Sv: Vilken ras isf terrier?
Jag har växt upp i en familj där ordet "terrier" närmast kan beskrivas som svordom.
MEN, nu när jag är lite mer självständig så har jag upptäckt tjusningen med terriern. Jag älskar deras kavata hållning och integritet, samtidigt som de verkar vara väldigt lojala mot sin familj.
Nu har jag ingen egen praktisk erfarenhet av terriern. Mina föräldrars bekanta hade en ouppfostrad och synnerligen egen cairn terrier när jag var liten. Cairn och westie hade jag strukit från listan för de verkar för självständiga. (jag har en wesitie i bekantskapskretsen som är en sur typ och mest gillar att göra på sitt sätt.)
Anyway, de terriers som jag varit nyfiken på (och jag gillar lydnad/bruks/agility) har varit border terrier och fox terrier. En instruktör på min brukshundklubb som fött upp border terrier hävdade att border terriern var den mjukaste av terrierraserna och var mer samarbetsvillig än tex. jack russeln. (hans ord).
I sista änden fick jag ändå kalla fötter för jag insåg att terriern änd kanske var för tuff för mig. jag vill ha en hund med lite temperament, men helst en hund som VILL vara med mig, så slutligen fokuserade jag på pudel och schnauzer (dvärg och mellanstorlekarna).
Nu när jag surfar på nätet och drömmer/planerar för nästa hund i framtiden så blir jag mer och mer fascinerad av den korthåriga fox terriern. Bodil Granbergs underbara bok "Mina djur och jag" fick mig väldigt nyfiken på foxen för många, många år sedan. Jag tycker dessutom att hunden är estetiskt tilltalande med sina strama linjer, långa nos (jag älskar långnosade hundar!) och vakna och intelligenta blick.
Border terriern däremot är mera av raggsocketyp. Jag tycker inte att de är vackra, möjligen söta med sitt farbrorlika utseende.
Övriga terrier jag känner/har känt är en airdale terrier som är en gentleman av stora mått och en irländsk terrier som familjen aldrig fick riktigt pli på.
Så - jag är pinsamt medveten om att jag inte kan ge dig några råd alls.
Jag har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap om terriern. Min väninna som har airdale terriern har tidigare haft strävhårig fox och hon älskar den rasen. Hon upplever strävhårsfoxen som energisk och lojal, men aldrig insmickrande. Hon säger att med en terrier får man aldrig bli för hård, men man måste vara oerhört konsekvent och lyhörd för var hunden befinner sig mentalt.
Nåväl, nu har jag fått ge luft för några av mina terrierfunderingar. Jag vet inte om jag är kvinna nog att äga en terrier och jag är oerhört glad för vår dvärgschnauzer som jag upplever som lyhörd och trygg på samma gång.
Men jag, precis som du, älskar terrierns karaktär!
PS. I övrigt vill jag slå ett slag för den dansk/svenska gårdshunden också. de verkar otroligt fina att ha att göra med. (de jag har träffat)