med djur som har andningssvårigheter:crazy::banghead::mad:

Jag håller med Voff (som vanligt :D) å säger också Dvärg Schnauzer!

Heeelt underbara hundar, enkla att ha och göra med, hårar inte, väldigt lite pälsvård, har hittils inte träffat en enda allergiker som inte klarat av dem, pigga glada hundar som hänger med på allt men de är gärna soffpotatisar också, en väldigt frisk ras med bra exteriör.

Yepp jag är partisk i frågan då jag har två underbara dvärg grabbar :love:

Men jag har träffat en allergiker som inte tålde Frasse...Min bror :(
Nu är iofs brorsan extremt allergisk och han var förkyld sist men jag hade tom utsatt Frasse för ett tortyr-bad...helt i onödan!

Storhusse är dock diabetiker men han har inga problem med någon som är så sockersöt :D

313.jpg

Fast va?
Han har inga andningssvårigheter öht.

Om du menar snorket så är det ett ljud han medvetet gör istället för att pipa eller gnälla.

Han kan springa en timme en varm sommardag och blir knappt flåsig.

Att han låter när han nosar beror på att han blir uppspelt, vid vanligt sniffande är han helt tyst, även när han leker, promenerar osv.

Låter tyvärr som du är dåligt insatt i rasen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 808
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Har ni några tips på roliga raser som kan passa som patrullhund för hemvärnet? De måste såklart uppfylla kraven på höjd och päls. Det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 203
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA