Vilken ras isf terrier?

Timsetim

Trådstartare
I mitt letande efter den bästa rasen för mig så har jag nu stött på ett litet "problem" som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag har alltid varit övertygad om att när jag blev stor skulle jag ha en Jack Russel, något annat alternativ har aldrig funnits. Jag har alltid gillat terriern för sin energi, pigga på allt, självständiga, perfekt storlek osv. Allt detta skulle jag vilja ha men i en hund med lite mer will-to-please. Jag gick kurs med vår Tyska Jaktterrier nu under våren och jag upptäckte att jag skulle vilja ha en hund som vill vara "närmre föraren". Nu är kanske Tysken väl självständig och ska så vara, men det är också de flesta andra terrier. Antagligen för att de i grunden är jakthundar. Har läst på mycket om bla Korthårig Foxterrier, Jack och Parson Russel och Border Terrier (min nya favorit). Är det någon som har något tips på någon annan ras som jag skulle kunna titta närmre på? Jag lyckas nämligen hela tiden komma tillbaka till någon ras som slutar på terrier! :smirk:

/Timsetim

Sv: Vilken ras isf terrier?

Kollat in cairnterrier? Den jag hade var förvisso ett synnerligen ouppfostrat slag (tror inte skrället visste hon var hund, ens) men de flesta cairns jag träffat har varit närmare föraren än t.ex. JR och border terrier.

Den har jag inte kollat på, nej. Men ska absolut göra det! Tack!!

/Timsetim

KH Fox, kolla närmare. Prata med folk... Det kanske kan vara det du letar...

Varför inte en Dansk/Svensk Gårdshund?? Visserligen ligger dom inte under gruppen terrier utan mer åt pincherhållet...jag har då inte ångrat mig....
BILDER

Jag har växt upp i en familj där ordet "terrier" närmast kan beskrivas som svordom. :o

MEN, nu när jag är lite mer självständig så har jag upptäckt tjusningen med terriern. Jag älskar deras kavata hållning och integritet, samtidigt som de verkar vara väldigt lojala mot sin familj.

Nu har jag ingen egen praktisk erfarenhet av terriern. Mina föräldrars bekanta hade en ouppfostrad och synnerligen egen cairn terrier när jag var liten. Cairn och westie hade jag strukit från listan för de verkar för självständiga. (jag har en wesitie i bekantskapskretsen som är en sur typ och mest gillar att göra på sitt sätt.)

Anyway, de terriers som jag varit nyfiken på (och jag gillar lydnad/bruks/agility) har varit border terrier och fox terrier. En instruktör på min brukshundklubb som fött upp border terrier hävdade att border terriern var den mjukaste av terrierraserna och var mer samarbetsvillig än tex. jack russeln. (hans ord).

I sista änden fick jag ändå kalla fötter för jag insåg att terriern änd kanske var för tuff för mig. jag vill ha en hund med lite temperament, men helst en hund som VILL vara med mig, så slutligen fokuserade jag på pudel och schnauzer (dvärg och mellanstorlekarna).

Nu när jag surfar på nätet och drömmer/planerar för nästa hund i framtiden så blir jag mer och mer fascinerad av den korthåriga fox terriern. Bodil Granbergs underbara bok "Mina djur och jag" fick mig väldigt nyfiken på foxen för många, många år sedan. Jag tycker dessutom att hunden är estetiskt tilltalande med sina strama linjer, långa nos (jag älskar långnosade hundar!) och vakna och intelligenta blick.

Border terriern däremot är mera av raggsocketyp. Jag tycker inte att de är vackra, möjligen söta med sitt farbrorlika utseende.

Övriga terrier jag känner/har känt är en airdale terrier som är en gentleman av stora mått och en irländsk terrier som familjen aldrig fick riktigt pli på.

Så - jag är pinsamt medveten om att jag inte kan ge dig några råd alls. :o Jag har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap om terriern. Min väninna som har airdale terriern har tidigare haft strävhårig fox och hon älskar den rasen. Hon upplever strävhårsfoxen som energisk och lojal, men aldrig insmickrande. Hon säger att med en terrier får man aldrig bli för hård, men man måste vara oerhört konsekvent och lyhörd för var hunden befinner sig mentalt.

Nåväl, nu har jag fått ge luft för några av mina terrierfunderingar. Jag vet inte om jag är kvinna nog att äga en terrier och jag är oerhört glad för vår dvärgschnauzer som jag upplever som lyhörd och trygg på samma gång.

Men jag, precis som du, älskar terrierns karaktär! :love:

PS. I övrigt vill jag slå ett slag för den dansk/svenska gårdshunden också. de verkar otroligt fina att ha att göra med. (de jag har träffat)

Schnauzer ? ( ok inte en helhjärtad terrier ) det ser jag dock som positivt då det är lite mer will to please i en schnauzer ...

Jag tränade/ tävlade agility och lydnad med min grabb och tränade mycket bruks, han fungerade till allt och tyckte allt var super kul :)

Lagotto Romagnolo?
Har ett tag misstänkt att min uppfödare lurat mig och gett mig en terrier istället.....Full rulle, gott om energi och bus, lagom stor (tycker jag), bra päls osv.

Nu har jag ju jobbat väldigt mycket med min terrier och de har väl inte den där retriver "will to please", men de älskar att hitta på saker. Kan du bara motivera din hund så gör terriern lika mycket för dig som en annan hund, dock har de vilja till tusen...

Jag har haft border och har för tillfället en border/tysk korsning som jag trivs oerhört bra med. Jag jagar med min hund, men har aldrig några problem med bortsprungen hund vid slutet, hon har full koll på mig. Jag förbjöd henne redan som valp att gå i gryt, så även om drevets andra terriers far ner i gryten så stannar hon ovanför jord, ngt jag är väldigt trygg i eftersom jag vet att hon är lite för tuff.

Vi har tävlat mycket agility, som passar terriers skitbra eftersom de kan hålla sitt avstånd men ändå samarbeta. Det är nämligen typiskt terrierbeteende, att inte gå nära förare.

Min lilla är ju tuff, men klok och lyder oftast. :D

Vad jag kan tycka är så skönt med terriersen är att om du blir riktigt arg och rister dem och svär långa ramsor så skakar de av sig det lika fort, men har ändå lärt sig en läxa... Min fågelhund dör om man höjer rösten :crazy:

Dessutom är de alla personligheter och jag har snällt fått acceptera att om inte hon vill ngt så vill hon inte, oavsett vad jag gör. de har ju också temprament. Jag accpeterar mycket lite gruff från mina hundar, men denna lilla kan tillochmed morra åt mig, de är avlade så och ska ha lite temprament, så man måste vara rätt så hundkunnig för en terrier anser jag.

Själv såg jag inte alls ngt tufft i min fågelhund som är missförstådd att var så "svår" och "hård"... Folk kunde inte fatta hur jag fick min hund så lugn, då förklarade min uppfödare snällt på dalmål "Emma nä, hon har terriers, så det är rena mesen för na". Lite ligger det väl i det :angel:

Satsa du på border, men välj en med jaktmeriter bakåt så att du vet att du får en hund och inte ett skrikigt monster.

//E

Irish softcoated wheaten terrier? En mysig familjehund, och mycket allsidig, men endå en terrier =) gå in på www.swtk.se och titta! PM ar dig om min sida också om du vill kolla in lite "aktiva" wheatens!

lady_vip skrev:
Satsa du på border, men välj en med jaktmeriter bakåt så att du vet att du får en hund och inte ett skrikigt monster.
//E

Menar du en som är avlad för sällskap någon generation men har bra jaktmeriter innan det? Efter att ha surfat runt bland olika kennelsidor, så uttrycker sig uppfödarna rättså tidigt att de jagar med sina borders och vill sälja till jägare. Vill köpa en hund till mig och inte ännu en jakthund till min sambo. Han har redan bestämt att han ska ha en till Tysk.... :smirk:

Efter att vi avslutat kursen konstaterade vi att trots att vi har varit väldigt konsekventa så räcker det ibland inte för en Tysk, man måste vara superkonsekvent och ibland även lite tuffare än hunden. Varje dag måste man berätta för Tysken att, nej det är inte tillåtet att äta schäfer idag heller. Enligt vår tränare som fött upp rasen i många år så är han väldigt tuff och svår vår Tysk. Men min sambo är jättenöjd med honom i skogen. Han har aldrig gått i gryt och det har skjutits rådjur och vildsvin för honom. Och icke att förglömma så är han en underbar sällskapshund också. Kommer gärna upp och lägger sig nära, hittar aldrig på bus om han är ensam hemma osv. Vilket jag uppskattar eftersom det är ju faktiskt sällskapshund han är största delen av året! Men vi har lärt oss av våra misstag och nästa Tysk kommer vi att träna lydnad på tidigare.

Nog om honom! Tack till alla som kommit med förslag!!! Får väl kolla lite mer på Bordern i alla fall. Än så länge har den tilltalat mig mest av de förslag ni andra också kommit med.

/Timsetim

Wishes skrev:
Irish softcoated wheaten terrier? En mysig familjehund, och mycket allsidig, men endå en terrier =) gå in på www.swtk.se och titta! PM ar dig om min sida också om du vill kolla in lite "aktiva" wheatens!

Tack för tipset och pm! Tyvärr så har jag fått en väldigt skev blid av just denna ras. Min vännina har en sådan och helt ärligt så hatar jag den hunden! Han är fullständigt odräglig!! Jaja jag vet det är inte hundens fel eller rasens fel, det är brist på uppfostran. Men tyvärr har det gått ut över just rasen. Skulle gärna vilja träffa en normal weathen, någon som går att ha i möblerade rum utan att skälla och kräva uppmärksamhet heeeellllaaaa tiden! Hunden är idag 6 år och det verkar inte som om han skulle bli lugnare med åren. Men som sagt det är inte hans eller rasens fel, jag vet! Ska kolla in dina hundar!! :)

/Timsetim

jag tränar ibland med några som har borderterriers. de verkar hur fina som helst och tävlar lydnad och agility med bra resultat. och minst en av dom har godkänt grytkaraktärsprov, ett grytapporteringsprov och ett godkänt viltspårprov.

oj då! då måste du få träffa min =) ska på sthlms södra tävling på onsdag.. .komma dit? då får du även träffa andra wheatens!

Nenne1 har en liten västgötaspets (eller liten och liten, han tror själv att han är rätt stor). PM:a henne! jag har träffat hennes hund, och han är skitrolig. dessutom kan han gå ett skitsnyggt fritt följ (när han vill? :angel: ). min mormors syster hade också en, men det var en elak jävel. men hon är inte snäll mot sina djur, så han räknas inte.

Tack för tipset! Jag hade för mig att någon skrivit att de hade en sådan dära och skulle just försöka söka mig fram till vem! :)

/Timsetim

Liknande trådar

Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 175
Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: Sparkling
·
B
Hundavel & Ras Jag har länge funderat på att skaffa hund nu, och det känns som om det börjar bli ganska seriöst :) Har aldrig haft hund förut...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj går i tankarna att skaffa hund. Ingen av oss har haft hund tidigare, men jag har alltid älskat hundar och fått bra...
Svar
7
· Visningar
4 969
Senast: Viveka
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka