Vilken ras passar mig??

Minerva

Trådstartare
Ja nu kommer ännu en sån här "jobbig" tråd ^^
Men jag har verkligen bestämt mig flera gånger om vad för ras jag vill ha! men ångrar mig på en gång!

Jag vill ha en hund som är liten. Ska vara en sällskapshund, och utställning, ev agility eller nått liknade =)
Inte för mkt pälsvård och inte allt för "motionskrävande" då jag vet att jag kan vara väldigt lat.

Är nyfiken på Basenji och DP men jag är osäker..
Nån som vet vad jag ska ha?? =)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

ska påpeka att det inte kommer att bli valp förns en utav mina nuvarande hundar går bort.. Men man vill ju förbereda sig ^^
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Vill man syssla med agility kan jag verkligen rekomendera DP. Jag är både DP och agilityfrälst. Rasen verkar som skapt för agility. Små, kvicka, smidiga och med en väldig arbetslust. Det är små tuffa hundar som litar på sin egen förmåga, vilket är bra i agilityn. Finns inga balandshinder, tunnlar osv som skrämmer min dam.
DP's kräver dock en del motion, men framför allt mental aktivering. Annars har de en tendens att kunna bli riktiga pain in the ass. :angel: Dock är de ju så små så de dagar jag själv är lat eller det är ruggigt kallt ute så aktiverar jag min dam inomhus. Vi kör uppletande i lägenheten, tränar lite lydnad eller lär in enkla tricks. Dock är det en ras som man ser mår absolut bäst när de får komma ut och röra sig ordentligt och arbeta och använda huvudet. Ger man inte en DP uppgifter kan det ganska snabbt ordna sig egna uppgifter att sysselsätta sig med.

Sen ska ju alla hundar klara av lugna dagar emellanåt och känner du för att bara ligga på soffan en dag får du räkna med att göra det med hunden uppkrupen tätt intill. Dom älskar värme och närhet och vill alltid vara med (finns inte många DP's som inte vill sova under täcket ihoprullade mot sin ägare). Känner du för att ligga på soffan månad efter månad föreslår jag dock någon annan ras. ;)

Sen är dom ju individer. Min är en ganska aktiv DP, medan det finns andra DP's som faktiskt nöjer sig ganska bra med att bara vara sällskapshundar och lata sig hela dagarna. De är dock inte helt vanliga. ;)
 
Sv: Vilken ras passar mig??

OKej tack för informationen :D
De låter helt kanon :D
Hehe ligger då inte månad efter månad i soffan ^^ men tänkte mig mer att det kanske räcker med att gå runt kvarteet en dag eller nått.. inte 4 timmars promenad varje dag :p
Låter som nått jag kan tänka mig att ha =)
Är väl inte än storförtjusit i agility detta eftersom tiken min är väldigt mesig o har inte mkt fart i sig ^^
Men med rätt hund så vill jag hålla på med det :D

Det där med under täcket säger jag bara :love: Mina halvstora hundar ligger o trängs med mig i sängen så jag nästan ligger på golvet ^^
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Phaléne!

Kräver knappt någon pälsvård. Behöver inte så mycket motion men gillar att röra på sig. Passar utmärkt som agility, lydnad och utställningshund!
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Ja dom är ju fina =) men är dom inte så ömtåliga?? :p TÄnkte eftersom jag ändå kommer att ha en stor hund kvar när jag skaffar valpen.. Men dem är kanske inte det? ^^
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag har inte märkt ngt av att Nemo är ömtålig ^^. Han leker med stora hundar utan problem. Det finns ju kraftigare phalenes också, Nemo är ju den nätta varianten.. 29 cm hög och 3,5 kg..
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Om jag skaffar hund igen när min nuvarande hund är borta, så blir det nog en Cavalier King Charles Springer Spaniel. Alla jag har träffat har varit väldigt trevliga hundar och den kan lika gärna ligga på soffan som springa på agilitybanan. Så himla perfekt hund!
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag har inte märkt ngt av att Nemo är ömtålig ^^. Han leker med stora hundar utan problem. Det finns ju kraftigare phalenes också, Nemo är ju den nätta varianten.. 29 cm hög och 3,5 kg..

HIih okej det är ju bra :D Nått man bara får för sig alltså? :p
Oj är dom så pass hög ändå? :p
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Om jag skaffar hund igen när min nuvarande hund är borta, så blir det nog en Cavalier King Charles Springer Spaniel. Alla jag har träffat har varit väldigt trevliga hundar och den kan lika gärna ligga på soffan som springa på agilitybanan. Så himla perfekt hund!


Okej =) det låter ju bra :D
Har fått för mig att dessa hunar ska vara sånna "kärringhunar" :p men antar att de inte är det ^^ hihi
Nämen jag har inte träffat några sånna IRL men skulle ju va trevligt o se hur de är :D
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag har både cavalier och phaléne...

Cavaliern är lugnare och inte alls så "studsig" som phalénen är. Båda är mycket träningsvilliga med mycket will-to-please utan att vara jobbiga. Vissa cavalier kan ha jakt i sig, vi har haft mycket problem med våran cavalier då han jagade allt som ung.

Phalénen ska vara 28 cm +- 2 cm. Helt lagom! Nemo är den nättare varianten på ca 3.5 kg men normalvikten är drygt 4 kg för en normalstor phaléne.

Så länge hunden får aktivering, stimulans och motion så blir det inga kärringhundar. För båda dessa raserna blir vad du gör dem till ^^. Är de vana vid att få träna så får du en mer aktiv hund, tränar du inte får du en slö o tråkig hund.

Har du frågor om någon utav raserna så fråga på. :D Jag har läst på en del under åren...
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Jag har en Border Terrier och dom är jättemysiga :love: Har tränat både agility, dressyr och sök med honom och han har lärt sig allt jättefort. Lär honom nya trick hela tiden och han är 6 år nu:D
Brukar även passa hans mamma ibland och hon är likadan.
Hann aldrig lära honom tycka om hästar tyvärr för annars hade han nog trivts jättebra i stallet.
Älskar långa promenader men kan ändå ta sovmorgon då och då och bara ligga och sova och mysa:)

Så Border Terrier rekommenderar !
 
Sv: Vilken ras passar mig??

Hejsan! Själv har jag uppfödning på Lapsk VAllhund, Och såklart tycker jag den rasen är bäst och passar till allt! Gå gärna in och läs lite om dom och kolla på bilder för att skapa dig en egen uppfattning av dom!


www.slk.nu
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp